5 437 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Hjälp med att identifera och forma om häck
Glömde nämna att jag också gick med sekatör efter beskärningen och tog bort de grövsta grenarna för att gallra ut. Vet inte om det var rätt eller inte, men kändes logiskt att man inte vill ha grova grenar ytterst utan nya unga.
@Jiji Ettårsuppdatering! Häcken börjar bli tät och fin igen. Med tanke på att den var helt naken för mindre än ett år sedan är det helt fantastiskt. Har inte orkat kasta på gödsel i år heller, kanske nästa? 😁
Enda jag ångrar är att jag inte tog den några decimeter till, men nu får den vara som den är!
Enda jag ångrar är att jag inte tog den några decimeter till, men nu får den vara som den är!
Jag har de senaste åren anlitat trädgårdsmästare för mina häckar. De putsar häckarna och visst ser det prydligt ut ... men de blir bredare och bredare för varje år trots mina uppmaningar om att klippa hårdare.
Söker med ljus och lykta efter duktig häckklippare!
Nu i maj klippte dottern in min avenbokshäck med 60 cm mot gatan. Det såg förfärligt ut men redan nu är det dags att putsa den. Denna häck är inte mer än 17 år gammal och jag klarade själv att hålla den i schack tidigare.
TS kan, efter sin rejäla tuktning, hålla sin häck på 30-50 cm bredd utan att den därför blir mindre tät. Det bästa är att klippa den 2 ggr/säsong.
Söker med ljus och lykta efter duktig häckklippare!
Nu i maj klippte dottern in min avenbokshäck med 60 cm mot gatan. Det såg förfärligt ut men redan nu är det dags att putsa den. Denna häck är inte mer än 17 år gammal och jag klarade själv att hålla den i schack tidigare.
TS kan, efter sin rejäla tuktning, hålla sin häck på 30-50 cm bredd utan att den därför blir mindre tät. Det bästa är att klippa den 2 ggr/säsong.
Samma historia här. Tidigare ägare (plural) har låtit trädgårdsfirma sköta häcken, och när jag kollar på bilder i mäklarprospekt (har två), Google Streetview och andra källor växer den för varje år. Gissar att det är enklare att bara ta lite och få den jämn och fin än rejält för att hålla formen.yonna skrev:
Jag har de senaste åren anlitat trädgårdsmästare för mina häckar. De putsar häckarna och visst ser det prydligt ut ... men de blir bredare och bredare för varje år trots mina uppmaningar om att klippa hårdare.
Söker med ljus och lykta efter duktig häckklippare!
Nu i maj klippte dottern in min avenbokshäck med 60 cm mot gatan. Det såg förfärligt ut men redan nu är det dags att putsa den. Denna häck är inte mer än 17 år gammal och jag klarade själv att hålla den i schack tidigare.
TS kan, efter sin rejäla tuktning, hålla sin häck på 30-50 cm bredd utan att den därför blir mindre tät. Det bästa är att klippa den 2 ggr/säsong.
Planen är nu att klippa den två gånger per år och låta den hålla formen. Det är en del grövre grenar fortfarande som syns, men de åker av med sekatör en efter en. Dessutom har jag noterat att en del verkar dö av sig själv (blir röda och torra) och ramlar då av bara man tittar lite argt på dem.
Min avenbok växer längs asfalterad gata i söderläge och har, sedan planteringen, aldrig vattnats trots många, långa, österlenska torkperioder. Den är synnerligen torktålig. Den har dessutom aldrig fått tillskott av jord eller gödning.
Boken däremot, som står på/längs mur 100 cm parallellt med avenboken, omhuldas med vattning enstaka gånger vid långvarig torka.
Boken däremot, som står på/längs mur 100 cm parallellt med avenboken, omhuldas med vattning enstaka gånger vid långvarig torka.
Klicka här för att svara


