865 läst ·
4 svar
865 läst
4 svar
Trafikverket vill att jag tar bort buskar
Jag fick brev från Trafikverket, de tycker att mina havtornsplantor förstör asfalten och de vill att jag tar bort dem innan de asfalterar igen (de har tagit bort asfalten från några meter cykelbana). Vad jag kan se i brevet är det bara önskemål och inga krav. Jag kommer att följa detta för de plantorna är ingen höjdare ändå.
Men det jag har tid att fixa i närtid är att klippa bort dem, inte gräva upp, så rotsystemen riskerar ju att leva något år till. Så frågan är om de kan kräva en specifik åtgärd eller hur fort det ska gå? Finns det något läge man kan hamna i när de kräver mig på pengar?
Till saken gör att problemet har nog inte uppstått för att mina buskar står där, utan för att vägen rördes om i samband med fibergrävning för några år sedan. Är det inte väghållarens ansvar att konstruera vägbanken så att den står emot rötter?
Men det jag har tid att fixa i närtid är att klippa bort dem, inte gräva upp, så rotsystemen riskerar ju att leva något år till. Så frågan är om de kan kräva en specifik åtgärd eller hur fort det ska gå? Finns det något läge man kan hamna i när de kräver mig på pengar?
Till saken gör att problemet har nog inte uppstått för att mina buskar står där, utan för att vägen rördes om i samband med fibergrävning för några år sedan. Är det inte väghållarens ansvar att konstruera vägbanken så att den står emot rötter?
Medlem
· Sörmland och stan
· 30 913 inlägg
Din fråga regleras av väglagen. Den ger Trafikverket s. k. vägrätt på annans mark. Det är som ett omfattande servitut där Trafikverket mycket långtgående tar över beslutanderätten över marken där väganordningen ligger, då både vad gäller markytan och under markytan.
Som markägare behöver du tillstånd för att inom vägområdet (43 § väglagen):
a) uppföra byggnader, göra tillbyggnader eller utföra andra anläggningar
b) vidta andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande
Det som verkar vara aktuellt här är b. Man kan dömas till böter eller fängelse om man bryter mot detta. Men det vanliga är att Trafikverket nyttjar sin rätt att vidta de åtgärder som behövs för rättelse, t ex tar bort dina buskar.
Du kan inte blir skyldig att underhålla Trafikverkets väg.
Som markägare behöver du tillstånd för att inom vägområdet (43 § väglagen):
a) uppföra byggnader, göra tillbyggnader eller utföra andra anläggningar
b) vidta andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande
Det som verkar vara aktuellt här är b. Man kan dömas till böter eller fängelse om man bryter mot detta. Men det vanliga är att Trafikverket nyttjar sin rätt att vidta de åtgärder som behövs för rättelse, t ex tar bort dina buskar.
Du kan inte blir skyldig att underhålla Trafikverkets väg.
Tack för svaren. Då tänker jag att det tidsmässigt är ganska lugnt. Om jag "gjorde fel" när jag planterade dessa växter för >10 år sedan, och de meddelar mig nu så borde det betyda att jag har åtminstone viss tid på mig att åtgärda detta. Så klipper jag så får de hantera att det kan fortsätta växa rötter ett tag.
En intressant fråga är också hur långt in vägområdet går. Bästa svaret jag hittar på detta är 0,5 meter, men ibland verkar det vara mycket längre. När jag flyttade in var det en ogräsremsa på, tja, inte 50 cm men åtminstone 30 cm utanför mitt staket. Detta blev överasfalterat efter fibergrävningen, och det är inte mig emot för det var inget vackert. Men det är ju tråkigt om vägområdet växer när de gör så. Borde man ha tagit upp detta när det hände? Jag hittade en karta NVDB på trafikverket, men den anger bara cykelbanans bredd till <3,5m, vilket är korrekt men inte så precist.
En intressant fråga är också hur långt in vägområdet går. Bästa svaret jag hittar på detta är 0,5 meter, men ibland verkar det vara mycket längre. När jag flyttade in var det en ogräsremsa på, tja, inte 50 cm men åtminstone 30 cm utanför mitt staket. Detta blev överasfalterat efter fibergrävningen, och det är inte mig emot för det var inget vackert. Men det är ju tråkigt om vägområdet växer när de gör så. Borde man ha tagit upp detta när det hände? Jag hittade en karta NVDB på trafikverket, men den anger bara cykelbanans bredd till <3,5m, vilket är korrekt men inte så precist.
Vi har landsväg längs fastigheten och här röjer trafikverket löpande ca. ett par meter ut från vägbanan helt på eget bevåg. Det är förvisso säkerligen skillnad på cykelbana vs. landsväg.
Hur som helst tänker jag att det kanske är en bra idé att föreslå ett "samarbete", dvs. att de hjälper dig att röja bort buskarna?
Om de nu ändå formellt har rådighet över marken.
Hur som helst tänker jag att det kanske är en bra idé att föreslå ett "samarbete", dvs. att de hjälper dig att röja bort buskarna?
Om de nu ändå formellt har rådighet över marken.
Jag skulle föredra att kapa buskar på min tomt själv. Dels kan jag dela upp dem som jag vill ha dem när de står upp och dels gissar jag att jag är mer försiktig.
Det är inte ens säkert buskarna står på vögonrådet utan bara att rötterna når in. Vägverket tänker gräva och då försvinner rötterna vilket skadar buskarna.
Det är inte ens säkert buskarna står på vögonrådet utan bara att rötterna når in. Vägverket tänker gräva och då försvinner rötterna vilket skadar buskarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Juridik -
Välja luft vatten värmepump villa 100kvm
Värmepumpar -
Vattenbolag vill bygga spolpost på tomten?
Vatten & Avlopp -
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vill stänga av vattnet men vet ej hur.
Vatten & Avlopp