Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Nu börjar jag tröttna på buskpioner som trots perfekta förhållanden inte växer. En riktig fjolla till växt verkar det som. Enskild plats, lagom fuktig och lucker jord med rätt pH och näringshalter, roten precis under marknivån och lutande mark, you-name-it. De skjuter nya blad på våren och allt ser bra ut. Sedan händer inget över hela säsongen. Nästa år blir det lite färre blad och fjärde året kommer det kanske 2-3 blad från marken och sedan dör den. Rotklumpen har vuxit till det tredubbla. Har testa tre olika sorters buskpioner över tid med samma usla resultat. Allt annat växer som ogräs, så vi är verkligen bortskämda med odlingsresultaten.
Har hållit på såhär i tio år nu för frugan vill hemskt gärna ha en buskpion. Vad är det för problem egentligen? Det enda jag inte rår över är blåsten. Är den känslig för detta? Det framgår inte riktigt av råden som ges. Det här är västkusten zon I/II och lugnt läge är i princip inomhus.
Har hållit på såhär i tio år nu för frugan vill hemskt gärna ha en buskpion. Vad är det för problem egentligen? Det enda jag inte rår över är blåsten. Är den känslig för detta? Det framgår inte riktigt av råden som ges. Det här är västkusten zon I/II och lugnt läge är i princip inomhus.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Här i lerjorden i Sörmland växer de som ogräs. Ingen fin mull utan lera. Men vissa hemska vårvintrar får de skador och grenar fryser bort. Mina "rockii" (bla bla Gansugruppen som är frösådder av exemplar i Bergianska trädgården) frösår sig också. Så kanske behöver de fetare jord?
Jag har samma erfarenhet av buskpioner. Inte för att jag mätt alla näringshalter etc men utgående från lite gissande och hur andra växter med ungefär samma krav mår så borde de trivas. Men nej, de hatar mig och ger upp efter något år.
@Eld:Så otroligt vacker! Men ska den ha lerjord så får jag bara inse att den inte är för mig.
@Eld:Så otroligt vacker! Men ska den ha lerjord så får jag bara inse att den inte är för mig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden