M
Magnus_Nordmark: Om du skall uppnå en dränerande effekt så råder jag dig att grävasåpass djupt att schaktbotten hamnar ca 10cm under plattans underkant. Då dränerar du hela utan som ligger mot plattans kant.
4 svar · 4,2k läst
P
piloten: Det låter som om du gått igenom precis samma moment som jag själv gjort... Nej jag la ingenting mot muren.
12 svar · 2,2k läst
K
koko: Tack för ditt stöd. :-* Vårt går tyvärr inte på någon försäkring, men det är ingen ekonomisk fråga då vi har fast pris. Det är mest tråkigt att hela semestern gick åt till att ha källaren i en enda röra och oroa sig för att det inte ska gå att åtgärda... Men vi har nu upptäckt att det bara är 2 rum i källaren som inte har undertryck (det saknas en dörr och ingen har
2 svar · 1,1k läst
chris47
chris47: Jag har en granne som nyligen gjort ett liknande hus. Han hade leca block i källarväggarna. I järnbalkar som bärlina och Rejäla reglar 220 i cc30 och 20mm plywood på det. Vet ej betong tjocklek. Måste finnas beräknings tabeller och exempel på nätet. /CC
4 svar · 3,0k läst
K
kamo: Hej Håller på att fixa så att infarten till huset lutar ifrån och inte emot detsamma. Men hur tusan skall jag göra för att få ytan och lutningen jämn och fin, som det är nu är det en hel massa gropar och dalar, och inte blir det bättre av att jag springer fram och tillbaka med skyffeln. Om jag har förstått det rätt så skall marken luta två cm/meter? En fråga till : Infarten
0 svar · 2,2k läst
M
Mats: Folke: Sten brukar ha vissa tendenser att röra sig uppått så om du kan så försök att få åtminstånne tio cm stenfritt. Beroende på hur renlärig man är så kan man lämmna allt grönt inklusive smultronen. Blir det bara plant nog så fixar gräsklipparen resten på lite sikt Wrest: Jepp duk har man för att separera matrial, främst för att hindra att ett finkornigare matrila som tex
4 svar · 20,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det är det säkert, men inte vi. Det fattades 720ton för våran del....på 282kvm platta. :(
0 svar · 2,3k läst
hajof70
hajof70: Törs man puffa upp min tråd lite.... ::)
1 svar · 3,6k läst
F
Fogel76: Hej! Jag och min sambo har nyligen skaffat oss ett hus som ligger på tung lerjord. Vi planerar att gräva upp trädgården och lägga ner en kollektorslang för jordvärme på 1 meters djup. Min fråga är hur en trädgårdstomt med lerjord på bästa sätt skall dräneras samt om detta kan göras efter nedgrävningen av kollektorslangen till ytjordvärmen?
0 svar · 4,9k läst
R
Rille: Att gjuta med flytbetong är riktigt smidigt!! Runt golvbrunnarna kan du vara med och "ösa" lite medans betongen körs på. Efter en stund, när betongen har blivit lite tjockare är det bara att fixa fallen. Något som är bra att ha när betongen kommer är en raka eller liknande med ett 1-2m långt 110 avloppsrör fäst på, använd detta att "gunga" ut betongen med för att få den lättare
4 svar · 10,4k läst
M
MartinT: Jag grävde ut 70 cm under sandlådan. Min dotter som är 1,5 år har dock hittills bara lyckats gräva ca 10-15 cm. Hoppas hon bättrar sig, annars känns det ju som onödigt jobb.
12 svar · 20,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Själva har vi gjort det på ett annat sätt. Vi grävde ut vegetations-skiktet plus en halvmeter ner till fast. Sedan har vi fyllt på med stenkross, sand och annat smått stenmaterial. Detta är komprimerat. På detta kan man ställa bilar, byggkranar... Ja allt man kan tänka sig man kan behöva ha på sin tomt. Detta kommer inte att ge med en millimeter. ;)
2 svar · 2,2k läst
W
wrest: Om du ska ha vid husgrunden så är 8-16 att rekommendera.
12 svar · 9,8k läst
F
Framerate: Nu har jag själv rotat vidare, ringt ca tjugo samtal och saken är klar: Lecablock SKA slammas. Det säger alla tillverkare av block jag varit i kontakt med. Inget snack. Och Platon säger att man ska göra som blocktillverkaren säger. En platonliknande produkt hänvisade till att man skulle göra som med platon. Gar-Bo hänvisade till att man ska följa instruktionen från platon, som i sin
1 svar · 13,5k läst
M
master_mimer: Hej linda, visst kan jag det, men vad har du för nummer? jag skickade ett sånt där privat meddelande till dig, men jag är inte säker på var det hamnar. /micke
5 svar · 3,1k läst
A
AndreasK: Runda slängar så får du räkna med följande: Sprängning: 250 kr/kubik + 150 kr/kubik i transport + etableringskostnad på ca 5000 kr Grävmaskin kostar ca 600-700 kr/timma + etablering på ca 5-6000 kr Makadam kostar ca 2500 kr per lass, då får du ca 10 kubik/15 ton Betong kostar ca 160 kr/kvm, bil med ränna. Frigolit kostar runt 80-100 kr/kvm, kantelemet runt 250 kr/meter, hörn kostar
1 svar · 5,0k läst
M
Mats: Ligger ca 1-2 kubik utanför mitt sovrumsfönster ;D
5 svar · 12,6k läst
M
Mats: Det är något smidigare ja ;D
8 svar · 24,3k läst
F
Fixtrix: 100 kr/lass från kommungubbarna som höll på med ett vägbygge....
4 svar · 4,1k läst
M
magnuso: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1123620328;start=0]Teknik[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,2k läst
S
synpunkter: Ja kanske... I mitt fall kunde man täta invänding på delar av grunden. Om det inte går så får man täta utvändigt med cementbruk (cementbruk A). Man skall använda cementbruk till natursten. Smeta i sprickor och hål med murslev, fogslev och händerna och jämna ut med borste/pensel. Torka bort bruket från stenen innan det börjar torka. Tätt borde det gå att få. Åtminstone lyckades
1 svar · 3,5k läst
J
jeston: Tack för alla svar!
6 svar · 28,3k läst
G
Gizmo: [citat] Intressant läsning på Boverket särskilt kurvorna på sidan 3 och om kallras/U-värden på fönster sidan 6. Mockfjärds Supervarm fast fönster har ex.vis 1,14... finns det fönster med U=1?
14 svar · 6,1k läst
M
Mats: Ja det tycker jag. Det brytande skiktet är till för att få fukt/vatten att gå någonannanstans än upp i plattan men om det inte finns någon annan väg så kommer du ändå att få problem. För att vara säker så släng ner en slang för att få bort vattnet ur skiktet
2 svar · 3,2k läst
M
MegaZap: I mitt fall var det både våt och torr röta i bjälklagret, men vist stora delar var ok men det såg man inte förrän allt var uppe. Men nu får jag både värmegolv och all el omdragen i den nya plattan. Kuriosa: Det som man hade fyllt upp med hos os var ett spillmaterial från det lokala gasverket närm man förr tilverkade stadsgas, då fick man antagligen detta material gratis, nu betalar
6 svar · 7,5k läst
H
Haagbard: Jommenvisst ;)
3 svar · 1,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Med erfarenheter från flera grundbyggen tycker jag att din dimensionering låter okej. Byglarna styvar upp en del i plattan... Om det är muren du är orolig får så armera lite tätare...
1 svar · 3,0k läst
C
cat_stevens: Vi har haft en firma som gjort grunden. De har valt leca kantelement 25 cm breda och kanske en 45 höga. Sen har man isolerat i formen och gjutit. Ingen isolering under kantelementen alltså. Vi ska iofs isolera utvändigt över kantelementen, men under då??? Blir det inte risk för kapillärkrafter som suger upp fukt. Iofs är det dränerat och så ligger det makadam och singel under, men
0 svar · 3,2k läst
chris47
chris47: I Göteborgs trakten, altså. /CC
1 svar · 1,7k läst
M
master_mimer: hej jag säger i sommras eftersom man nu får betrakta vädrerleken som höst, men i alla fall... när det var över 35 grader i min systers hus med krypgrund så funderade jag på om man i alla fall i sovrummet kunde få ner tempen ett par grader genom att öppna luckan till krypgrunden som ligger i sovrumsgolvet, ställa en vanlig bordsfläkt som blåser rakt upp genom hålet nere på marken,
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.