Behövs ingen dräneringsslang vid platta på mark? Byggaren hävdar att makadamen sköter dräneringen och att "inget vatten kommer ändå att rinna i slangen"
Blir inte klok på vad vattnet ska ta vägen, tomten är stenhårt packad av markentreprenör

Du måste ha dräneringsslang för att klara dig i ett försäkringsärende med fuktskador.
Farsgubben inspekterade precis ett bygge som låg längst uppe på toppen av en morän, men visst fan blev man tvungen att lägga dit dränering ändå.
Mitt hus står mitt på en vattendelare och kommer heller aldrig att få någon markfukt. Ändå kontrollerade besiktningsmannen dräneringen väldigt noga. han intygade också att dränering ALLTID krävs, oavsett markförhållanden.

Det skall finnas dräneringsslang ja!!
Även om makadamen i sig släpper igenom vattnet så måste ju vattnet kunna ta vägen någonstans! Om du exempelvis motfyller makadambädden med vanlig gjord så bildrar makadamen en ypperlig damm under huset, inte direkt avsikten emd makadam.

Tack Magnus, att både byggare och KA menar att det inte behövs förstår jag inte, kommer att kräva att dräneringsslang läggs ner.

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Betongkeps skrev:
Tack Magnus, att både byggare och KA menar att det inte behövs förstår jag inte, kommer att kräva att dräneringsslang läggs ner.
Är han riktig KA, skall han inte ha några åsikter om detta. Det finns bara ett svar på frågan. ;)

Tack Johan också! Har pratat med KA som hävdar att "inget vatten kommer att rinna i slangen ändå" men säger att om jag känner mig lugnare så lägger vi dräneringsslang.
En fråga: Pratade med byggaren som sa att vi kan lägga på två sidor av huset (mot granne och garage)
Ska man nöja sig med det eller ska det ligga runt hela huset?

Man kan aldrig dränera för mycket ! Klart du skall ha dränering runt hela kåken ! Allt annat är "dum-snålt" !!!

Lägg runt om nu. Kostnaden för att fixa det senare bli minst 10-20 gånger högre för att inte tänka på hur kul det är att gräva upp den nya gräsmattan med rabbaterna och plattläggningen........

En liten beskrivning på vad som kan hända.

Gjorde förra sommaren en enkel grundläggning till en farstkvist som visade sig inte bli så lyckad :-[

Farstukvisten skulle stå på två plintar (stenar) som ligger direkt på marken.
För att göra detta "riktigt" fick jag den lysande idén att gräva ur jorden under och fylla med singel istället, jag ville ju inte att det skulle frysa upp.
Hålet blev ca 1m djupt och ca 50cm i diameter. Isolerade i botten och fyllde med singel och lade en stor sten längst upp. Blev jättebra tyckte jag, enkelt billigt och snuggt ?!?.

Funkade också jättebra tills kälen lyfte upp alltihop >:(
Det som hände var att mina singelfyllda hål även blev vattenfyllda. Vattnet rinner ner i singlet och tar sig sedan inte vidare....
Blir till att göra om det hela igen :'(
Denna gång blir det pålar till frostfritt istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.