Hej! Jag köpte mitt hus i vintras och nu på sommaren har detta växt upp i trädgården. Är det parkslide (japansk jätteknölkalla)?

Bifogar några bilder. Tack på förhand för hjälpen!

• Växt med gröna blad framför ett vitt staket i en trädgård, potentiellt parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna växter med stora blad växer vid ett vitt staket i en trädgård, möjligtvis parkslide eller japansk jätteknölkalla.
    Skapa konto
  • Gröna bladverk i trädgårdsmiljö, eventuellt parkslide, med synliga röda stjälkar och spelande gräs i omgivningen.
    Skapa konto
Ja det är parkslide, ett än så länge ganska litet exemplar. Men varifrån får du namnet "japansk jätteknölkalla"?

Satsuki
Gissar på att det står ett större bestånd på andra sidan planket?

mrsnhp mrsnhp skrev:
Ja det är parkslide, ett än så länge ganska litet exemplar. Men varifrån får du namnet "japansk jätteknölkalla"?
Tack! Jag skrev fel namn, jag menade japansk parkslide.

Satsuki Satsuki skrev:
Gissar på att det står ett större bestånd på andra sidan planket?
Nej, det finns inget större bestånd på andra sidan planket. Den här kom upp från under markduken.

Satsuki
J Jonas Svensson1978 skrev:
Tack! Jag skrev fel namn, jag menade japansk parkslide.
Tror bara det finns Parkslide och jätteslide, ingen japansk parkslide. Förmodligen blandar du ihop trivialnamnet med med det latinska namnet Reynoutria japonica, tidigare Fallopia japonica

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jätteknölkallan har större blommor.

Jätteknölkalla med stor, purpurfärgad blomma i ett växthus, omgiven av besökare.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
mirakelasta och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
J Jonas Svensson1978 skrev:
Nej, det finns inget större bestånd på andra sidan planket. Den här kom upp från under markduken.
Dra då upp det du kan och gräv bort så mycket det går. Förmodligen har någon lagt markduk över ett bestånd och har du tur är det så försvagat att du kan bli av med det ganska enkelt…

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Tror bara det finns Parkslide och jätteslide, ingen japansk parkslide. Förmodligen blandar du ihop trivialnamnet med med det latinska namnet Reynoutria japonica, tidigare Fallopia japonica
Parkslide heter japanese knotweed på engelska, så om man har sökt på engelska sidor är det nog lätt hänt att tänka att det ska heta något med "japansk" även på svenska.

Tycker synd om dig, och lider med dig, fy fasiken med den 🌿
Nu har du ett krig framför dig som jag hoppas att du vinner.
Att ha parkslide i sin trädgård eller åka på semester till Somalia, är som att välja mellan pest och kolera

• Haha
  • Gilla
Buddaz och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagt, ser ut att vara ett litet svagt bestånd Ryck och gräv bort så mycket som möjligt. Gör det några gånger per säsong så har du blivit av med den på några år.
Vi hade ett bestånd som skickade några skott första året i vårt hus, året efter lät vi inte den komma upp, och nå några år senare har den inte visat sig. Definitvt inte en dödsdom!

• Gilla
Jonas Fhager och 2 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Tycker synd om dig, och lider med dig, fy fasiken med den 🌿
Nu har du ett krig framför dig som jag hoppas att du vinner.
Att ha parkslide i sin trädgård eller åka på semester till Somalia, är som att välja mellan pest och kolera
lugn och fin. Det är en stackars stängel. Det är bara att dra upp några gånger så ska det nog gå bra. Men gräv inte runt just där innan ni fått koll på hur utbredningen ser ut.

Det är bäst att bara låta den vara eller att gräva upp den försiktigt och vara noga med att lägga in det du gräver upp i en avfallspåse och försluta o köra till avfallsstationen.

• Arg
  • Wow
JSten och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är bäst att bara låta den vara eller att gräva upp den försiktigt och vara noga med att lägga in det du gräver upp i en avfallspåse och försluta o köra till avfallsstationen.
Låta den vara???😯
Det kan du väl ändå inte mena?

Nej försök att dra upp den. Förhoppningsvis är det något klent som du får upp roten av. Elda upp den eller lägg i tät plastpåse och åk till tippen. Om det inte är något värdefullt i rabatten, så lägg ytterligare en markduk på, och lägg ny jord ovanpå. Håll sedan koll, 1-2gånger i månaden, så inget nytt kommer upp. Dra då genast bort det.

• Gilla
Swedejohn och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att rycka, fortsätta täcka och faktiskt även gräva är the way to go. Den där lilla fjutten bör absolut gå att få bort med lite ihärdighet. Håll bara koll runtomkring också medan du bekämpar.

• Gilla
verobar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.