B
Bananen: Jag vet flera som har åtgärdat grunder där endast insidan är formad. Dom har grävt upp en sida itaget, huggit bort de värsta utstående stenarna, format utsidan 1 dm, armerat gjutit. Jag tror tyvärr att det är enda sättet om du ska slippa pumpar och andra problem.
2 svar · 2,8k läst
M
Mats: Hur man gör L -element? Jag gjorde mina på så sätt att jag gjorde fyra formar som skulle rymma element som skulle bli 1 meter långa och en meter höga. Foten blev 60 cm och tjockleken 10cm. För varje element armerade jag med ett armeringsnät plus knän av armeringsjärn samt en bottenförstärkning och en lyftögla, också dessa av armeringsjärn. Sen gick det i ungerfär 140 liter betong
8 svar · 1,7k läst
D
Don_Tom: Ett hem vid havet? http://www.ahuset.se/ ;-)
0 svar · 3,5k läst
H
hempularen: då lärde jag mig något nytt.
3 svar · 7,0k läst
M
Mats: om inte annat kan du inte göra det enkelt för dig och köra det genom ett örngott eller så så filtrerar du nog bort det mesta. Obs för fulöl krävs limpa ;D
5 svar · 5,2k läst
U
ulan: Efter dagens paddning så skiljde det +-1cm på 16/32. Nu ligger det flis över hela 176kvm med en förvånansvärt fin planhet...
7 svar · 4,1k läst
A
Aland: hm... jo men problemet är att jag vill gräva djupare än vad väggarna går ner i marken (om ni förstår vad jag menar...) så att jag är rädd att huset "rasar" om man gräver en stor grop under huset. /Matias
2 svar · 4,7k läst
E
Ekke_original: [citat] Golvvärme 35000 ? slangen i plattan ?
4 svar · 3,1k läst
M
Mats: Ja men då blir det lätt. Gör som en ränna mellan huset och carporten. Högst på kanterna och något lägre i mitten. Sen får du se till att botten på rännan lutar mot trädgården bakom förrådet och/eller gatan
4 svar · 6,5k läst
E
Eld: Slang eller rör beror också på hur djupt de ska ligga. Rören brukar vara dubbelväggiga och tål därför betydligt högre tryck från den omkringliggande marken. Alla slangar jag har sett har varit enkelväggiga och i många fall dessutom med väldigt tunna väggar. Jag har för mig att man ska använda dubbelväggiga rör om de ska ligga djupare än en meter. Gräver man ner en slang
26 svar · 34,0k läst
chris47
chris47: Hej! Jag ska starta bygge av väggar till mitt dubbelgarage och skulle behöva lite tips på hur jag ska göra med en av väggarna som vätter mot en bergvägg. Det är bara 50cm mellan vägg och berg så jag har uteslutit träpanel (som jag ska ha på resten av garaget). Jag funderar på att mura upp väggen i leca och klä med isodrän, eller platonmatta och fästa den allt eftersom jag murar
0 svar · 3,4k läst
N
Nilla: Vi håller på att byta ut vår torpargrund i ett hus från 1862 till en gjuten "platta på mark" inomhus. Nu har vi avlägsnat alla balkar och allt trä samt grävt ut det mesta träflis som fanns nedfallet på marken under. Vi ska nu lägga ca 40 cm med lecakulor i rummet som är 75 kvadrat och sedan 20 cm isolering, armering, vattenburen golvvärme ,10 cm betong och slutligen 8 cm med bruk och
0 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Ingen direkt expert på området, refererar mest till problemen kompisen hade. Men grejen är väl framförallt att en "otät" isoleringsmetod förvärrar problemet om du inte får ner vattennivån djupt nog. Men som sagt om du inte får ner dräneringen tillräckligt djupt så kommer du att ha problem, det gäller bara att försöka minimera problemen. I första hand skulle jag nog undersöka
3 svar · 1,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Daniel: När man spränger rörgravar går man sällan ner till frostfritt (=ofta ca 100-180cm) utan istället spränger man grundare och isolerar rören med exempelvis cellplast. Det är betydligt dyrare att spränga djupt än brett per kubikmeter räknat, också mer komplicerat med sten som kilar osv. Så spräng grunt och isolera, och lägg gärna med en liten värmekabel om man är osäker.
3 svar · 3,4k läst
J
jessica: Vi tog bort vår asfalt med en hjulastare.Minns inte vad vi hade på.Antingen skopan med tänder eller bara gafflarna.Tror det var den med tänder...
2 svar · 8,9k läst
P
petran: Har du sett denna ? http://www.isover.se/sw7674.asp /P
3 svar · 14,7k läst
S
Snowblade: Innan man skall till och gräva kan det vara en idé och kolla hur befintliga rör (vatten och avlopp mm.) ser ut. Huset är som sagt från 50-talet. Så när det ändå skall till och grävas så kan det vara värt att kolla upp fall befintliga rör behöver bytas/renoveras och hur det ser ut där de går in i huset. Kan också vara värt att lägga ned rör för ev. "bredband" när det ändå
5 svar · 4,8k läst
D
Danne_83: Vad är bäst att använda som skydd under ändträet? Fasaden är byggd med vertikala brädor så därför blir det en liten öppning lägst ner och innan satt det en trälist där. Är det bäst att använda trä eller går det bra med vanlig tjärpapp?
0 svar · 1,4k läst
P
petran: Personligen tycker jag att Isodräns resonemang verkar klokt, med undertrycksventilation och isolering. Kolla på deras hemsida... /P
1 svar · 4,2k läst
P
petran: Jag läste nyss om krypgrunder på Isodräns hemsida, de betraktar det närmast som byggfusk med ventiler och självventilering. De menar precis som du säger att man skall dra ut luften med fläkt och låta varm innomhusluft läcka ner i grunden. Sätt igen alla ventioler som släpper in kall utomhusluft. Då värms den upp så sakteliga och kondensutfällningen minskar. Särskilt om du isolerar
2 svar · 2,0k läst
M
Mats: Gjorde av med 50 säck från byggmax i fjol tillsammans med 20 cementa och 10 finja, ingen skillnad hittills
2 svar · 5,1k läst
H
Haagbard: http://susning.nu/Permafrost
5 svar · 9,6k läst
S
smygarn: Fyllnadsmassor kan behövas på Ekhagen i Jönköping. Hör gärna av er om ni skulle ha behov av att få dumpa lite på min tomt. 0704-560603 /Stefan
0 svar · 2,8k läst
T
Thor: precis, ska läsa nu.....tackar :P
2 svar · 3,9k läst
S
sunemangs: Hej, Kostanden för entrepenaden att anlägga en grund är ju aldrig med i beräkningarna från husleverantörerna!! Vår tomt är plan och med jord/sand lager några meter samt eventuellt berg på någon plats. Är det någon som har koll på ungefär vad det kostar att anlägga en platta på mark om den är cirka 110 m2 stor??? Huset måste upp ungefär 40 cm på framsidan och kommer då ligga
0 svar · 3,1k läst
G
gluecifer: Tror man brukar räkna runt 1500kr metern. Men om det behövs sprängas eller så kostar det nog mer. Beror på hur det ser ut. Transporter av maskiner och bortforsling av schaktmassor kostar mycket. Begär in fler offerter.
6 svar · 9,5k läst
S
stenhus05: Enligt både Maxits kontruktionshandbok(www.maxit.se), Nyströms cement och Finja ska man alltid ha ett glidskikt (t ex grundmurspapp eller murma rostfri plåt) mellan betongplattan och första skiftet för att tillåta friktion mellan de två materialen. Vår murare tyckte heller inte att det behövdes men han slipper ju å andra sidan se husväggen om 10 år när ev sprickor uppstår. Vi la dit
1 svar · 3,9k läst
P
petran: Hej, Om jag drar vatten i mark där det är angett att frostfritt djup är 150 cm, är det någon som har en uppfattning om hur mycket man kan minska det genom isolering med cellplast ovanför? /P
0 svar · 3,2k läst
M
MrMagic: H+H Celcon levererar siproxbjälklag från sin fabrik i Finland. Även Leca bjälklag kan kanske vara av intresse. Skall själv göra som du över suterängdelen, använder 200mm siporex med 50 finsats för slangen. Bjälklaget kostar knappt 500:- +m / m2
2 svar · 5,4k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag skulle tro att det går nästan lite lätt att hålla rent om det är stenmjöl där. Visst blir det skillnad, men betonglösningen har som sagt nackdelar även den. Du kan ju lägga stenarna med "fall" från huset, dvs den inre raden ett par cm högre än den yttre, och sedan fylla väl med stenmjöl. Sen är det ju inte farligt om lite rinner ner i eran dränering heller, bara inte
3 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.