Grund & Markarbeten
Magnus_Nordmark: Precis, stenmjälet packar sig betydligt bättre. Dessutom tror jag att det är billigare eftersom det är en restprodukt. Natursanden är hårt punktskattad.
mijohans: Hej I min till byggnad så har jag torpagrund på berg i dagen.... (lite grus också). 1) Jag anväder tross botten skiva som man bara lägger direkt på trallvirke som spikat underifrån mot bjälklagret...... Spelar det någon roll om man har överlapp på trossbottenskiva eller måste de ligga kant i kant? 2) Jag har en tjock balk mitt genom huset som är obhandlad under trossbotten för att
Åttioettan: [citat] Tack för tipset - den kartan var riktigt värdefull för mig! Fick ju veta massor om grunden vårt hus står på som man inte hade någon aning om! :) När man läser den här tråden blir man ju livrädd! Vi har ju precis flyttat in i ett hus med devlis inredd källare. Dock så är grunden dränerad förra året och besiktningsmannen hade ingen anmärkning på källaren. Men man får
Magnus_Redin: 2)Bort med jorden dit med en fiberduk sen makadam. Vad skall han ha fiberduken till om han fyller med mackadam ned till berg? Vad jag vet är fiberdukens funktion att hindra mackadammet att blanda sig med materialet under så den kapilärbrytande förmågan består men det problemet finns inte mot berg.
ssundell: Tack, jag skall läsa på vad Thermisol säger om armering och grundkonstruktion. :)
Krusboda: Vårt radhus är byggt på torpargrund, eller snarare kulvert som det står i en del papper. På framsidan av huset har vi asfalt. Nu har det blivit hål i afalten på ett par ställen alldeles i kanten mot grunden. Flera grannar i området har drabbats av liknande och någon sa att det beror på att sprängstenen sätter sig. Vad göra? Det ser inte så snyggt ut? Går det att vräka ner sand
DanielByggare: I Piteå och i trakterna däromkring så kan det nog bli upp till snözon 5,0 tror jag. Blir det bara ett garage så blir det ju inte några höga egenvikter iaf... Då tycker jag att det ska räcka med 200mm djup vot, och 400mm bred. Ska det vara isolerat under voten bör det väl vara en skiva med hårhet av ca s150-s250... Armera med 3 st 12mm järn i bredd i botten av voten, och 2st ovanpå
Haagbard: Äh, släpa måste du ju i vilket fall.........om inte betong i hink så ingredienserna till betongen samt underlag att blanda på/i ;)
stenhus05: Hej! Sprängde för ett tag sedan och tecknade innan en sk "byggherreförsäkring" som t ex täcker skada på tredje part. Byggherreförsäkringen köper man via sitt vanliga försäkringsbolag. Du måste också få bekräftat att din sprängare har försäkring. Sprängarens egen försäkring täcker dock bara under vissa omständigheter (fråga vad deras försäkring täcker!) varför man som
hasse_f: Jag skulle tacka nej. - du har ingen möjlighet att få prisreduktion vid fel - det blir lättare för entreprenören att fuska - du får ingen garanti på arbetena - du får inget skydd från byggfelsförsäkringen - du får kanske problem med hemförsäkringen om något skulle hända
Ricky: Hej, Är det ngn som vil bli av med fyllnadsmassor i Landvetterområdet (Önneröd) så hör av er. /Ricky
ulan: [citat] Inlopp är vattnet in i kistan!! Bräddavloppet ska du inte lägga för högt. Blir det för mycket vatten i kistan, som ej infiltreras, så kan det tryckas tebax vatten ut i din brunn. Jag hade lagt det under inlopp... Annars verkar det ok!
Magnus_Nordmark: Om det är 1 murare plus hantlangare kan du räkna ca 1 kvadratmeter i timmen. Det gäller kanske inte på ett mindre jobb, men utslaget så. Då är det givetvis inräknat brukblandning och liknande. Ett riktvärde i alla fall.
PeterB: [citat] Lättklinkerblock (typ Leca) skall alltid slammas/tunnputsas på utsidan. [citat] Har lite svår att köpa det resonemanget. Dräneringen skall vara dimensionerad så att den kan ta hand om allt vatten som kommer ned till den. Det är just precis dit du vill ha vattnet - inte liggande mot väggen eller under plattan. Marken närmast byggnaden vill du ha så torr som möjligt, i alla fall
zankan: plus den halva kubik betong man måste beställa extra eftersom det ligger kvar i pumpslangen...
Macke202: Sådär, nu var grejorna inhandlade... vet inte om det är samma men vi köpte Murbruk B efter rekommendation hos bygghandlaren. Lägger en en bild på en del av sprickorna i putsen. Har haft en murare och kollat och det är enligt honom bara att knacka bort och putsa över tills man är nöjd. Men jag tänkte bara höra om någon mer har något tips för att göra min helg lite enklare. :)
AndreasK: Du kan ju alltid gjuta igen svackan så att den försvinner.
skogsfroet: Vi har köpt ett virkeshus med gråstensgrund / torpargrund. Tyvärr har någon gjutit på cement bara på utsidan av grundstenarna i ett 10 cm tjockt lager. Förmodligen för att hålla stenarna på plats men det har fått motsatt effekt. Fukten har med tiden letat sig in mellan den gammla grunden och betongpågjutningen. På vintrarna har detta resulterat i frostsprängningar och att en del
byggimpert: Frakterna gör det nog omöjligt att, i praktiken, handla utomlands, där man inte har möjlighet att hämta själv med en ganska stor lastbil med kranarm ( kan väl iof. funka utan, om det ställe man handlar på hjälper till att lasta på, och man får hjälp med avlast hemma, fast enklast är det nog med kran på bilen) Vad är det för typ av marksten du är ute efter?? Byggmax har haft
lassemajja: Hade från början tänkt lägga allt krut på att få igång pannrummet så fort som möjligt vid vårat nybygge. Men eftersom man måste torka plattan i minst ett par månader innan man kan börja göra något på den så får jag omprioritera. Men...har läst att man kan korta torktiden betydligt genom att starta golvvärmen på låg temperatur. Kruxet är ju det att jag inte kan installera
Carla: Har lite dålig koll på vad det finns för instrument för sånt här...kan du inte höra med någon uthyrningsfirma, Cramo eller liknande ? Någon teknik borde ju finnas, det kan inte vara ett helt ovanligt bekymmer. Inom medicin området använder man ju kontrastvätska i blodet för att kunna filma blodkärl och hjärta. Någon liknande teknik borde finnas för sådana här ändamål.
Langbein: Måste kolla igen, det är sprickor i berget som sprängts ur för tillbyggnad, så man inte stänger in vatten som kommer underifrån. Googlade men inget, hur ser en murborste ut?
gotlund: mmm.... då gäller det att få det innan man gjuter, lite svårt att ändra sig efteråt
grabber: Kommer att behöva omkr. >200 m3 fyllnadsmaterial/massor för att planera ut tomten. Har du eller kan tipsa om var vi kan hitta detta, så hör av dig. 8)
mobo1968: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1124341000;start=0]Hantverkare[/link] av MathiasS.
Magnus_Nordmark: Stålpelare passar väl utmärkt.. Gärna galvade så att de inte rostar med tiden (vilket oftast uppkommer vid anslutnignen till plattan). En variant på att gjuta fast dem som oftast används vid byggen är att man gjuter fast svetsplattor i betongen. De ska vara större än tvärsnittet på stolpen. Det gör att du kan finjustera stolparna i lugn och ro när du gjutit färdigt.
PeterB: [citat] Det är nog vanligt att kommunen kräver in ett intyg efter bygget. Så gör man i alla fall där jag bor, en inmätning av färdigt hus av en akrediterad utstakningsfirma. Det ingår som ett dokument för att kunna få ut ett slutbevis från kommunen och framgår av bygglovet. Placeringen blir aldrig exakt rätt men det finns vissa byggtoleranser man måste hålla sig inom. En meter fel