Hej,

Vi hade torpargrund i huset som vi har modiferat till platta med golvvärme i. Plattan är 8-10cm tjock och vi gjöt den med vibbfri betong i Lördags, hur länge måste vi vänta innan vi sätter klinkers på golvet? Hur länge ska man vänta innan man sätter igång golvvärmen?

Har fått massa olika råd angående det här och man vill att det ska bli rätt gjort. Vissa säger att vi kan börja lägga klinkers efter en vecka och sen har jag har läst här på forumet ska man vänta mycket längre än så. Vad gäller??

Det har blivit en del sprickbildningar i plattan på vissa ställen, kommer det att ställa till problem med golvvärmen och klinkersen?

Ladda hem programmet TorkaS så kan du se den teoretiska fukthalten i din platta och hur lång tid det tar att torka ut den med dina förhållanden.
Att lägga klinkers efter en vecka skulle jag definitivt inte göra. För vad du då gör är att förhindra avdunstningen från plattan och då kommer vattenångan att försöka hitta andra vägar och det rätt mycket vatten som det handlar om.

Vet inte hur många veckor man ska vänta innan man sätter på golvvärmen, men när du "eldar" på så är det inte fel att ha fönster öppna så vattenångan lättare hittar ut ur huset.

Vad du ska tänka på är att du måste slå av golvvärmen ett par dagar innan du lägger klinker och sen inte slå på den på en tre veckor (alternativt låta den cirkulera med låg temperatur...typ en 15 grader)

Vi valde, för att vara på den säkra sidan, att få fukthalten mätt i plattan. Vi skulle sätta rätt mycket klinker och ville vara på den säkra sidan.

Det funkar så att man borrar ett hål i plattan där fukten mäts. Detta hål pluggas sedan med plastplug. Efter en period gör man om mätningen, är futhalten under ett gränsvärde är det bara sätta igång med plattsättningen, om inte pluggas hålet igen. Man får sedan vänta en period innan mätningen görs om. Hur länge man väntar hade våran fuktmätare tabeller som visade där det gick att ta hänsyn till temperaturer, luftfuktighet och annat.

Mikael_L
Ska man inte vänta i 3 månader innan man lägger klinker, pga krympningen i betongen ?

Krympningen i betongen har väl att göra med betongens fukthalt?

karmajoyst skrev:
Ladda hem programmet TorkaS så kan du se den teoretiska fukthalten i din platta och hur lång tid det tar att torka ut den med dina förhållanden.
Att lägga klinkers efter en vecka skulle jag definitivt inte göra. För vad du då gör är att förhindra avdunstningen från plattan och då kommer vattenångan att försöka hitta andra vägar och det rätt mycket vatten som det handlar om.

Vet inte hur många veckor man ska vänta innan man sätter på golvvärmen, men när du "eldar" på så är det inte fel att ha fönster öppna så vattenångan lättare hittar ut ur huset.

Vad du ska tänka på är att du måste slå av golvvärmen ett par dagar innan du lägger klinker och sen inte slå på den på en tre veckor (alternativt låta den cirkulera med låg temperatur...typ en 15 grader)
Så att plattan kan torka ut genom fogarna om man lägger klinkers tidigare stämmer inte?

Var även en som påpekade att plattan krymper när den torkar och lägger man då klinkers för tidigt så kan plattorna "explodera", rätt??

Vi kommer gräva ner jordvärme om 3 veckor så om 4 veckor är golvvärmen klar att användas om man säger så. Jag valde betong som skulle bränna fortare än vanligt men är inte säker på om 4 veckor är tillräckligt.

Många frågor och funderingar på samma gång :)

Robert_Maria skrev:
Vi valde, för att vara på den säkra sidan, att få fukthalten mätt i plattan. Vi skulle sätta rätt mycket klinker och ville vara på den säkra sidan.

Det funkar så att man borrar ett hål i plattan där fukten mäts. Detta hål pluggas sedan med plastplug. Efter en period gör man om mätningen, är futhalten under ett gränsvärde är det bara sätta igång med plattsättningen, om inte pluggas hålet igen. Man får sedan vänta en period innan mätningen görs om. Hur länge man väntar hade våran fuktmätare tabeller som visade där det gick att ta hänsyn till temperaturer, luftfuktighet och annat.
Det låter vettigt. Var det dyrt och vem var det som gjorde det?

Vi kommer också lägga klinkers på en rätt så stor yta ( 50 kvm ) och för 600kr/kvm så vill man inte behöva göra om allt.

Mikael_L
Robert_Maria skrev:
Krympningen i betongen har väl att göra med betongens fukthalt?
Tja... jag vet inte. Jag har fått för mig att det är olika fenomen. :confused:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.