Någon som har någon idé om vad det kan tänkas kosta att göra en grund på
plintar för ett hus på 10.9 x7.3 m på berg med ca 1 meters höjdskillnad?
Hör sökt på forumet men inte funnit något...
Är det ens möjligt att göra själv?
Annars, vad kan en entrepenör ta?
plintar för ett hus på 10.9 x7.3 m på berg med ca 1 meters höjdskillnad?
Hör sökt på forumet men inte funnit något...
Är det ens möjligt att göra själv?
Annars, vad kan en entrepenör ta?
Klart det går. Exakt hur är en annan fråga.
Men om man tänker sig att du borrar ned armeringsjärn i berget för varje plint så att dessa får ett solit fäste i berget och sen sätter plintarna i ett rutnät med ca 2 meters lucka så ska det ju inte vara nått problem att göra ett bjälklag ovanpå det sen. Jag har väl ca 2.5 meters rutor under mitt hus som står på en sandås
Men om man tänker sig att du borrar ned armeringsjärn i berget för varje plint så att dessa får ett solit fäste i berget och sen sätter plintarna i ett rutnät med ca 2 meters lucka så ska det ju inte vara nått problem att göra ett bjälklag ovanpå det sen. Jag har väl ca 2.5 meters rutor under mitt hus som står på en sandås
Man sätter upp s.k. profiler och spänner trådar mellan dem för att markera husets exakta läge. För att få rätt höjd på plintarna kan man använda ett slangvattenpass eller en roterande laser. Om vi förutsätter att ditt bygge är något du sökt bygglov för, så kommer kommunens lantmätare ut till dig och mäter in huset och sätter upp profilerna.swecul skrev:
Man behöver cement, papprör att gjuta i, snöre, spillvirke till profiler. Helst en betongblandare och givetvis verktyg som spadar, vattenpass od. Kostnaden för detta kan lätt beräknas efter ett besök på ortens byggvaruhus. Efter att byggnadsnamnden mätt ut husets position, gör man egna profiler vid varja hörn och spänner snören från dessa där plintraderna ska vara. Så gjorde jag när jag byggde min stuga, nu förtiden finns även laserpass att köpa för några hundralappar. Därefter placerar man papprören på sina platser (2-2,5 meters mellanrum), kapar dessa till rätt höjd och stagar dem. I överkant stagas de med en träram och nedtill med stenar eller grus. Kontrollera med vatten pass att de står rakt. I rören placerar men armering, två hopnajade armeringsjärn blir bra. Nör man fyllt i betongen placerar man ett förankringsjärn i överkant på plinten, i dessa skall husets syllar fästas.
För min del har jan använt rör med 20cm diameter, det duger gott. Lite beroende på hur berget ser ut kan det vara nödvändigt att förankra plinten med en järndubb, då hyr man en bergborr för detta jobb.
För min del har jan använt rör med 20cm diameter, det duger gott. Lite beroende på hur berget ser ut kan det vara nödvändigt att förankra plinten med en järndubb, då hyr man en bergborr för detta jobb.
Hmm... när du beskriver det så låter det ju tämligen enkelt...andersmc skrev:Man sätter upp s.k. profiler och spänner trådar mellan dem för att markera husets exakta läge. För att få rätt höjd på plintarna kan man använda ett slangvattenpass eller en roterande laser. Om vi förutsätter ett ditt bygger är något du sökt bygglov för, så kommer kommunens lantmätare ut till dig och mäter in huset och sätter upp profilerna.
Kanska kan klara detta själv då?
Vad ska det vara för höjd från mark till plint toppen? iom lutningen på marken så vill jag ju ha så lågt som möjligt då dem högsta plintarna kommer bli riktigt höga annars...
Lägsta plinten bör vara minst 20-30 cm hög, för att slippa riskera att få in skadedjur i huset.swecul skrev:
ok, det betyder att om det är 1 meter skillnad kommer den högsta att bli 130 cm hög... och 20 cm i dia. är inte det klent?
Skulle jag utan kunskap gjort detta skulle jag nog tycka att 30 skulle verka mest stabilt...
Skulle jag utan kunskap gjort detta skulle jag nog tycka att 30 skulle verka mest stabilt...
Jag vet i och för sig inte om det gjorts några hållfasthetsberäkningar på detta, men jag har 20 cm plintar under min stuga (70 m2, 22 plintar sammanlagt). Det är givetvis ingen nackdel att göra grövre plintar, det blir bara väldigt mycket mer betong att blanda...swecul skrev:
I mitt fal står inte huset direkt på berg heller, utan jag fick gräva ca 50-60 cm i snitt för att hitta berg.
Nu var jag inte mer än ca 5 år när pappa byggde sommarstugan men där var det inte grövre rör än 20 cm och det var nog närmare 1.80 högt. Han kunde gå under och han är 1.73 lång.
Tanken med att borra ned armeringsjärn i berget är att slippa "dubba"
Tanken med att borra ned armeringsjärn i berget är att slippa "dubba"
Nope, det verkar inte det minsta klent.swecul skrev:
Men det måste vara armeringsjärn i plinten, annars håller den inte!
Om det är 2,5 mellan plintarna och jag tar 200kg/kvm som golvbelastning + 200kg/kvm som byggnadsbelastning (i princip taget ur luften) så blir det bara 2500kg/plint. Dessutom har plintarna längs kanterna bara halva arean som last, men dock ligger troligen hela taklasten på den bärlinan istället.
Jag tror att det är ett jobb som många normalhändiga kan göra själva. Borra in 1 eller några armeringsjärn vid varje plint. Var väldigt noga med utsättningen av rören. Täta noggrant nere vid berget, så inte betongen rinner ut.
Själv skulle jag känna mig mest osäker på om den betongen jag blandar själv blir nog bra! Har ingen erfarenhet det.
Men...
Hur är det med berget då? Måste man kolla dess kvalitet något innan? Måste eventuella gropar bilas/sprängas bort, alt skapa en avrinningsränna? Jag kan tänka mig att stillastående vatten under huset är inget kul även om det är plintgrund!
Kan väl kanske ge lite lukt men annars ser jag inga problem. Du har ju onekligen hyffsad storlek på ventilationen 
Har man nån grop man vill bli av med så fyll ut den med lite överbliven betong eller så
Har man nån grop man vill bli av med så fyll ut den med lite överbliven betong eller så