Första gången jag skriver här och ber om ursäkt ifall jag skriver ”i fel forum
”. Jag undrar lite om häcksaxar med teleskoparm. Jag har två höga blodbokar som jag klipper varje år med manuell häcksax. Dom är ca 3,5 m höga. Att flytta runt stegen över rabatter och staket är ganska jobbigt😅 Tänker då batteridriven häcksax men har läst många recensioner att dom är tunga. Det flest recensioner är skrivna av män😳 Är de verkligen så tunga? Jag kommer att klippa lodrätt upp, är det då så tungt? Förslag på lätt batteridriven häcksax skulle verkligen uppskattas🥰 /Laila
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag har en sladdvariant från Lidl och jag den är tung. Själva maskinen är väl inte så tung, men klart tyngre än den häcksax jag har. Problemet blir just momentet med teleskopet. Står du rakt under och klipper vertikalt är det säkert ok, men ska man klippa ovansidan av en häck så blir det tungt. Det är dock inte vi omöjligt på något sätt.
Tack för svaret att det kanske inte är så tungt ifall man klipper vertikalt, vilket jag kommer att göra😊
De är inte så billiga, men Husqvarna har batteriryggsäckar som passar till deras teleskophäcksaxar.
https://www.husqvarna.com/se/battery-equipment/bli950x/
Sen finns ju annars elefantlyftselar som avlastar om man har batteriet direkt i saxen:
https://setrimmer.se/products/professionell-ergonomisk-elefantlyft-for-hacksaxar
https://www.husqvarna.com/se/battery-equipment/bli950x/
Sen finns ju annars elefantlyftselar som avlastar om man har batteriet direkt i saxen:
https://setrimmer.se/products/professionell-ergonomisk-elefantlyft-for-hacksaxar
Tack mexitegel men rackarns vad dyrt😂 Manuella häcksaxen och stegen får leva vidare😅mexitegel skrev:
Har en teleskophäcksax med batteri från Lidl. Har för mig att man når 4m. Saxen kan vinklas i förhållande till skaftet. Den är som flera påpekat tung om man inte klipper lodrätt. Har en del häckar där jag på byggställning även kapar uppepå, då orkar man inte ha hela skaftet utdraget. Batteriet är litet, men räcker så pass länge att man behöver en paus när det är slut.
Med tanke på att du klipper manuellt så råder jag dig att lusläsa Lidlreklamen och hänga på låset nästa gång dom säljer teleskophäcksaxar. Det är bara någon enstaka per butik. Jag kommer inte ihåg priset men det är definitivt överkomligt.
Med tanke på att du klipper manuellt så råder jag dig att lusläsa Lidlreklamen och hänga på låset nästa gång dom säljer teleskophäcksaxar. Det är bara någon enstaka per butik. Jag kommer inte ihåg priset men det är definitivt överkomligt.
har en universal hedge pole 18v från bosch. den klipper bra, klarar sig länge på en laddning, och har en tuggfunktion som träder in när den når en extra tjock gren.
till skillnad från att fastna, som brukligt är. rekommenderas.
den väger inte särskilt tungt, men håller man den åt sidan blir det ju en hävstång.
till skillnad från att fastna, som brukligt är. rekommenderas.
den väger inte särskilt tungt, men håller man den åt sidan blir det ju en hävstång.
Tack Nils! Nu fick jag svar jag behövde från dig och även Rakt som svarade härnäst👍 Mest lodrät beskärning = inte så tungt👏 toppen på boken får jag väl fortsätta klippa med min förlängda häcksax😅 Det är oxå tungt med helt utsträckta armar men har funkat i 20 år😂N Nils45 skrev:Har en teleskophäcksax med batteri från Lidl. Har för mig att man når 4m. Saxen kan vinklas i förhållande till skaftet. Den är som flera påpekat tung om man inte klipper lodrätt. Har en del häckar där jag på byggställning även kapar uppepå, då orkar man inte ha hela skaftet utdraget. Batteriet är litet, men räcker så pass länge att man behöver en paus när det är slut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Vill man ha en stånghäcksax verkar man inte komma undan att själva saxen blir runt pga mycket gods och en snäckväxel.
Det gäller att inte svinga den som en lie 😀
När jag klipper min häck håller jag maskinen i ett visst läge och går rakt fram. Några gånger fram o tillbaka i olika lägen så är det klart och inte så betungande. Finputs får man ta efteråt vid behov.
Du bör även kunna klippa toppen på detta sätt.
När jag klipper min häck håller jag maskinen i ett visst läge och går rakt fram. Några gånger fram o tillbaka i olika lägen så är det klart och inte så betungande. Finputs får man ta efteråt vid behov.
Tack Bo för ytterligare tips 👍 Lie använde jag som "barn" på landet så lite känsla borde väl sitta kvar😅Bo.Siltberg skrev:
Vill man ha en stånghäcksax verkar man inte komma undan att själva saxen blir runt pga mycket gods och en snäckväxel.
Klicka här för att svara