Henningelvis
Henningelvis: Jag hade en firma hos mig för två-tre år sedan som tog ned fyra björkar. Det var två personer där den ene klättrade och spände linor och kapade uppifrån och den andre stod på marken och dirigerade och tog emot. Det tog en förmiddag och gick på 6000 efter RUT. Men då var det bara nedtagningen och jag fick ta hand om stockar och ris själv. Med bortforsling hade priset varit det dubbla.
18 svar · 1,6k läst
Satsuki
Satsuki: Som rubriken säger - är det någon som framgångsrikt förökat blodbok med sticklingar? Hur gjorde du/ni inså fall?
0 svar · 591 läst
R
riktigadavid: Gammal tråd. Men hade varit kul att höra hur det gick. Har lite samma problem.
6 svar · 3,2k läst
Sebastian Bengtsson
Sebastian Bengtsson: Hej. Skulle du kunna dela de tips och justeringar du fick av leverantören? Har samma problem men grenar som dör och svarta prickar på min nyplanterade häck som jag oroar mig för ☺️
33 svar · 25,3k läst
·
A
Abies koreana: Nej!
1 svar · 527 läst
yonna
yonna: Äsch. Att leva med häck ska inte innebära att leva som livegen. Ta bort de värsta större maskrosorna - just nu får man lätt ångest när hela trädgården blommar gult. Det bästa är om du lägger gräsklipp 10-20 cm högt under häcken på rötterna. Detta speciellt om du bor i något av landets landets torkdelar. Gräset skyddar mot torka och ger häcken naturlig näring - mer än så
9 svar · 1,0k läst
·
yonna
yonna: Håll koll på om det finns päronrost i området. Det ser man lättast genom att ta en promenad i de närmaste kvarteren runt midsommar - först då syns de röda fläckarna på bladen.
2 svar · 497 läst
Lexington
Lexington: [citat] Håller med! Vi har samma på ett körsbärsträd hemma. Tyvärr är det klippa bort som gäller. https://pub.epsilon.slu.se/18194/1/Åkesson_I_201109d.pdf Här är min tråd om samma problem. https://www.byggahus.se/forum/threads/identifiering-av-roetter-och-traed-buske-fran-extremt-usla-bilder.548961/
2 svar · 647 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Samma lösning 🤓 här. Såpvatten håller i alla fall bladknaprande insekter i schack.
2 svar · 514 läst
Z
z_bumbi: Vindskydd är 1:10 dvs om de har en häck som ör en meter hög så skyddar den i 10 m men då är det nere vid marknivå. Tänk på det som en kil. Vindkänslig växter hamnar närmast häcken och om man sätter eller bygger ett nytt vindskydd inom de 10 metrarna så förstärks effekten inom kilen och beroende på höjd förlängs också området. Sen brukar det vara enklare att kolla vad som
3 svar · 1,5k läst
P
ptrasan: [citat] Tack för goda råd. Jag har tillbringat några dagar med att rensa😕
5 svar · 920 läst
yonna
yonna: [citat] Samma här (visserligen zon1). Skulle någon av TS' exemplar dö vid första vintern är @Harmagedon's råd bra - de som blommar på årsskotten är härdigare. Jag har flera som står i mindre plastkrukor än 30cm och som klarar sig utmärkt utan skydd. Men de bör klippas först på våren.
12 svar · 1,7k läst
H
Harmagedon: Ni kan ha gjort allt rätt i plantering och bevattning men de kan ha drabbats av torka någonstans i leveranskedjan. Det är bara att hålla igång bevattningen och klippa bort det fula. Gödsel ska ni inte alls behöva bekymra er med om ni jordförbättrade vid plantering. Städsegrönt kan absolut få ful färg (mer gul än brun)av näringsbrist men det där är torka. Näringsbrist hinner inte
22 svar · 11,5k läst
·
Beesa
Beesa: [citat] Hur har det gått? Rätt beslut att klippa in alla tjocka grenar intill stammen?
77 svar · 8,3k läst
·
yonna
yonna: "Stonehenge" lär vara en snabbväxande ny taxusart. Lär heller inte bli så bred.
20 svar · 1,6k läst
·
F
FluxVortex: [citat] Kanske ska ge dom en ordentlig giva vatten då (de som fortfarande lever…..). 😊 Verkar inte bli någon nederbörd den närmaste tiden heller. Ska man avvakta tills dom börjat gröna till sig innan man trimmar dom?
2 svar · 560 läst
Satsuki
Satsuki: Hortensia blir sällan så hög att den erbjuder insynsskydd. Thuja kräver klippning. Elefantgräs står kvar på vintern men bara som kala stammar som måste klippas ner varje vår. Växter som växer fort slutar inte växa för att man själv anser att de nått en bra höjd, de fortsätter växa och kräver då klippning. Ett alternativ skulle kunna vara en 2-3 m hög buske typ syren eller
10 svar · 895 läst
A
AndersS: Gissar på minusgrader. Här på ett näsduksträd efter natt med minusgrad/frost. [bild]
1 svar · 706 läst
·
S
straffarbete: Folk säger så olika om när man ska korta ner häcken så jag tar var 3e stam nu, var 3e i höst och resten i februari. Så får vi se vad som klarar sig.. Blir också lite rimligare mängd arbete i taget.
4 svar · 974 läst
·
R
Risseboy: [citat] Tror inte de spela så stor roll, e ju samma slänt typ överallt plus ja ha bevattningsslang. Men ere inte risk de blir för tätt? Dvs de få ingen luft, annars kan ja slänga på allt möjligt
4 svar · 820 läst
·
C
Confused64: [citat] Tack 🙏
34 svar · 2,2k läst
·
H
Harmagedon: Tusen tack! Jo, berget är lite av en utmaning men också charmen med min trädgård. Det är fullt av överraskningar när det gäller djupet på jorden. Just där jag tänkte sätta häcken så har mina preliminära undersökningar ändå visat på att det är helt ok. Men vem vet hur det ser ut den dagen då jag gräver ett dike? Jag tror att jag ska våga chansa nu. Om nu inte någon säger
8 svar · 762 läst
X
xLnT: Vi ska såga ner ett lite större pilträd än ditt som står ungefär lika långt från huset. Men vi gör det för att rötterna hittat till vårt enskilda avlopp och pluggat igen utloppet. Avloppet ligger lika långt från pilen som huset gör. Vi har även pilträd i en dunge där det går en vattenledning från en damm som var 30cm betongrör, full av korvar från pilträdens rötter.
8 svar · 4,5k läst
·
Satsuki
Satsuki: [citat] Vatten, vatten och mer vatten. Thuja är törstiga växter (växer normalt i sankmark och fuktiga områden) och plantering på våren, speciellt när det är så torrt som nu är förödande.
12 svar · 26,6k läst
·
K
Kerstin_i_Uppsala: [citat] Håller tummarna! Vi hade en hysterisk blomning i år.
49 svar · 19,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är ju svårt att svara på eftersom det i grunden beror på vädret. Man vill inte plantera när det är mycket varmt, inget eller bara lite regn och solen skiner mycket eftersom det då är risk för att rötterna inte hinner med att suga upp lika mycket vatten som avdunstar ovan jord. Men täcker man tujorna med t.ex. skuggväv så minskar avdunstningen så då kan det ju gå ändå om man
1 svar · 672 läst
V
Vippo: Stort tack för svaren! De hjälpte mycket. Nästa steg är beskärning 😀
5 svar · 1,1k läst
·
Satsuki
Satsuki: Björkar är fina men väldigt törstiga (om du vill ha något annat under). Det finns en mängd fina lönnar utöver de japanska. Vi har en strimlönn som står torrt och soligt, den växer långsamt men klarar sig fint.
6 svar · 695 läst
·
yonna
yonna: Den ser bättre ut på de nyare bilderna så jag tror den kommer att hämta sig. Klipp den pyttepytte lite senare i säsongen - dvs bara ngn cm av de nya skotten. Detta för att täta över de brunare delarna. Sedan återigen: slänga på gödning är inte optimalt. Vattna vid långvarig torka och håll fötterna fuktiga med ett rejält lager gräsklipp - gräsklipp ger lagom näring till en
8 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.