39 539 läst ·
17 svar
40k läst
17 svar
Ska jag köpa 1,9 m3 betong färdigt eller blanda själv?
Sida 1 av 2
Jag ska gjuta en förrådsdel till min blivande carport och har på Termisols hemsida beräknat åtgången betong till 1,9 m3, jag behöver råd om jag ska blanda själv med "tombola" eller beställa hem en betongbil?
Förrådsdelen är 4240 x 3000 stor... Räknar mig själv som en hobbybyggare och ska använda färdiga kantelement.
Kom gärna med feedback!
Förrådsdelen är 4240 x 3000 stor... Räknar mig själv som en hobbybyggare och ska använda färdiga kantelement.
Kom gärna med feedback!
Spontant rekomenderar jag också att köpa från betongfabrik.
Men många (alla?) har frakttillägg vid så här små kvantiteter, för det blir ju inte ens en halv bil detta.
Så det kan bli dyrt om du har långt till betongstationen. Men om du inte råkar alltför illa ut av fraktkostnaden så sparar du alltför lite genom att röra ihop det själv för att det ska vara värt.
Dessutom större risk att du sumpar kvaliten pga av fel blandning, fel ballast eller något knas med cementen (lagrad för länge/fel t.ex.)
Meeen, å andra sidan. Det låter ju lite kul ...
En solig och lagom varm lördageftermidddag, några starka (nåja ..) grabbar, en back mycket välkyld öl, en tombola, ett par skottkärror och 2,5 ton material att blanda.
Ett minne för livet ...

Men många (alla?) har frakttillägg vid så här små kvantiteter, för det blir ju inte ens en halv bil detta.
Så det kan bli dyrt om du har långt till betongstationen. Men om du inte råkar alltför illa ut av fraktkostnaden så sparar du alltför lite genom att röra ihop det själv för att det ska vara värt.
Dessutom större risk att du sumpar kvaliten pga av fel blandning, fel ballast eller något knas med cementen (lagrad för länge/fel t.ex.)
Meeen, å andra sidan. Det låter ju lite kul ...
En solig och lagom varm lördageftermidddag, några starka (nåja ..) grabbar, en back mycket välkyld öl, en tombola, ett par skottkärror och 2,5 ton material att blanda.
Ett minne för livet ...
Vi gjöt betong till vår uteplats som har måtten 4,5*4,6m och räknade ut hur mycket volym det upptog. ( matematik är aldrig fel). När vi beställde betongen sa dom att vi skulle köpa 0,3kubik extra för det fastande i lastbilen. Vi hade vibrationsfri betong och tog alltså 2,3kubik. Vi fick över ca en halv ica kasse...
Funkar att blanda själv men det suger, vi blandade 5 m3 på 2 dagar med en blandare och 2 pers, då det inte var möjligt på annat sätt. Och som nån tidigare nämnt, så blir det bättre resultat från bil.
Vart köpte du detta?
Håller på begär in lite offerter på 1,5kub och pumpbil, och det blir rysligt dyrt.
FB ville ha ca: 7000 inkl. moms
Håller på begär in lite offerter på 1,5kub och pumpbil, och det blir rysligt dyrt.
FB ville ha ca: 7000 inkl. moms
Om dom inte kommer nog nära med bilen så rännan räcker till, så har jag för mig att en del betongbilar kan ta med nåt sorts transportband. Detta ska vara mycket billigare än en pumpbil.
Jag har inte sett hur det hela ser ut, det är bara en lösning jag har hört om.
Jag har inte sett hur det hela ser ut, det är bara en lösning jag har hört om.
Jodå, det finns all anledning i världen ibland... Och TS kanske har en sådan anledning .BigBernt skrev:
Exempel. Betongbilen kan inte komma tillräckligt nära.
Betongbilen kan komma nära, men det som ska gjutas ligger högre upp. (Och då är det nog inte roligt med skottkärror heller
Men 15 meters ränna kan säkert lösa många situationer.
Jag anser att man ska ligga på sin betongstation litegrann, för försöka få dom att ta fram en bra lösning utan pumpbil om det är det dom rekomenderar först. För ibland har dom billigare alternativ, men ids inte säga det, för det krånglar till det logistiskt för dom, då det kanske måste vara en speciell bil, t.ex.