5 558 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Rimliga priser på markarb?
En lekman klarar av det, bara man har förutsättningarna.robban_och_maria skrev:MrMagic
Hur mycket jobb är det menar du?!?
Vi har en granne som har grävare som jag nog kan kontraktera mot ett par lådor öl, kan en lekman fixa grundjobbet? Är det "bara att gräva ur och lägga matta och singla upp"? Hur är det med avlopp, dränering osv?
Avlopp och sånt lägger man kanske ovanpå grusgrunden. Som du förstår är vi inte så haja på detta än sålänge, men jobbar på det. Vad gäller pålning så är jag ganska säker på att det inte behövs, men det ska ju kollas iallafall.
Forts följer..
Fam Carlsson
Ang förfarande är det ungefär som du nämner. schakta ner en bit, ca 1 meter utanför tänkt grund runtom. Jämna av marken, gärna med fall utåt sidorna.
Antingen lägger du sen markduk över hela ytan med dräneringsrören ovanpå detta, eller så lägger du en singelbädd där drän-rören ska ligga och lägger sen dränen på detta och sen lite mer singel och sen markduk. Tänk på att ha fall på dränrören också.
Sen fyller du upp med tex samkross 0-200, packar väl och väger av.
Överst kan du sen lägga makadam 8-16 ca 15cm och jämna av samt packa.
Huvudstam till avlopp kanske du vill dra frostfritt utanför där du gjort allt markarbete, då kan du ju dra denna innan du återfyller med samkrossen. Även vatten in kan vara bra att dra innan samkrossen. Denna PEM slang kan/ska du lägga i avloppsrör 110mm så får du dels skydd runt den, dels lättare för att byta ifallatt.
Finutsätt huset måste du göra också sen, mät ut vart alla avlopp ska komma upp och lägg dessa i mak bädden, tänk på fallet hela tiden.
Vi lejde bort markarbetena till firma, dvs schakt, drän, återfyll, ingående vatten och huvudstam till avlopp, reserande avlopp gjorde vi själva, satte ut kantelementen, isoleringen, armerade osv osv.
Anledningen till att vi lejde bort markarbetena var dels tiden, dels att jag inte har tillgång till grävare tex.
om du ska göra mkt själv, läs böcker, fråga runt, läs här och stressa inte... Var även beredd på att slita och svettas
Gräv ur "hålet" en meter extra utanför färdig grund med fall utåt alla sidor och fall längs sidorna mot ett hörn, på med markduk, dräneringsrör och dagvattenrör (stuprännor etc), på med tvättad makadam min 150mm, sedan är det bara att gjuta sula alt sätta kantelement. Kom ihåg avloppsrören som skall under/igenom sulan också !moken skrev:En lekman klarar av det, bara man har förutsättningarna.
Ang förfarande är det ungefär som du nämner. schakta ner en bit, ca 1 meter utanför tänkt grund runtom. Jämna av marken, gärna med fall utåt sidorna.
Antingen lägger du sen markduk över hela ytan med dräneringsrören ovanpå detta, eller så lägger du en singelbädd där drän-rören ska ligga och lägger sen dränen på detta och sen lite mer singel och sen markduk. Tänk på att ha fall på dränrören också.
Sen fyller du upp med tex samkross 0-200, packar väl och väger av.
Överst kan du sen lägga makadam 8-16 ca 15cm och jämna av samt packa.
Huvudstam till avlopp kanske du vill dra frostfritt utanför där du gjort allt markarbete, då kan du ju dra denna innan du återfyller med samkrossen. Även vatten in kan vara bra att dra innan samkrossen. Denna PEM slang kan/ska du lägga i avloppsrör 110mm så får du dels skydd runt den, dels lättare för att byta ifallatt.
Finutsätt huset måste du göra också sen, mät ut vart alla avlopp ska komma upp och lägg dessa i mak bädden, tänk på fallet hela tiden.
Vi lejde bort markarbetena till firma, dvs schakt, drän, återfyll, ingående vatten och huvudstam till avlopp, reserande avlopp gjorde vi själva, satte ut kantelementen, isoleringen, armerade osv osv.
Anledningen till att vi lejde bort markarbetena var dels tiden, dels att jag inte har tillgång till grävare tex.
om du ska göra mkt själv, läs böcker, fråga runt, läs här och stressa inte... Var även beredd på att slita och svettas![]()
Klicka här för att svara