Grund & Markarbeten
kloka_elin: Gött att höra. Grävaren var hemma igår, och summan av all grävning blev att vi skalade av all gräsmatta vilket gjorde att dryga decimetern matjord försvann. Sen var det inte så hemskt mycket kvar, så vi grävde ner till sanden och får fylla upp med kross. Tack för hjälpen! /Elin
FGMS: Holder på med nybygge. Runt platta på mark läggs det dränering för plattan .Dränrör 110 tror jag. Det ligger på sprängsten. Jag förventade att dom skulle lägga en duk/markduk över dränrör, men det blev bara fylld på med makadam över. Skall det vara så? ML
lasseboy: Har Gjutit en klack på 30 cm bred ca 30 hög och på det murat upp 4 rader leca block 19x19x59. ska fylla hela hålet mot hus fasaden med makadam /singel sen ska jag ha 25 cm cellplast som isolering och gjuta in golv värme . Fågan är behöver jag ha ventilations hål under det gjutna golvet . Alltså i leca blocken in mot makademet/singel?
kloka_elin: Se paddningstråden http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html /Elin
mycke_nu: Man får se upp lite med presenningar. Vi tvingades täcka en liten platta (24 m2) pga av frysrisk direkt efter gjutning i höstas. Samtidigt blåste det som vanligt rejält och pressen låg inte stilla. Resultatet blev en riktigt dålig yta. Nu spelar detta ingen roll i vårt fall eftersom vi skall gjuta på ytterligare 10 cm för golvvärme i ett senare steg, men annars hade det inte varit kul.
pitufina: vi tänker bygga en ny trappa i betongblock men nu har ett problem uppstått. Dörren sitter för långt in så det blir ett mellanrum mellan trappa och dörr på ca 8 cm (bifogar bild). Hur löser man det på bästa sätt?
Fasting65: Sveriges stenindustriförbunds 80-sidiga 240-kronorsdokument som heter "Utemiljö" finns som en arbetskopia (dvs ofärdig) på en norsk sajt - www.pgl.no/binary?id=63984&download=true Den hittade jag en gång när jag googlade på "skiffer i sand". Där finns lite matnyttigt om hur man sätter olika stentyper för olika ändamål.
Bartek: Vi ska anlägga en ridbana i Nordöstra Skåne (Djurröd/Rickarum/Årröd) och behöver tips på entreprenörer. Både totalentreprenad eller en grävare är intressant. tack på förhand
injonil: Geoduk finns i bygghandeln. Är det bara några kvadratmeter kan du köpa från Byggmax men ska du lägga större ytor ska du köpa bredare duk så det inte blir så mycket överlappning. Det finns duk som är 4,5m bred har jag för mig. Det går att köpa för 10:-/m2 ink moms i en bygghandel som har bra priser (ont om sådana däremot...).
Mikael_L: Vår tomt har vägen på västra sidan av tomten. Vi har resonerat som så att vi vill ha sol på det mesta av tomten från lunchtid, eller lite tidigare, fram till kvällsolen. Det medför ju att huset alltså ska skjutas upp mot nordost på tomten. Då får vi alltså ett hus "långt" in på tomten, långt från vägen. Det som inte känns schyst med detta är att vi i princip inte får någon
Villbygganu: Nu har vi haft två husföretag på tomten och de estimerade 4-500 000 i total kostnad. Sedan hade vi ett husföretag som tog med sig en markkille. Han sa 700 000. Han sa att det går kanske inte på det men räkna med 700 så är det inte för lågt. SEdan tog vi dit ytterligare en markkille. Han sa också 700 "men då har jag räknat högt". Det var dock med grund. Iiiiii. Känns lite dyrt. Så
anaitis: [citat] Sorry, vi verkar ha lätt för att glida ifrån frågan. Men samma sak gäller för bruk: Härdningen går långsammare och blir inte lika fullständig. Dock tror jag att det blir starkt nog för din murning. Bruket blir nog starkare än lecablocken ändå.
Ludvig haraldsson: Hej! Nu terroriserar jag forumet igen... Jag ska bygga ett garage med en carport och ett enkelgarage bredvid varandra, förråd och hobbyrum bakom, 6*9 m innermått. Jag har tänkt plinta på carportsidan - så att plattan alltså ser ut som ett L - men marken är lite dålig. Lera, jord, ibland bara gegga. Det finns också sten i varierande storlek, vilket gör det svårgrävt. Visst borde man
snickar_lasse: hej ! om det ska vara något att tillägga, så ska friggen va hårdare än den övriga frigoliten.nu vet ju inte jag vad det är för frigolit. du kan vara lugn det kommer att hålla.jag ligger under bilen istället, inget roligt.
Mats: Är det fylle som ska packas så går det på lite mer också om man talar lastad volym
P-G: Stiligt! (Även om resultatet kanske inte syns så mycket så är det ju det där med "blotta vetskapen..:) Och i annat fall lär det synas på elräkningarna framöver och det är ju inte fel...) Men ungefär var landade du på för kvadratmeterpris för kalaset? Och gick det att bo i huset under själva arbetet?
MathiasS: Att ansluta dagvatten (från mark eller tak) till dräneringsrören runt huset, det gör man bara inte. Jag kan inte tänka mig något tillfälle när det är en bra ide. Vi har själva en tomt där naturlig avrinning inte är möjlig åt något håll. Mitt tips är följande: Om du har asfalt på uppfarten kommer allt vatten rinna nedåt och måste således fångas upp. Lägg ner en ränna med
loffes: Hittade det här inlägget/tråden. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/63380-om-draenering.html
Mikael_L: Ingen verkar sugen på att ge några svar, så jag försöker väl: 1. Ingen aning, verkar inte fylla någon funktion såvitt jag kan tänka mig. Det är inte diffusionstät plast du tänker på? Jag har inte sett det göras på någon grund iaf. 2. För att separera massorna under gruset/makadamen. Viktigt att ha om materialet under gruset inte är helt rätt. Om det är stora sten, t.ex.
anaitis: Dessutom ligger inte singel stilla! Det rör sig under belastning.
anaitis: Det kan vara två betonglager, ett bärande underst och en avjämning ovanpå. En ganska vanlig teknik för platsgjutna trappor och balkonger en gång i tiden. Statiskt är det inget problem. Det är mest kosmetiskt. Lagas, om det nu behövs, genom att knacka bort överbetongen och sen gjuta på nytt lager.
MathiasS: [citat] Det är ett dränrör men inte för dränering utan för att kunna suga ut radon.
hakan_wallin: Hej, Väcker tråden till liv igen. Jag håller på och bygger nu och håller som bäst på med fuktspärr i badrummet. Då såg jag på flaskan med Primer/Ångspärr att den också fungerar som Radon-spärr. Så nu är min fråga, är det lämpligt att rolla ut sådan spärr på plattan i hela huset för att begränsa ev Radon? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några risker med att
torrum: Hur armerar jag bäst en krypgrundsmur i leca stående på en sula 50 cm bred och 20 cm hög? eller är det nödvändigt? om det är nödvändigt, i vilket lager gör armeringen mest nytta? måste man använda bistål eller går det bra med vanliga armeringsjärn som inte är rostfria? är 6 mm i så fall tillräckligt. är det en god idè att köra översta varvet i u-block o lägga armering
JEGS: Hej, Klart du ska ha en stenrad, en sk fris runt sockeln. Fris är ett måste så det inte stänker upp jord på husväggen när det regnar. Det blir svart o sen kommer alg-mosstillväx. En plattrad med 35-plattan är ju enkelt men trist. Snyggast är nog en 30 cm bred kullerstensfris. Det passar lika bra på nya som på äldre hus. Fraktion på 150-300 mm är klockrent men mindre går också
MathiasS: Just så. 1:200 är fullt tillräckligt, går inte det ser man till att inte få bakfall.
drakbane: Hjälper till att hålla tråden aktiv! Ska själv lägga samma typ av sten, tomten ser idag ut som en krigsskådeplats :-) Men förhoppningsvis är det fixat under dagen. Grävaren skall ta av så jag får plats med ca 300mm diverse fraktioner och stenen. Har sedan tänkt jämna av botten med den grusen som ligger på tomten, padda, sen lägga duk därefter 100mm bärlager 0-30, padda, därefter
Per-Erik: Lite klurigt är det.. När man dränerar så leder man bort vattnet. Det bör ni alltså ha i beräkningarna vart gör ni av vattnet? normalt så gör man en stenkista eller ansluter mot en dagvatten brunn om något sådant finns. Men det går bra att endast dränera en sida när ni ändå har grävaren där. Man brukar rekomendera att man tar en sida i taget, gräver man upp runt hela huset på