S
Kom ut i morse till denna syn! En stor gren på mitt Åkerö har klyvts av och tagit med sig en femtedel av själva stammen.

Trädet är stort och jag har inte hållit efter beskärning så bra, så nu var det väl tungt av frukt på för långa grenar plus rejäl vind på det. Trädet är dessutom sjukt (i kräfta, har jag fått höra), men det har det varit flera år och ger bra med frukt ändå.

Vad finns att göra nu? Går det att ta bort delen som sitter löst, kanske smörja på något som skyddar den trasiga stammen och se om trädet överlever? Eller är det bara att ta ner helt och hållet? Är det värt att ta hem en arborist för att få "akutvård" eller finns det inget de kan göra i det här läget?

Tack för alla inspel!

• Trasigt äppelträd med en stor gren som brutits av stammen, omgivet av grönt gräs och några nedfallna äpplen på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Siljan runt skrev:
Kom ut i morse till denna syn! En stor gren på mitt Åkerö har klyvts av och tagit med sig en femtedel av själva stammen.

Trädet är stort och jag har inte hållit efter beskärning så bra, så nu var det väl tungt av frukt på för långa grenar plus rejäl vind på det. Trädet är dessutom sjukt (i kräfta, har jag fått höra), men det har det varit flera år och ger bra med frukt ändå.

Vad finns att göra nu? Går det att ta bort delen som sitter löst, kanske smörja på något som skyddar den trasiga stammen och se om trädet överlever? Eller är det bara att ta ner helt och hållet? Är det värt att ta hem en arborist för att få "akutvård" eller finns det inget de kan göra i det här läget?

Tack för alla inspel!
Åkerö verkar vara utsatt, samma sak hände med mitt för några år sedan, det har repat sig och satte ifjol rekordmycket frukt. Det ser inte vackert ut men det kommer troligen att leva länge än. Det är inte mycket att göra. Håll efter vid beskärning när det är dags och stötta nedhängande grenar om de blir för tunga av all frukt.

C
Såga bort det som spjälkats av, sen är det inte mycket mer att göra än att vänta och se hur det utvecklar sig.
Det kommer så klart att gå röta i skadan som urholkar stammen, vilket det för övrigt redan ser ut att ha gjort sedan tidigare. Men äpple är bra på att reparera sånt där genom att bilda valkar med ny ved runt skadan. Efter några år kan det bli riktigt stabilt igen.

P.s. börja med att kapa en bit upp, så du inte har vikten som hänger på när du skall finkapa.

Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Detta hände mig på ett gigantiskt äppelträd med säkert 100år+ på nacken. Fast i mitt fall rök ca en tredjedel av trädet. Jag klippte ner trädet och vinschade upp den spjälkade delen med kättingspel. Sedan stagade jag ihop de tre grova stammarna med 10mm armeringsjärn. Det här var några år sedan. Än så länge lever trädet. Men stammarna är helt ihåliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.