Grund & Markarbeten
Mats: 8-16 duger också som underlag- Lättare att få snyggt än 16-32 dessutom
jessica: Vi köpte allt vårt på Beijers. Men jag vill minnas att den kändes som markduken på Byggmax.Hur den på Byggmax är vet jag ej. På http://www.isodran.com/ står det att: filterduken skall ha en vikt av minst 135 g/m2 ex. vis TYPAR 3407. Vävda dukar skall ej användas. Lycka till! Edit:var nu i garaget och av en slump skulle jag förbi markduken vi hade vi dräneringen. Den var mkt tjockare
David: [citat] Förordade han det i stället radonrör under grunden eller har du både och? mvh David
ulan: [citat] Boverket rekommenderar minst 25 cm cellplast uner plattan. Vi kör 30 cm.
borge: Rinkaby rör har bra priser och en fin katalog! Finns även på Internet. Mitt tips är att lägg in en spolbrunn på ledningen , den underlättar många kommande besvär.
MrMagic: Japp, Byggmax och alla de andra har iaf 110mm markavloppsrör, 160mm är lite ovanligare i hempular-sammanhang, men är de välsorterade har de grejor hemma. Annars kan de säkert beställa.... Glöm inte att köpa smörjmedel till skarvarna, annars får du slita utav h-e !! Diskmedel fungerar i nödfall....
MrMagic: Jag köpte den här http://www.gremminger.se/service/forum/album_showpage.php?pic_id=631 Som sagt, stora barn, stora leksaker !!
Mats: Samma sak med themisol. De var ihoplimade av tre bitar och limmet släppte i ett hörn för mig. Tryckte bara ihop det igen och sen höll det
amilo: Vet inte om det är samma men gränsvärdet på nybyggda hus tror jag är 200. Men om det är samma värde vid mätning i backen är jag osäker på. Det borde kommunen kunna svara på eller åtminstone ta reda på.
AndreasK: Ett litet tips bara.... använd inte en vanlig hydralisk domkraft... Hyr eller köp hellre en mekanisk (vevas upp och har backspärr). Det finns en risk att den hydraliska tappar trycket när den väl lyft, du måste ha rejäla stöttor för den hydraliska ("inte meka under bil utan pallbockar"). Försök även mäta hur mycket som huset satt sig och var "knäcken" sitter.
DanielByggare: Jag har aldrig använt svets för att "knyta ihop" armeringsmattor. Är det bara en vanlig "liten" husplatta lr dyligt är det väl inte nödvändigt att släpa fram en svets. Det kan ju kännas en aning stenålder ibland att naja ihop typ mattor, med bockad rygg som en apa. Det känns på rejält i korsryggen om man står ett tag och najar för hand. Därför föredrar jag att använda najmaskin
Mats: Kolla med honom. Det viktiga är ju var maskinen står när den ska till er inte var firman är placerad. Har du tur så har han en lämplig maskin några kilometer bort bara
maroon: Okej. Så det kanske inte krävs att man spränger eller pålar då trots att det är för sluttningshus och tomten lutar osv. Jag är sååå grön på sånt här ::) Det vore ju super i så fall:-D
Macke202: Slutade på 1600 kronor för 8 kubik singel 8-16mm. Kände inte att jag orkade jaga ner det priset eftersom de var vänligt serviceminded där. Leverans på måndag så även det var perfekt för mig.
Mats: Klart att de ska vara synliga. Ett sånt hantverk ska man vara stolt över och visa upp
Mats: Vad är det för typ av brunn? Är det en rensbrun, kopplingsbrunn eller reservoar. Är det bara en kopplingspunkt så går det ju att klura ut var utgåendfe ledning från den går och koppla på en ny brunn där på lämplig plats. Ny dränering kopplas då också på den nya brunnen.
Mikachu: finns det nån plikt för fastighetesägare att åtgärda höga radon halter? anledningen att jag frågar är att vi funderar på att köpa ett hus som har höga halter. dessa halter mättes -99...borde ägarna inte ha gjort nåt åt saken då?
jessica: Jag skulle rekommendera Isodrän. Du både isolera och dränera då. Platon känns som att ställa huset i en gummistövel. ;)IMed isodrän så andas huset och allt har ju en fördel om du sen vill fixa fint nere också.När vi skulle dränera om vårt hus för några år sedan så var det ingen snack om saken. Visst är det lite dyrare men det är det värt. Det var lätt att jobba med också.Om
zyce: [citat] Ursäkta det sena svaret. Jag har den inställd på c:a 60% på hygrostaten. Installerade den c:a 2 veckor innan inflyttning och nu när vi fått huset så har jag bara varit där och renoverat efter jobb och på helger. Som jag uppfattat det så har den varit igång c:a 90% av tiden. Iofs denna tid på året som det är mest fuktighet? Just de, det är en Munters Homedry 11Y /Michael
zeb7890: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1123008440;start=0]Juridik[/link] av MathiasS.
gaia: [citat] För att få en bild hur det var innan :-/ kan du undersöka innerväggar i källaren och se om också där släpper putsen längst golvet. Gör den det så kan man ju gissa att det är det gamla skador och att så såg det ut innan dräneringen. Annars tycker jag att din teori kan stämma - den fuktskadade putsen torkar och smulas sönder. Det är ingen katastrof och rätt vanligt i
Mats: Tycker jag definitivt. Iom att du har ett som jag ser det styrande vilkor från husleverantören så bör det få gälla, om inte annat för att undvika pajkastning i framtiden om det blir ett problem. Är grunden gjord enligt "reglerna" så är det en sak mindre att skylla på. kan det jävlas så brukar det göra det, gör det det inte kommer det senare att visa sig att det hadde varit bättre
Mats: Det beror väl lite på vad du vill åstakomma. Om det är så att du vill leda bort vatten så räcker det inte med singel iom att vattnet rinner igenom singlet och sen öljer det den gamla marken så inte allt för genomsläppliga matrial i botten som formar den nya profilen , duk och sigel på topp blir mitt råd om jag har rätt i att du vill leda bort vatten
Mats: Värme går ju normalt uppåt så det borde inte vara någon fara
Hemmakatten: I vårt förra hus (byggt 1964) fick säljarna bekosta radonsanering innan vi köpte huset. Radonhalten varierade mellan 150-1000bq, det härrörde från markradon. Anledningen till radonet där var att fyllnadsmassorna tagits från rullstensåsar som innehöll radon. Under de båda markplattorna lades två slangar med utsug (precis så som koko beskriver). De var anslutna till en fläkt i
MegaZap: Försöker också hitta så mycket information som möjligt kring detta. Tacksam för svar.
MegaZap: Så om man inte har något organisk material i "ramen" behövs då inte isolering mot grunden utan enbart mot marken?
Immobil: [citat] 8) Nope, vattningsmetoden kan du forcera med hjälp av vattenslang med duschmunstycke. Håller just på med ett sådant projekt som snart redovisas på hemsidan. :D
DanielByggare: Använd en riktig armeringsnajtång, eller hyr en najmaskin. Eller som sagt, drillvev och tråd med ögglor. Kan kännas på en del i korsryggen ibland... /Danne