535 läst ·
4 svar
535 läst
4 svar
Syren på skogsfastighet
Vid vårt torp, på en skogsfastighet, finns det en syrenbuske. Den behöver tas hand om. Första gången vi var där och tittade var strax efter midsommar och då kunde vi inte se att den hade blommat. Eftersom ingen nyttjat torpet på i alla fall 15 år tänker jag att den inte blommat för att den inte tagits hand om innan. Så då undrar jag om jag kan börja att beskära den nu för att få den fin om ett par år? Tacksam för hjälp!
Bästa svaret
Syren är mycket tåliga så det är svårt att göra fel. Du kan förnya den i etapper, gör såhär;
Nu i höst klipper du ner en tredjedel av stammarna, börja med de grövsta. Nästa höst gör du likadant, hälften av de kvarvarande grova stammarna klipps ner.
Tredje hösten tar du resten och vips kommer du ha en vacker blomning varje vår.
Lycka till!
Nu i höst klipper du ner en tredjedel av stammarna, börja med de grövsta. Nästa höst gör du likadant, hälften av de kvarvarande grova stammarna klipps ner.
Lycka till!
Som Abies skriver är syren mycket tåliga.
Om du vill kan du t o m jämna allt med marken helt utan risk att den dör.
Den kommer att växa upp igen. Däremot tar det då ett antal år innan den blommar.
Om du vill kan du t o m jämna allt med marken helt utan risk att den dör.
Den kommer att växa upp igen. Däremot tar det då ett antal år innan den blommar.
Man behöver vanligen inte ta hand om syren för att den ska blomma så är ni nöjda med storleken behåll den en säsong och se om den blommar.
Blommar den inte så är det troligen näring, vatten eller tillgång till solljus som är problemet.
Blommar den inte så är det troligen näring, vatten eller tillgång till solljus som är problemet.
Toppen, tack för tips!A Abies koreana skrev:Syren är mycket tåliga så det är svårt att göra fel. Du kan förnya den i etapper, gör såhär;
Lycka till!
Klicka här för att svara