Grund & Markarbeten
Stensholm: Ska anlägga en större plan bakom min ladugård. Behöver mer uppställningsplatser. Har grävt ur ordentligt, ska fylla upp med 0-90 eller större, sen 0-18 som topp lager. Just nu är det riktigt blött, går knappt att gå där.......... Hur gör man med dränering? Ska jag lägga slang nu och fylla upp? Eller fylla upp med grovt fyll och lägga slang på det? Behöver man någon duk, lägger
mångstekta: beror lite på vatten mängden oxå och blandningen i jorden, lera,sand... och packad lr inte... packar den som lastar lite med skoppan så trycks d ihop ganska mycke! priset vet jag att min polare på Åland tog 8/m3+moms men d måste väl vara nått snarlikt i sverige skulle jag tro
simba: Har fått pris och lite beräkningar på IsoMax nu. Omkretsen på min platta är ca 75 meter och det skulle bli ungefär 15-20 tusen dyrare med IsoMax (inklusive rostfri armering) jämfört med vanliga L-element. Enligt energiberäkningen så skulle jag spara 220 kWh/år med IsoMax. Det gjorde valet lite lättare. Iofs så kan man ju undra om energiberäkningsprogrammet verkligen är rätt men
JEGS: [citat] hmm, har du ngt foto eller lust att kladda lite snabbt på en ritning? Täcker trappan nästan hela sidan...? Bred trappa eller smalt hus? Nåja, inte ska du behöva bila bort den om den är helgjuten ner till två meters djup. Och jag förmodar att ni även i fortsättningen vill kunna använda källaringången, så lägg bara ett dränrör utanför den men under sulan som vanligt. Det
fridhem: [citat] Det kan ju också vara så att folk arbetar och då vill att hundarna ska ha en bra plats att vara på under den tiden!!! Åter till rastgården så kan du också lägga armeringsnät ( grävskydd) i gruset. Bra och billigt.
haeh: Aha, så klart. Enligt han som ritade grunden så kommer det att ligga en syll mellan grunden och bjälklaget, så det känns ganska lugnt. - Håkan
Per-Erik: Du kan ju kakla direkt på Lecan om du vill. Ska du ha reglar så borde det ju vara metal reglar inte trä reglar.. Det kan ju förekomma fuktvandring åt bägge håll.. Iallfall mateal reglar i tvättstuga & badrum.
saturnus: Nog lika vanligt att man najar fast värmeslangen på armeringen. http://www.uponor.se/upload/documents%20(pdf%20and%20officedocuments)/sweden/hs/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Broschyrer/5031%20022007%20Rörläggning%20070131B.pdf
JanneL: Underlaget verkar ha klarat sig bra efter så många år och det känns som överkurs att ge sig på detta. Du får kanske skrapa av lite för att få plats med sättsanden (30 mm) och markstenen. Antar det bygger mer i höjd än asfalten. I samma veva blir då underlaget tilljämnat. Skadar nog inte att gå över med padda också. Även en vända över sättsanden. Se även länk:
NiclasGDS: Nu skall det bli vattenburen golvvärme i källaren. Vi skall bila upp ca 15 kvm med 10 cm betonggolv för att skapa nytt badrum/tvättstuga. Jag skall passa på att öka takhöjden från 2 meter till 2,20 så det blir till att gräva 60 cm under plattan. Totalt skall 9 kubik jord och betong bort :eek: Därefter skall väl 10 eller 20 cm bärlager in igen och vibbas följt av 20 cm frigolit och
ashleyjonathan: Hej alla Behöver råd angående val av grund i samband med att vi flytta ut en mindre vägg (se bilden...den vägg som ser ut idag som en inbuktning under tak mellan ytterdörr och de två likadana fönstren). Huset är byggd på torpargrund. Den äldre delen har leca block grundmur utan betongplatta medan den nyare delen (på bild allt t hö om ytterdörren) vilar på lecablock grundmur ovanpå
Bond: Verkar vara konstigt, ingen som varit med om detta?
galaxenspresident: Det var samma uppfattning jag fick när jag fick min dåligt specificerade faktura, att det föreföll som om mark/grundentreprenören skickat en faktura på grus som använts till delar av grund/markarbetet som jag redan betalat i en annan post.
micaelpersson: Ska bygga en källare! Har mätt ut höjden där jag ska dru ut dräneringsvattnet + vattnet ifrån infiltrationsbädden. Det visade sig att jag kunde gräva ner 1300 mm i backen då hade jag 400 mm tillgodo i fall för rören. Marken där huet ska stå är torr och fin det är en lätt lutning i hela tomten. Det är 10 cm jord sen är det 1000 mm röd sand efter där är det lera. PÅ vissa
grävaren: Idag har jag varit på husvisning, ett Trivselhus med platta på mark, vattenburen golvvärme på bottenvåningen och radiatorer uppe. Element uppe valde man för att undvika temp.knarr som kan bli när värmen kopplar på tex. mitt i natten. Det speciella var golven i våtutrymme med klinker. För att bättra på upptorkningen sommartid, hade de lagt in en elslinga mellan vattenslingorna på den
urga: Bilar upp två gamla brunnar i badrummet för att förbereda till kakelkillarna som kommer på måndag, tyvärr så visade det sig att golvet inte var lika tjockt som djupet på brunnarna så jag har gått igenom betongen och nu är jag osäker på hur det går att gjuta igen de nya brunnarna nu när det är luft inte är betong kvar under, antar att det bara är att fortsätta då jag ändå
tihimasmo: Priserna Per-Erik nämner stämmer rätt bra, men glöm inte att moms tillkommer. Vägtrumman är inte så lätt att lägga som man tror. Man måste schakta ur, fylla upp, varva med olika material, lägga trumman, packa under, fylla packa bredvid, fylla packa ovanför. Det ryker lätt iväg ett gäng timmar på den.
Hemmakatten: Huset måste vara svårsålt för ägarna. Man kan tycka att ägarna borde radonsanera innan de säljer. Vårt förra hus var radonsanerat att ägarna precis innan vi köpte det. Ägarna hade utan framgång försökt sälja tidigare. Det var markradon och en korttidsmätning efter åtgärder (utsug under plattan) visade på bra värden. Men, i köpekontraktet skrevs in att en långtidsmätning
TMS Trelleborg: Hehehe! Jo jag läste tråden och blev mycket förvånad att det finns så många uttryck på saker så att det blir svårt att hålla isär dom! Men mycket var rent tokigt som det vart skrivigt i den tråden. Men men vi skyller på dialekten! Jag menar vi kör runt med våra "rulleböörar" här nere på de skånska byggena och det hadde många inte förstått alls var det var! Det heter för
akhagen: Hej Bluff och tackför frågan. Sitter i samma sits själv. Stod i går kväll och funderade på trappen. Vi har en villa från 63, och ytterst mot plattan sitten korkplattor med nån slags betongutsida. Bör jag byta dessa? Jag har ytterst få små sprickor i ett par av dem, men ett byte innebär ju ompanelning i samma veva. Och en fråga till till forumet: Vilken typ av hantverkare ska jag
v-g: Det är stor skillnad om det är koncentrerat i en eller två punkter eller fördelat över en större yta. Tänk på att en fakir kan ligga på spiksängar men INTE på EN spik. Står man inte precis över "stödpunkterna" knäcker man pallen direkt man använder skopan. Jag lyfte iaf lätt bakändan med bommen när jag grävde. Men för att enbart larva över fungerar det nog troligast.
yakumo: Ja, det är nog en bra ide. Lägger man då (börjar nerifrån) Leca-block, syllpapp sen tryckimpregnerat virke? Dvs räcker det med syllpapp eller finns det bättre skydd mot röta? [citat]
Beppo: Fins det inget tillträde utifrån så måste dom rimligtvis ha en lucka invändigt någonstans där man kan komma åt krypgrunden annars är ju något helt fel.
Bastefallarn: Det finns i plast med, brukar väl kallas vägtrumma tror jag och är som ett korrugerat plaströr som tål hög belastning. Dom bore väl gå att anpassa mot betongrören. Finns en del här i olika storlekar, dom är inte så hiskeligt dyra: http://www.dinvvsbutik.se/specialror-dranering-vagtrummor-c-6_626.html
mocca66: Vi håller på med att fixa vår torpargrund och ska gjuta igen den. Har haft en byggnadsingenjör som hjälpt oss, och vi har gjutit extraväggar inne för att det ska hålla när man börjar fylla igen med massa. Har du otur kan väggarna tryckas ut,och det vore ju en katastrof...... Vi har hållit på med vårt hus i 1 år snart, och herregud vad vi har slitit!!!!!!
anaitis: Nog väldigt bra att ta in ngn som kan ge oberoende råd. Hade du bott i Gbg kunde jag ställt upp... Kolla med ngn arkitekt- eller byggkonsultfirma som jobbar med ombyggnader.
Olleg: Jag funderar på att göra något åt gillestugan i vårt hus. Huset är byggt 61 och har hel källare. Alla rum förutom gillestugan har gjutna betonggolv. gillestugan har 22mm spontat trägolv på reglar. Vad jag kan se finns en luftspalt på ca 12-13cm mellan trägolvet och något som verkar vara en lös isoleringsmatta. Mattan är ca 1,5 cm tjock och yta är papplik. Trägolvet är helt torrt
spocks_beard: Såga hål i golvet du, försök hitta var reglarna ligger, de vill du ju inte såga av ;) Placera luckan under en matta där nåt bord ska stå t.e.x. (då kan du ha en matta över luckan) Sen läktar du på i nederkant av golvreglarna, på dessa lägger du brädor löst, sen vindpapp, sen lägger du dit isolering Se till så isoleringen ligger tajt mot intilliggande ytor.