G
Har försökt leta, men är amatör på växter. För mig låter det rätt osannolikt att det skulle växa parkslide här? 2017 sprängdes min min tomt in ett berg mitt i skogen. Väldigt osannolik att någon Parkslide skulle funnits här vid anläggningen av tomten. Den måste ha kommit med någon jord jag hämtat, men det är långt till någon jord jag har anlagt över 100m. Och denna växt växer bara här på tomten i hörnet mot berget

Före jag kom och tänka på att det liknar Parkslide så har jag försökt att få den att växa, då tanken är att den skulle kunna täcke en rätt ful del av tomten där det sprängts en hel del. Men oavsett vad det är? Så mår växten inte bra. Frågan är om jag skall hjälpa den eller utrota den? Och om det inte är Parkslide? Vad är det då?

Tack för råd och tips.

Med vänlig hälsning,
Kristian

• Växt vid trästaket i skogsmiljö, möjlig parkslide. Tomt vid ett berg, sprängd tidigare. Växten mår dåligt, tveksamhet om art och hantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tycker inte det set ut som parkslide. Brukar ha tjockare stam om de når den höjden. lite som bambu.

Redigerat:
Satsuki
Möjligen är detta parkslide, svårt att veta utan att tydligt se storlek och hur den ser ut på nära håll

Växt vid trästolpe med gröna blad, möjligen parkslide. Klätterväxt längs stolpe, kan vara klematis. Omgiven av stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som växer vid stolpen ser ut som klematis eller något liknande.

Ser ingen parkslide på den bilden.

Kan du ta en närbild på den planta du är osäker på?

Satsuki Satsuki skrev:
Det som växer vid stolpen ser ut som klematis eller något liknande.
Jag gissar på kaprifol.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
G
Den växten som växer vid stolpen är samma växt som växer i slänten som "Satsuki" har ringat in på bilden. Det är också samma växt som vissnat i bilden till vänster. Om man tittar på på de vissna är de också ihåliga.

Då är det i alla fall inte parkslide. Lite svårt att avgöra säkert, men gissar fortfarande på kaprifol.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G
G Genomklok skrev:
Då är det i alla fall inte parkslide. Lite svårt att avgöra säkert, men gissar fortfarande på kaprifol.
Tackar :) Då skall jag försöka hjälpa växten och se om man kan få den att må lite bättre. :)
Sedan är frågan hur denna stackars kaprifol lyckats hitta hit?

Claes Sörmland
Visst är det kaprifol. Kan vara väldigt invasiv i trädgårdssammahang om man lämnar den utan tillsyn. Men doftar gott.

G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är det kaprifol. Kan vara väldigt invasiv i trädgårdssammahang om man lämnar den utan tillsyn. Men doftar gott.
Första huset, och det har varit mycket med allt. Trädgård har inte funnits på kartan tidsmässigt. Precis börjat titta över den ännu obefintliga trädgården. Det är imponerande med folk som kan trädgård, blommor och växter. Här finns mycket att lära märker jag.

Tackar för all input från samtliga. Case closed.

Med vänlig hälsning,
Kristian

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.