Grund & Markarbeten
Västerhaninge 17: [citat] En ännu bättre inputt ,men som jag sa jag tror INTE dom kan spräcka betongen
najspris: skit bra.det var detta ja ville se .har inte kunnat hitta nåt på nätet där man sett.men detta var ju kanon grejer Tack Tack men fortsätt tipsa om ni vill mera bilder skadar inte . Lär väl bli med Leca sten så man slipper gjuta så mycket
BAS: trolleberg. Då jag byggde mitt garage följde jag anvisningarna och använde 8 storsäckar lecakulor som är kapilärbrytande. Rådet att blanda med cementvatten gäller troligen om du vill bygga upp ett golv för t.ex. ett badrum och där inte behöver ha kapillärbrytande lager.
Djingis-Khan: Undrar lite om det finns någon som kan rekomendera en mark/betongare som kan gjuta en garage platta på 72kvm helst med bra priser. Sen undrar jag var man köper billigaste fyllet runt Norrköping / Söderköping. Hoppas nån kan svara, mvh
MathiasS: http://www.isodran.se/kallarvagg-montering.pdf Läs instruktionen!!!! Det känns rätt våghalsigt att göra ett sådant jättejobb utan att reda ut dessa saker från början.
MrBurman: Har en liten fråga till er som byggt krypgrund. Sitter och gör en budget och skulle gärna vilja ha lite siffror att jämföra med. Vad har ni betalat för olika delar av grundarbetet? Min tomt har väldigt gynsamma förhållanden och kräver ingen sprängning, pålning mm. Grunden blir ca 130kvm, betong och cellplast till formen har jag redan pris på men: Grävning(hyra av gubbe med maskin)
Västerhaninge 17: Tänkte bygga platta på mark för en villa själv.Min fråga är hur man bör eller vad som är smartast när det gäller indragning av el och vatten till plattan.Själv behöver jag vatten till betongen när den har lagts ut.Det finns en avstängningskran nära min anslutningspunkt vid vägen men det kräver väll ett specialverktyg? När det gäller elen vill hanverkarna ha el när stommen
LB-mannen: Jag har själv gjutit en platta på 7x4m. Murade upp med lecca, 200mm cellplast, armeringsnät och ringde starka som kom och cementrerade(100mm), Klart! kostnaden blev med allt inkl markarbetet 12000kr
scenic46: Jag har tittat på dessa frågor ett antal gånger genom åren bl.a. i Bohuslän med rinningar från ovanliggande berg. Jag förutsätter att Du har en c:a 3 meter bred yta mellan husgrund och den stora sluttningen och att denna har åtminstone liten lutning på rätt sätt från huset. Husdränering på vanligt sätt. Husdräneringen kan förstärkas genom att en byggplastremsa läggs mellan
Majgårdarna: 10cm isolering och ungefär 10cm betong
Pollyman: ja vilken djungel... vi har köpt hus men måste göra i ordning krypgrunden. vi har fått en del offerter som bygger på värsta läget.. bryt upp alla golv och att hela krypgrunden e kass. Den dyraste var på 350000 men han sa då att det var en väldigt grov upp skattning och billigaste 200000. någon mitt i mellan.. någon med erfarenhet.. vi har beräknat på en area på 100kvm men huset e
aktieante: 1 st Rörläggare och 1 st hantlangare la golvärme i vår platta 60 kvm på 2 timmar.
Ahlbom: Jag skulle säga att det är så "enkelt" som du beskriver. En sakt till att tänka på är inför isoleringen så bör du välja en blindbotten av någon fukttåligt material, det finns en 9mm trossbottenskiva på ex K-rauta som är ypperlig för ändamålet. Asfaboard har en tendens att "hänga" sig efter ett tag, och som det verkar som har du inte så mycket luft under grunden så det kan bli
Mats: En riktigt simpel variant jag har kört med är gamla glass och godislådor på ca 2-3 liter. Blir det en skvätt över så blir det några byttor. Går fint som kantstenar eller som klossar att ställa saker på eller tynga ned presseningar eller .....
emmanicke: Är det någon som har erfarenhet av att få färdig betong utkört till ingarö? Behöver lite förslag på bra leverantörer. Nicke
JanneL: Är inte tegel sugande? + att det vittrar sönder. Finns det inte risk då att det "ligger som en svamp" och suger åt sig fukt? Kan man i detta läge använda det längst ner och fylla med ett kapilärbrytande lager ovanpå? Någon som har bättre kläm på detta?
bmx: hallå, i vår sammfällighet har vi en grusväg som vi nu ska asfaltera. Vägen går i mitten av området och hela området sluttar kraftigt åt ett håll och de som bor på ner sidan är oroliga för att det ska komma kraftigare doser ytvatten rinnande vid skyfall om man asfalterar. Under gruset ligger el,vatten och avlopp ,massor av stora sprängsten samt berg. Vi har därför uteslutit
anna_jimmy: Bockmaskin gör du nog bäst i att hyra, de är inte helt gratis att köpa.... Vinkelslipen funkar fint , annars kan man alltid hyra en papegoja att klippa med, väldigt smidigt och mindre oväsen...
StefanStuga: Hej, Var nere och fixade till lite vid bygget idag, mellan rummet mellan grunden (gjuten platta på mark med L-block) och plattorna. Plattorna hade börjat glida. Tyvärr fick jag inte tag i singel idag en söndag utan köpte istället Leca kulor och fyllde upp mellanrummet. Se bifoga bild. I verklighet är det 5-8 cm på bredden och ca 10 cm djupt. Under Lecan är singel en bit och sedan
Mikael_L: [citat] Ja jag har ju varit i samma tankar vad det gäller friggeboden. Bara ställa den på några LECA-block. Och sen justera lite med domkraften om/när det inte ligger i våg. Även om man måste justera varje år så är det ändå inte så väldigt mycket jobb. Men nu tror jag att kommer försöka vara aningens mer seriös, åtminstånde gräva ner blocken stående lodrätt + fästa boden.
danneopernila: beror mycket på vilken storlek yta det gäller, för de som asfalterar är dyra att etablera sig. (Om de gör det ordentligt med Läggare och INTE för hand...med skopa/sprider...) Ett aktuellt pris för stockholmsområdet, 5cm med ABT11 160/220 (bonntolvor, lapptolvor mm), 180m2, a 150kr/m2 exlusive moms. Utfördes i fredags med en Läggare och fyra man. GOD KVALITET! Går du ner på exempelvis
oratile: Hej! Jag är ny här och har hittat massor av bra information. Nu ligger det till så att jag rivit ut allt i min gillestuga (huset byggt 1971) för att få bukt med fukt i bottenplattan. Har blivit rekomenderad Nivellsystem och har även talat med tillverkarens support om installation m.m. Det verkar vara ett bra system. Min första fundering är om i vilket skick betongen i bottenplattan måste
heppsan: Det är från betongen, men säkert en del från marken också. Får göra en ny mätning när rummet är färdigt och har det inte sjunkit så får jag bättra på vetilationen. Tack för svar.
Kalle B: Jag sitter och spånar på hur jag skall göra grunden till min nya verkstad. Det finns en torpargrund från förut, som jag tänkt gjuta platta ovanpå. Frågan är hur jag skall göra bara? Jag har tänkt att hålla lokalen uppvärmd till ca. 10 grader, eventuellt mindre. Värmer med direktverkande el, men kanske sätter in en kamin också så småningom. Arean blir 30m2, så det kommer ju
Bengt Norell: Jag är i färd med att ställa ut L-element och isolering från Sundolitt, det blir 200 mm isolering. Det jag undrar över är den PE-folie som Thermisol har i sina grunder. Folien skall hindra sommarfukt och radon att ta sig igenom plattan. Är detta vanlig 0,2 mm byggfolie och behövs den. Sundolitt har inte med någon folie i sina grunder. Hälsningar Bengt
tihimasmo: Plattor ca 800 kr per kvadrat ink plattor och arbete. Bärlager tillkommer med ca 400 kr per kubik ink arbete. Muren har jag ingen aning om hur många stenar det rör sig om , men om det är keystone så tror jag de går på minst sextio kronor stenen. Muren är minst en dags arbete för en gubbe och en maskin med förare för 800-900 kr per timme. Tillkommer bärlager för ca 200 kr per
anaitis: [citat] Med billigare tänkte jag nog bara på grävkostnaden... Blir nog mindre volym med ett smalt och djupt hål än med det grundare och bredare. Så mkt behöver du nog inte forsla bort. Du kan lugnt återfylla med samma massor. Det blir bara volymen av plintarna som ska bort, plus svällningen.
mariannes: Hej, när jag köpte mitt hus, tog jag ut ett företag som sög rent krypgrunden från allt organiskt, som jord etc, sedan sprutade dom in makadam o lade på plast som fuktspärr. Angående krypgrundsavfuktare, så satte min granne in en, den kostade 37.000:- garantier och service ingår i 5 år. mvh Marianne
Mikael_L: 25/30 är hållfasthetsklassen 16 är max diameter på ballasten (dvs de största stenarna i betongen) S4 är en beteckning på vilken viskositet betongen har. Om den är ganska fast eller mer flytande. Ibland anger man ett sättmått eller namn som halvflyt, fullflyt istället för S4. Självkompakterande betong (SKB) är så lättflytande så där anger man inte sättmått alls, utan har ett