Hej!

Jag är på jakt efter en ligusterhäck (Ligustrum vulgare var. italicum 'Liga') cirka 40 meter. Behöver köpa lite olika höjder (mellan 100 och 200 cm) och det blir hiskeligt dyrt hos de populära återförsäljarna här i Sverige.

Finns det någon som har erfarenhet av att beställa plantor från utlandet (EU). Hur är prisnivåerna? Finns det några bra återförsäljare man kan kolla in?

Jag och min granne köpte från eggert baumschule.Men tror tyvärr de slutat skicka till sverige? Men hur som helst... väldigt smidigt att beställa från EU. Köpte barrotade liguster for 1,89EUR styck. Kan verkligen rekommendera att inte köpa från svenska leverantörer. (Förutom att det är trevligt att stötta lokala firmor såklart, dock köper de i sin tur plantorna från EU oftast). Mycket bra kvalité. har även köpt andra växter från eu (rabattväxter) och mycket nöjd.

Sen vet jag inte kvaliten på t.ex 200cm hög häck , liguster delar sig när man klipper. krävs många år klippande för att det ska bli en fin häck tyvärr. Även om leverantören skriver "vägrenad" behöver det inte betyda så mycket.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Det kan vara skillnad på vilket klimat de tål För träd är det ganska viktigt att det är rätt provenance och buskar bör inte vara annorlunda.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det går så bra så. Det mesta i butikerna är importerat. Men det går inte att köpa eplanta från utlandet om man vill ha någon sådan selektion.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
2019 köpte bokhäcksplantor från https://www.plantinavia.se/, när jag kikar på deras hemsida har dom ett flertal ligustersorter varav de flesta i de höjder ni efterfrågar. Min begränsade erfarenhet är att häckplantor alltid drar iväg rejält för de flesta sorter så fort man skall ha högre än 1 meter, så verkar det vara även i detta fall.

Vid tillfället då vi beställde hade dom konkurrenskraftiga priser. Beställning och leverans fungerade klockrent. Hade mailväxling med dom och fick typ svar inom några timmar.
Plantorna vi fick överensstämde med beskrivningen och såhär 6 år senare växer alla 100 plantor så det knakar.

Redigerat:
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.