Hej.

Jag har ett hus som står på plintar.
Från början ett fritidshus men ombyggt till åretruntboende och tilläggsisolerat i tak/golv.

I Sommar kommer ja byta all ytterpanel i samband med tilläggsisoleringen av väggarna.

Mellanrummet mellan golv och mark varierar från ca. 30-50cm.

I samband med bytet av ytterpanelen så planerar jag att montera en sockel under paneln mot marken.
Har sett lite olika varianter av både komposit och stenplattor men inte bestämt mig för någon än, tips?
Jag kommer bara ha sockel på 2 väggar där mellanrummet är som störst.
De resterande väggarna kommer vara som de är, ett mellanrum från 10-20cm

Min fråga är hur fuktigheten kommer påverkas i grunden.
En del påstår att det måste vara en rejäl genomströmning i en plintgrund och att man kommer få mögel, och en del säger att det bara är att köra på.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.

Vi har ett fritidshus som hade plintgrunt med eternitskivor. Vi tog bort skivorna och murade upp som en vanlig torpargrund med lecablock mellan plintarna, som vi sedan putsade. Satte in ganska många luftventiler (tror dom va ca 15x15cm) längs långsidorna. Har inte haft några problem än iaf, och det är väl ca 2-3 år sedan vi gjorde detta. Tror dock marken spelar rätt stor roll. Vi har sand och det är kruttorrt under huset, så att vi skulle få fuktproblem känns väldigt avlägset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.