Skall börja lägga dräneringen runt den nya plattan snart och undrar om man kan leda ner vattnet från hängrännorna ner i dräneringsrören. Det blir endast på ena gaveln som vattnet kommer gå i rören, sen leds det ut i ett dike. Dessutom där vattnet går längs gaveln är det ganska bra fall från grunden.

Personligen skulle jag inte leda in regnvatten via dränrören mot husgrunden... Kan ju bli rätt mycket vatten. Skulle ha separata rör för det och leda bort till stenkista alt kommunens anslutningspunkt via sandfång.

Enligt vad jag fått reda på så drar man aldrig ner regnvattnet i dräneringen. Det är två helt skilda rörsystem - och olika typer av rör. Längst ner ligger dräneringsrören, ovanför dem vanliga markavloppsrör för dagvattnet.
Däremot kan rören så smånngom mynna ut i en gemensam dagvattenbrunn.

Jag skulle också helst dela på dem iom att frost gärna vandrar längs avledningen från taket. Inte bra att det ev fryser under plattan

Som tidigare talare sagt också så skall man itne leda ner dagvatten i dräneringsslangen. Det blir helt enkelt för stora mängder. Lägg istället ett separat 110mm markavloppsrör bredvid eller ovanför slangen.

Eget rör helt klart...
Vi får översvämning i källaren när det regner mycket pga att förra ägaren dragit ihop dessa ( Vi förväntar oss att vinna den tvisten ang dolt fel )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.