Häckar, Buskar & Träd
yonna: Det är absolut dags att klippa den! Om den klipps 1 g/år blir den otroligt fin. Även om hela växten är giftig är just hyllet runt bären extra giftigt och dessa försvinner vid hård klippning. För övrigt tänder den på gammal ved vilket till exempel thuja inte gör.
Harmagedon: Folk hör ordet invasiv och tror att växterna har nån slags magisk kraft. Plymspirea har ett kraftigt rotsystem som kan konkurrera ut andra växter. De skuggar dessutom ut andra växter. Det är därför den ofta tronar i ensam majestät i gamla gräsmattor. Gillar man den inte är det bara att gräva upp och låta rotsystemet torka ihjäl. Nu när vi vet att den kan sprida sig med frö i vårt
BirgitS: Om buskarna ska slängas kan du gräva upp dem när som helst, men om de ska sparas bör du ju vänta kanske 2 månader tills det inte är så torrt (de behöver extra mycket vatten efter omplanteringen när det är varmt).
Bricco: Efter att ha haft kottfest ett år som man lätt sitta då någon sa de trillar av har jag nu bytt teknik. För de trillar inte alls av och de hämmar tillväxten rejält när de blir många. Så jag har börjat med kotterapi dvs vid den här tiden på året (Juni) så går jag och vrider bort kottarna när de är gröna. Jag tycker det ger mycket bättre tillväxt av thujan som kan växa på
Claes Sörmland: [citat] Sök på gränsutvisning. En och annan kommun har också denna tjänst mot betalning för sina kommunmedlemmar.
Strömstugan2016: [citat] Det ser ut att inte vara grannen men tror det är en son, liknar en kille som på ett foto för något år sedan står rakt framför kameran på vår tomt .... fantastiskt tydligt foto. Tror inte heller polisanmälan leder till något därifrån men för att ha något att luta mig emot vid samtal med grannen... Måste nog spela in samtalet för jag vet inte hur detta kommer sluta.
Bricco: Tycker det ser ut som en dålig leverans thujor. Så där trötta ska de inte se ut även om de kan se lite spretiga och ängsliga ut i början. Min erfarenhet är också att krukodlade tar sig snabbare och blir snabbare fina och täta än rotklumb. Var köpte du dom?
Kalle B: Är den vildväxande är det sälg, är den planterad kan det vara någon annan salix
Abies koreana: Det är aldrig enkelt att från ett foto ställa någon form av diagnos på växter, det kan vara ett antal olika saker. Det kan vara näringsbrist men fullvuxna tujor brukar klara sig hyfsat utan extra näring om jorden de växer i är mullrik och inte helt invaderad av konkurrerande ogräs. Spontant tycker jag det ser ut som om plantorna är för tätt planterade, alla barr bör få tillgång
Tuberonigen: Ja vi har kontaktat säljaren och på hens bekostnad har de alltså bytt ut hela jorden, grävt upp och planterat om plantorna. Nya plantor får vi till hösten av de som är döda. Nu var frågan gällande beskärning och enligt säljaren ska vi inte beskära i år men jag blir osäker på detta svar när den ser ut som den gör…
Claes Sörmland: Behövs inga bekämpningsmedel, det försvinner till nästa år när vädret troligen är bättre.
Jonas Ackeborn1: Hej! Vi har kapat Häcken där det var som värst, och klipper ur allt dött i den övriga delen…kommer ta tid men vi ser att det börjar bryta för fullt nu , så vi är hoppfulla 😃! Och tack för tipset och intresset 💙
Sibiriensthlm: Förstår, tänkte att häcken var så pass "etablerad" att det skulle vara till gagn för den med lite extra bränsle. Har planterat rotklumpar, häckplantorna var cirka 180cm höga vid leverans. Att symtomen dök upp först nu kan väl i så fall bero på att rötterna nu hittat ned till gödslet. Jag får helt enkelt fortsätta fokusera på att rensa/hålla bort ogräs och att vattna, och
z_bumbi: Jag började med att ta bort allt (försökte i alla fal) dött för attt låta ljuset komma in följt av en klippning för att jämna till. Nästa fas/år klipptes den rejält och år tre så kapade jag in och ner de bredaste partierna. Där det var mycket dött så är det numera betydligt mer grönt, de grova stammar som kapats nära marken skjuter nya skott och häcken ser generellt mycket
Leif i Skåne: [citat] Ja absolut, är dom lika långa så välj den som ser kraftigast och rakast ut den andre kortas 1-3 dm för att den skall grenas ut över sidan.
pacman42: Om ni skall spruta såpa, gör det på kvällen.
Abies koreana: Det går inte att säga säkert vad som drabbat trädet men det går att gissa. Hålet är en skada, sannolikt yttre åverkan som t.ex en felaktigt avsågad gren eller varför inte en hackspett som trummat för att markera revir. När sådana skador uppstår brukar träd generellt kunna rehabilitera sig själva med grenkragen (om där suttit en gren) som växer ut och över såret men ibland
Claes Sörmland: Stå på stege eller ställning. Håll stammen eller den tjocka grenen i ena handen, såga med grensåg i den andra. Numera kan man ju köra tigersåg med batteri - sparar mycket muskelträning. Snyggast häck blir det nog om den 4 m höga häcken tas vid backen på vårvintern. Redan efter första säsongen kommer den bara 1 m hög. inom 3-4 år är den två meter.
hapazard: Sork verkar väl som en rimlig gissning. Klipp in för att minska bladmassan och plantera om i en ordentlig grop och sen vattna ofta hela sommaren kan det nog klara sig. Men du har tappat ett par års etablering. Mindre jobb att köpa nytt och plantera i höst när naturen sköter vattnigen.
Abies koreana: [citat] Nej, bergtall vill ha väldränerad jord men också näringsrik jord. Den kan inte växa enbart i grus och sand. Planteringsjord är inte särskilt näringsrik men bättre iaf än ingenting.
A-M-S: hur gör man med familjeträd? man vill ju inte kapa en gren med just precis en viss sorts äpple. vi har nyss beställt ett familjeträd och vill gärna att det ska växa fint och inte se ut som om blixten slagit ner.