3 389 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Göra en stödmur
Hej Allihopa !!
Nu är äntligen de gamla utmaningarna klara så dags med nya !!
Jag vill göra en stödmur på ena sidan garaget 2,5 meter lång och 70 cm meter hög (har tagit bort de gamla ruttna slippersarna som låg där nu...urk...)
Jag har tittat en del på olika lösningar bla på skanska prefab ser oerhört proffsigt ut men dyrt.............
så nu undrar jag om det finns några därute som har erfarenheter av att gjuta en mur eller liknande jobb och gärna delar med sig av erfarenheter eller tips. Tacksam för alla svar men var berreda på motfrågor...
mvh
Martin
Nu är äntligen de gamla utmaningarna klara så dags med nya !!
Jag vill göra en stödmur på ena sidan garaget 2,5 meter lång och 70 cm meter hög (har tagit bort de gamla ruttna slippersarna som låg där nu...urk...)
Jag har tittat en del på olika lösningar bla på skanska prefab ser oerhört proffsigt ut men dyrt.............
så nu undrar jag om det finns några därute som har erfarenheter av att gjuta en mur eller liknande jobb och gärna delar med sig av erfarenheter eller tips. Tacksam för alla svar men var berreda på motfrågor...
mvh
Martin
Godtas 32 1 meter höga, en meter långa och 60 cm djupa L-element som erfarenhet?
I sånna fall åker jag dit eftersom jag gjorde ovanståenden förra sommaren. Min erfarenhet av det projektet är att man kan spara minst två tredjedelar av vad skanska prefab och liknande vill ha för L-element och då har jag ändå räknat in kostnaden för betongblandaren i mina kostnader.
Grunden är alltid grunden så börja med ett nogrant underarbete. Gräv ur fyll på lite singel eller kross och packa det, om behövligt fixa drännering.
sen är det dags för formbygge och gjutning. Iom att du ska ha en såpass liten bit som 2,5 X 70 X 60? så skulle jag göra en form på plats och gjuta alltihopa på en gång.
Bara att fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara. Är dock inte proffs på betong utan på tagenttryckning
I sånna fall åker jag dit eftersom jag gjorde ovanståenden förra sommaren. Min erfarenhet av det projektet är att man kan spara minst två tredjedelar av vad skanska prefab och liknande vill ha för L-element och då har jag ändå räknat in kostnaden för betongblandaren i mina kostnader.
Grunden är alltid grunden så börja med ett nogrant underarbete. Gräv ur fyll på lite singel eller kross och packa det, om behövligt fixa drännering.
sen är det dags för formbygge och gjutning. Iom att du ska ha en såpass liten bit som 2,5 X 70 X 60? så skulle jag göra en form på plats och gjuta alltihopa på en gång.
Bara att fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara. Är dock inte proffs på betong utan på tagenttryckning
Som mats_o säger så är det enklast att göra en form på plats och gjuta det hela. Om du vill ha hjälp med dimensionering av formen så står jag gärna till hjälp... Ett tips är att använda vanlig 13mm plywood, eller formplywood om du vill ha en finare yta. Därefter 2x4" regel och formbrädor, så klarar du dig.
Har inte tid just nu, men hör av dig om du vill ha lite tips.
Har inte tid just nu, men hör av dig om du vill ha lite tips.
Bevisligen... Tangentryckning stavar jag mitt handhavande till.mats_o skrev:
Men ändå, egentligen så undrade jag faktiskt om du har någon löpmeterpris på det du gjort?
Edit: Så rätt men ändå så fel, skall man klaga på någon annans stavning så skall man kanske göra rätt själv
Som sagt trycka på dem kan jag. Stava är en helt annan sak. 
Exakt pris har jag inte då jag fortfarande inte har fått en faktura på armeringen men jag tippar att jag landar på mellan 9-12000 för mina 32 1 meters element. Att betänka är att en betongblandare för 3000 ingår i dessa pengar. Jag har iofs väldigt bra gruspriser men det ska inte göra så stor skillnad då det räcker med ett lass
Exakt pris har jag inte då jag fortfarande inte har fått en faktura på armeringen men jag tippar att jag landar på mellan 9-12000 för mina 32 1 meters element. Att betänka är att en betongblandare för 3000 ingår i dessa pengar. Jag har iofs väldigt bra gruspriser men det ska inte göra så stor skillnad då det räcker med ett lass
tacksam för alla svar !!!
Har även funderat lite kring stödmur av sten typ
St Eriks sten som man sätter ihop med spårsystem så man slipper mura är det någon som har ide om vad det kostar och om det är smidigt att jobba med
Mvh
Martin
Har även funderat lite kring stödmur av sten typ
St Eriks sten som man sätter ihop med spårsystem så man slipper mura är det någon som har ide om vad det kostar och om det är smidigt att jobba med
Mvh
Martin
även en anna fråga dyker upp
Hur tänker man med armering vad skall man tänka på för att få den bästa effekten av den och vad ungefär kostar det
Mvh
Martin
Hur tänker man med armering vad skall man tänka på för att få den bästa effekten av den och vad ungefär kostar det
Mvh
Martin
Det var en öppen fråga du ställer i alla fall! ;-)Martin_Hanna skrev:
Om det gäller armering av en stödmur så är ju huvudfunktionen att muren skall hålla emot massorna på ovansidan sedan. Placera därför armeringen nära utterväggarna, men med minst 3cm täckskikt. Ju längre isär du kan lägga armeringen desto starkare blir muren. Betong tål högre tryck- än graglaster så armera mer på insidan av muren. Viktigt är att låta järnen gå hela vägen från murfotens början och hela vägen upp till murens topp för att få bästa styrka.
Vad det kostar beror på hur mycket armering du köper. Det i sin tur beror på hur hög muren skall vara, hur tjock den blir och hur stora belastningar den ska tåla.
Som jag gjorde mina element så la jag i en bit armeringsmatta som följde insidan på L:et. Denna bockades med två 45 grader bockar för att nå ut i vinkeln på L Elementet. Vinkeln förstärktes med 3 stycken bitar armeringsjärn bockade i nittiograder. Dessa najades fast i mattan. För att ytterligare förstärka bakkanten så la jag en bit armeringsjärn vinkelrätt mot knäbitarna. Eftersom mina element skulle lyftas med grävare så passade jag på att fläta in en ögla armering i toppen också så att vi fick nått att koppla lyftstroppen i
Denna armering var vad en förre detta betongare rådde mig till. Magnus får väl avgöra om det var tillräckligt
Denna armering var vad en förre detta betongare rådde mig till. Magnus får väl avgöra om det var tillräckligt
Klicka här för att svara