Grund & Markarbeten
hannna77: Hejsan, Vi ska lägga kullersten på en yta utanför huset (bara på framsidan) och har därför grävt upp kring sockeln. Vi har av vissa hört att man bör måla med kallasfalt när man ändå har det uppgrävt, stämmer det? Vi har ju bara grävt upp kring en del av huset, ca 15 cm ner. Gör det varken till eller från eller är det något man bör göra? vi undrar också om man bör måla med
Anny78: Vi har ett fritidshus som hade plintgrunt med eternitskivor. Vi tog bort skivorna och murade upp som en vanlig torpargrund med lecablock mellan plintarna, som vi sedan putsade. Satte in ganska många luftventiler (tror dom va ca 15x15cm) längs långsidorna. Har inte haft några problem än iaf, och det är väl ca 2-3 år sedan vi gjorde detta. Tror dock marken spelar rätt stor roll. Vi har
P.S: Jag håller på att byta golvbrunn i betongplatta i ett enplanshus. Jag ska också lägga in elburen golvvärme. När jag bilade bort betongen för nya brunnsläget kom jag till armering och frigolit ca 8 cm ner. Den gamla brunnen gick igenom det lagret (ca 4 cm frigolit) och under det är det betong igen. Kan jag bara fylla igen allt med Ardex 45 eller måste jag isolera med ny frigolit? Det är
Snurre: Jo precis, och går man upp i kvalitet med cellplast till S300 så får man en långtidslast på 110 kPa vilket är 11 000 kg/m2.
smiler: Tänkte bygga ett kallförråd på ca 30m2, hur avancerad behöver grundarbetet vara? SIngelbädd å bara gjuta kantbalk/platta utan isolering? Alt å ställa huset på plattor/plintar, men de blir ju rejälare å golvet blir ju stabilt minst sagt.
peter.holm: Ja, jag skulle också föredra rören då dessa är lite lättare att lägga dit. Funktion och hållbarhet är troligen ganska lika då?
Mikael_L: Vill bara tilägga ... Det är nog inget generellt problem i branchen att dom s.a.s alltid försöker lura på kunderna en dyrare lösning. T.ex. plattan jag var med och hjälpte till att gjuta i höstas. Där var det lite problem med både åtkomlighet, aningens trångt vid infarten, vid sidan av huset, mer framförallt för dålig bärighet. Då hade en kille från betongstationen varit och
abbe_: Hittade den här länken i en anna tråd, den pekar på en den av riskerna: http://www.indoorair.se/graphics/PDF/Betongplatta_golvvarme.pdf /Mattias
BigBernt: jag gjorde som ovanstående och sedan slammade jag hela trappen med cement välling !? Blev bra.
Pjohan: Det är bäst att lägga ordentiligt med grus, så att det förekommer ingen tjäle alls. Det är svårt att isolera trumman därför att det finns hål i den. Och tjälen lyfter trumman varje vår.
imported_peter: Som sagt, var lite otydlig kanske. i dag har jag ingenting, inget som tar hand om regnvattnet från taket och ingen dränering. så min plan är: ta och gräva på tre sidor av huset, dränera och sätta platon eller isodrän på två av sidorna och på tredje sidan bara gräva så djupt att jag kan lägga rör för regnvattnet från taket. äen gräva ett spår en bit brt från huset och göra
Bnicke: Nu har jag avtalat tid med en kille som kommer i helgen och ska bila upp ett hål i golvet vid väggen, sedan ska han gräva ur och titta på hur det ser ut. Efter det ska han komma med sin rekommendation på hur man bör göra och hur lång tid det skulle ta att göra hela bottenplattan.
Paddy: Undrar samma sak i samma ärende fast min 'bärande vägg' är sidan på själva grunden som är runt 150 cm hög och 31 cm tjock. Du Samuel kanske vet var man köper en inspektionslucka för utomhusbruk?
hakjar: anaitis: ja du har rätt, jag kollade nu när jag kommit hem hur jag ritade och det var inte så brant. Det verkar utifrån vad du säger om din brunn att den är igenfylld. Det grova inloppet på bilden torde vara ett av inloppen för dräneringarna. Det brukar vara två/tre inlopp i en dräneringsbrunn och ett utlopp. Utloppet ligger lägst och de andra fyller på med dräneringsvatten, då kan
Viktor: Japp, Jag tänkte ha en armeringsmatta, annars så blir det nog sprickor så småningom. /Viktor
wedin: ...på lutande berg. Dock så är hela konstruktion ordentligt fuktalstrande, näst intill att befintlig sommarstuga är utdömd. Vatten/fukt rinner längs berget och ner i källaren och tar sig inte ut. På "dalsidan" är höjden ca 175 cm och på "bergsidan" ca 30 cm. Jag funderar att göra så här: 1 Jämna av med betong för att få en bra lutning så att vatten fortsätter ut från grunden
nilhen: Hej, Någon som har tipps på billig och bra firma som kan bygga/gjuta min grund i Tyresö? Vad kostar 160kvm grund m 300mm isolering? //nilhen
linkon: Okey, tack för svaret, tyvärr blev det budgivning på just det huset och huset hamnade i en prisklass som ej passade mej. :(
Pjohan: [citat] Fyllningsmaterial OK. Om du känner dig osäker, är det bättre att använda marktyg. Tyget hindrar olika materialer att blandas med varandra.
pulver: Jag ska göra en platta på 40m2 för en utbyggnad. Givetvis med golvvärme. Har ni några bra tips på en leverantör i Stockholm (bor söder om stan) med bra priser, som kan leverera hela paketet med isolering, golvvärmeslang, armering, distanser, L-sockelelement och allt annat man behöver. Bra priser och bra service kan man inte få för mkt av. Tacksam för alla goda tips. /Peter
fredde594: jag gjorde min platta for ca 30.-35.000....gjorde då allt jobb själv utom gjutningen...73kvm..
najspris: Vi funderade oxå på hur vi ska göra med dräneringen under altan Men kommit fram till vi river den altanen som e under tak för man kunde se fukt på insidan i källarn och sen hade vi en altan på sidan som ja lyfte bort så den går ju åter använda lite smidigt .ja föredrar nog o dränera ordentligt om allt.förr eller senare ångrar man sig annars . Jag kommer dra igång vårat projekt
flimate: ja golvet går lite upp och ner:) men de e cirka 2 meter. uppfyllt ca 1,50 förutom en vägg där jag har en ingång där de e golvhöjd på marken så klart resten av den väggen är det uppfyllt ca 50.
Mikael_L: [citat] Tja... jag vet inte. Jag har fått för mig att det är olika fenomen. :confused:
UoC: Nu behöver jag hjälp av forumet. Jag har hyffsad koll på platons respektive isodräns egenskaper samt för- och nackdelar så jag undviker gärna en "regnkappa/goretex" diskussion. Mina förutsättningar Sutterängradhus byggt -68. Längan består av 5 hus varav mitt är det mittersta. Sluttande berg på baksidan av huset (sutterängdelen). 5 meter från huset, vid bergkant, finns ett