Dit vi ska flytta står en jättehög häck med tuja, Jag skulle vilja klippa ner den då vi inte kommer att se ut, det blir så instängt på vår altan då.
Hur går jag till väga? Tips mottages med tacksamhet.
Bifogar bild på häcken.

• Bild på en hög tujahäck vid en rad av tegelhus, med blå himmel och gatlykta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det friägande eller bostadsrätt? Delas häcken med grannen och står den på tomtgränsen? En närmare bild vore bra.

• Gilla
Kringla och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om frågan gäller det praktiska klippandet så är tigersåg med ett långt blad för blöt ved ett lämpligt verktyg.

Det kommer att se för hemskt ut när du kapar. Efter några år så kommer dock häcken se acceptabel ut igen. Tänk på att såga av 30 cm under den höjd du vill att den läkta häcken ska ha.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är det friägande eller bostadsrätt? Delas häcken med grannen och står den på tomtgränsen? En närmare bild vore bra.
Det är hyresrätt och fastighetsbolaget bryr sig inte om vi kapar häcken. Grannen har tuja men de har hållt efter sin häck så jag skulle vilja få ner den till den höjden de har.

Då tar du diskussionen med grannen - som säkert blir positiv över ditt önskemål!

Redigerat:
  • Gilla
Kringla och 1 till
  • Laddar…
K Kringla skrev:
Dit vi ska flytta står en jättehög häck med tuja, Jag skulle vilja klippa ner den då vi inte kommer att se ut, det blir så instängt på vår altan då.
Hur går jag till väga? Tips mottages med tacksamhet.
Bifogar bild på häcken.
Högt kanske men inte jättehögt, finns de som har 5-6 m eller mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.