1 899 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Små aspar sprider sig snabbt - hjälp!
Sida 1 av 2
Avverkat ett par stora aspar förra året. Nu har det fullkomligt exploderat med unga aspar runt omkring. Dom har hunnit bli meterhöga.
Har riktigt Roundup. Hjälper det att borra lite hål i stubben med de nedsågade träden och behandla med 50/50 lösning eller svagare? Stryker de unga asparna med då? Fattar att jag måste ta röjsåg och såga ner slyet. Men något mer jag kan göra?
Har riktigt Roundup. Hjälper det att borra lite hål i stubben med de nedsågade träden och behandla med 50/50 lösning eller svagare? Stryker de unga asparna med då? Fattar att jag måste ta röjsåg och såga ner slyet. Men något mer jag kan göra?
Jag har fällt aspar rätt många gånger. Den metod jag funnit som funkar bra är att ta alla småplantor med lite grövre trimmer innan de blivit för stora. Tar jag alla nya plantor när de är kanske en halvmeter har det räckt med två rensningar med runt ett halvårs mellanrum. Ibland en tredje gång om de är riktigt envisa. Efter det har de gett upp. Så länge man tar dem när de är små går det fort och kräver ingen stor maskin.
Ja, det är mycket effektivt att påföra glyfosat på aspsly. Du kan antingen såga dem och pensla på rotstumpen eller ännu mer ekonomiskt, borra ett litet hål i dem en bit in i stammen och spruta in lite glyfosatkoncentrat. Jag har gjort detta på den tiden när man kunde köpa glyfosatmedel på Jula och det var lagligt att använda. Nu går det varken att köpa för konsument eller är lagligt att använda. Den förra rödgröna regeringen förbjöd det.
Att mekaniskt röja dem med vanlig kapning fungerar extremt illa. de kommer tilllbaka och man får hålla på många många år för att trötta ut dem.
Om du vill göra det mekaniskt, försök skada rötterna mekaniskt så mycket som möjligt. Jag har t ex använt en rak trädgårdsspade som jag har slipat mycket vass och trampat ned kring aspslyet och kapat rötterna. Det fungerar och är det ett begränsat område är det görbart. På ett par år är slyet borta. Kan vara enklast att vänta tills höst- och vinterblötan gör jorden mjuk. Ha slipmaskinen framme och inkopplad när du arbetar för spaden blir slö extremt fort när den trampas ned i marken.
Att mekaniskt röja dem med vanlig kapning fungerar extremt illa. de kommer tilllbaka och man får hålla på många många år för att trötta ut dem.
Om du vill göra det mekaniskt, försök skada rötterna mekaniskt så mycket som möjligt. Jag har t ex använt en rak trädgårdsspade som jag har slipat mycket vass och trampat ned kring aspslyet och kapat rötterna. Det fungerar och är det ett begränsat område är det görbart. På ett par år är slyet borta. Kan vara enklast att vänta tills höst- och vinterblötan gör jorden mjuk. Ha slipmaskinen framme och inkopplad när du arbetar för spaden blir slö extremt fort när den trampas ned i marken.
Vi tog ned fyra stora aspar förra våren och jag borrade några hål i varje stubbe. Hade lite gammal Roundup stående och fyllde borrhålen. Det kom sedan lite rotskott men svartnade och dog ganska snabbt. Och efter det har det inte kommit några nya, så det fungerade. Det jag hade stående var den tidigare Roundup. En granne i området tog ned 4-5 st förra hösten och idag växer det mängder med en meterssly i ett stort område.
Kom på något jag läste om det och att man skulle göra Roundupbehandling av stubben direkt efter nedtagning för att få effekt och sugas ut i rötterna som ger rotskott, så det kanske är för sent med den metoden ett år senare.
Tog ner all sly med röjsågen idag. När det börjar skjuta upp nytt sly, tror du det funkar med Roundup direkt på löven när dom börjar titta fram igen. Eftersom det är bladverkande så borde det väl få bra effekt?Claes Sörmland skrev:
Ja, det är mycket effektivt att påföra glyfosat på aspsly. Du kan antingen såga dem och pensla på rotstumpen eller ännu mer ekonomiskt, borra ett litet hål i dem en bit in i stammen och spruta in lite glyfosatkoncentrat. Jag har gjort detta på den tiden när man kunde köpa glyfosatmedel på Jula och det var lagligt att använda. Nu går det varken att köpa för konsument eller är lagligt att använda. Den förra rödgröna regeringen förbjöd det.
Att mekaniskt röja dem med vanlig kapning fungerar extremt illa. de kommer tilllbaka och man får hålla på många många år för att trötta ut dem.
Om du vill göra det mekaniskt, försök skada rötterna mekaniskt så mycket som möjligt. Jag har t ex använt en rak trädgårdsspade som jag har slipat mycket vass och trampat ned kring aspslyet och kapat rötterna. Det fungerar och är det ett begränsat område är det görbart. På ett par år är slyet borta. Kan vara enklast att vänta tills höst- och vinterblötan gör jorden mjuk. Ha slipmaskinen framme och inkopplad när du arbetar för spaden blir slö extremt fort när den trampas ned i marken.
Är det någon som kan bekräfta om det är helt verkanslöst att borra hål i stubben och applicera Roundup (glyfosat) i hålen då trädet är fällt för 10 månader sedan?
Eller är det en ide att göra så? Energin till alla aspskotten måste ju komma därifrån.
Eller är det en ide att göra så? Energin till alla aspskotten måste ju komma därifrån.
Energin från aspskotten kommer från roten. När trädet levde matades energi ned till roten via stammen men 10 månader efter kapning görs inte detta längre genom stubben, den är ju kapad och döende eller död. D v s sannolikt tar sig glyfosat inte från stubben om det appliceras där. Men jag kan ha fel, jag har inte testat själv med så gamla stubbar av asp och jag har ingen studie som har testat att referera till.L LFN skrev:
Det var en fundering jag hade, men kan inte se någon påverkan av de kvarvarande. Vi tog bort fyra stycken 40-50 cm/diameter i kanten av ett aspbestånd av grov asp. Jag gjorde borrning och fyllde med Roundup dagen efter det fällts.C cpalm skrev:
