Grund & Markarbeten
gluecifer: Är det nån som vet nåt mer om Munters Home Dry, krypgrundsavfuktare (sorbtions) för endast ca. 13.000 ? Säljs i Hemmabutikera, alltså vitvarukedjan
Bajenlasse: Du kan kontakta dom som säljer och tillverkar materialet. Tex www.isodran.se och www.pordran.se dom kan säkert rekomender bra entrepenörer.
Magnus_Nordmark: Man brukar ju ha åtmindstone 10cm cellplast under voterna. Så om inte en konstruktör har påvisat något annat så dra ut cellplasten du!
Larre: Bra tips med dräneringsslangen, tänkte inte på det. Är det bara att dra ut den under grunden till en stenkista eller infiltrationsbrunn? Koppla in på nuvarande dränering (vilket jag tror finns)? Vissa golv är som sagt riktigt dåliga andra är lite bättre men jag tänkte gräva upp golv i form av ett "L" i huset alltså gräva i rummen utmed västra och norra sidorna. Då kan jag dra all
Chao-Li: Hur mycket ska byggas ut? En platta är väl alltid att föredra, men om det är stora ytor är det kanske inte det mest ekonomiska. Om man lägger en platta mot torpargrund kan man lägga nån bra byggplast vid mötet och ev fylla på med lecakulor i efterhand. Är det en bra gjord grund håller förstås grundstommen. Viktigt om man ska öppna nån sida är att stämpa gamla delen med typ
Mats: Det beror helt på hur tjälfarlig marken är. Jag har sett en altan som blev en halvmeter sned på sina 7-8 meters längd. Lyfte i ena änden och sjönk i andra. Normalt sett rör det sig betydligt mindre och då är det ju bra med de justerbara stolpskorna och ev en liten domkraft så var allt på plats igen. Det är också ett skäl till egna plintar. Jag har inte sett några färdiga som går
Magnus_Nordmark: Jadu, det behövs nog ingen jättehäxblandning, utan blanda enligt vad som står på säckarna... Kanske 2 delar sand, 1 del grus och 1 del cement.... Men jag vill reservera mig lite för blandningen, är aningen osäker..
Ubbe: En liten beskrivning på vad som kan hända. Gjorde förra sommaren en enkel grundläggning till en farstkvist som visade sig inte bli så lyckad :-[ Farstukvisten skulle stå på två plintar (stenar) som ligger direkt på marken. För att göra detta "riktigt" fick jag den lysande idén att gräva ur jorden under och fylla med singel istället, jag ville ju inte att det skulle frysa upp. Hålet
Patrick: Hallå Magnus! När jag renoverade min källare för några år sen dök jag ned i fuktproblematiken rätt ordentligt. Jag tror att Du är fel ute när Du påstår att cellplast är bättre kapillärbrytning än typ Isodrän. Båda skivtyperna är av samma råvara och är båda således lika kapillärbrytande (det går nog att kontrollera på tillverkarnas hemsidor). Makadam är INTE
Mats: Och är det varmt så härdar betongen snabbt!!!! Blev inte helt lyckat här då det var 27 grader i skuggan. Slätt nog för förrådsgolv till stora delar. Lite spackel fixar nog resten men annars får det bli häxa
MrMagic: Ta två bräder och borra hål med samma avstånd som fördelaren har mellan anslutningarna och trä slangarna igenom båda två. Om du låter dem sitta ett par decimeter över varandra så styr de nog tillräckligt.
MrMagic: [citat] Gräv ur "hålet" en meter extra utanför färdig grund med fall utåt alla sidor och fall längs sidorna mot ett hörn, på med markduk, dräneringsrör och dagvattenrör (stuprännor etc), på med tvättad makadam min 150mm, sedan är det bara att gjuta sula alt sätta kantelement. Kom ihåg avloppsrören som skall under/igenom sulan också !
koddas: Tänkte gjuta en platta till vårt garage. Idag står garaget på en gjuten sarg ocg golvet består av singel. Hur skall jag göra? Räcker det med 10cm packad singel, frigolit och sedan gjuta på detta med dubbla armeringsnät? Till saken hör det är ganska lerig jord uinder garaget vilket tydligt märks på våren när tjälen skjuter upp. Vad kan materialet komma att kosta?
Betongkeps: Ok, kommer lägga garaget på samma höjd som hus. Bygger 1-plans och vill inte gärna ha det högre än huset.
PeterB: Hej! Har i vår/sommar gjutit en 40 kvm garageplatta (Tyresö, Stockholm) och murat upp tre väggar med leca. Utsidan av muren har jag tunnputsat och skall nu på med lite isolering före jag motfyller. Frågan är vad jag i övrigt bör göra före vintern för att inte bygget skall få skador (stomme och tak blir det tyvärr inte detta år)? Skall t ex plattan skyddas med isolering eller annan
AndreasK: Det kan inte vara bra med vatten under plastmattan. Det vore på sin plats att plocka bort den omgående. Fortsätter det att komma in vatten så kan det behövas en pumpgrop med en dränkbar pump som håller vattennivån i schack.
hajof70: Sk torrskorpilerad lera, dvs urtorkad lera. Har för mig att den lär vara mindre mottaglig för vatten vilket kanske gör att när vattnet tar lättaste vägen så blir det förbi den leran på något sätt och direkt ner i dräneringen ???
AndreasK: Sprängkonsult i Gbg tar 4500 + moms för två fastigheter. Då ingår vibrationsmätare i en vecka, besiktning före och efter samt två utförliga protokoll. Har fastigheterna skorsten så skall denna provtryckas av sotaren både före och efter. Vi hamndae på ca 18.000 för besiktning och provtryckning.
chili: Vi hade samma situation, men det fanns i alla fall ventilationsluckor som besiktiningsmannen kunde kolla en del genom. För vår del struntade vi i det eftersom besiktningsmannen trodde risken var liten att det skulle finnas problem (huset var tex oisolerat tills helt nyligen). Det är förstås en chansning, men det kändes ok. Vi fick dessutom rådet att använda kakelugnarna så mycket som
Peet: Det har stått ett garage på samma ställe tills vi rev det nyligen och det har aldrig varit några problem med att den har rört på sig. Nu har vi grävt ut och fyllt med 15cm sand och skall dit med duk+ 15 cm 8/16. Marken lutar ju inte brant mot grunden utan kanska 30 cm på 30 meter. Huset står ju brevid och där har det aldrig heller varit problem. Jag hoppas det skall räcka med en
Peppes_Bodega: Vi har ett sk. 5-fingersystem under vårt Eksjöhus,Sandhem.Det är ett par slangar som förgrenas under huset.De går ut mot skogen(hörntomt) ca2-3 meter från huset.Om det upptäcks radon i framtiden kommer det att grävas ett hål där en fläkt kommer att monteras.Förhoppningsvis kommer alltså bara slangarna finnas om man inte upptäcker förhöjda radonvärden.
robbanl: Eget rör helt klart... Vi får översvämning i källaren när det regner mycket pga att förra ägaren dragit ihop dessa ( Vi förväntar oss att vinna den tvisten ang dolt fel )
2+2: Hej! Jag behöver ca 100-150 m3 fyllnadsmassor till villabygge i Vallentunatrakten. Någon som har något eller vet var man kan få tag på för en rimlig slant? Mvh Magnus
Don_Tom: Ditt nick borde göra valet enkelt ;-) Seriöst. Om det handlar om ett småhus hade jag valt originalet. Därmed inte sagt att kopian behöver vara sämre; men varför chansa? kostnadsdiffen lär ju inte bli gigantisk?
Mats: mina var inte så häftiga en meter höga och 10 cm tjocka. Håller åtminstånne för oskickligt kört BM4200 med kommunalblad, bladet mådde något sämre ;D
Peet: Grattis, har följt hela din historia och du verkar ju ha kommit i hamn trots smärre problem. Är precis steget efter dig och har just nu kommit in efter att ha stått och stirrat på en grävare i 5 timnmar. Det har varit uppehåll hela dan men precis 18,15 när vi började så öppnade himlen sig..., och inte lite heller. Har hunnit med 3 klädbyten sedan dess och väderprognosen lovar regn
Magnus_Nordmark: Ja du bör kapa ur kantelementet och montera dit en s.k kantskoning. Det är ett galvat vinkeljärn(vanligtvis 50x50mm) med påsvetsade armeringsbitar som sticks ner i betongen.. Ta gärna ur ca 70mm så att kanten hamnar lite lägre än plattan..då blir övergången mot marken smidigare och du får inget vatten in utofrån. En kantskoning bör du kunna köpa hos närmaste smed/svetsfirma. Se