8 346 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Singel vs kross 8-16 bakom stödmur
Efter att jag läst på en del om singel och krossmaterial sitter jag nu och funderar på vad jag ska välja som drän/fyll bakom stödmuren. Jag tycker spontant att det låter bättre med singel eftersom det inte packas lika bra och därmed mer lättrörligt om massorna bakom muren kommer på att röra sig ??
Någon som vet fördelar respektive nackdelar om man väljer natursingel som inte packas lika bra vs 8-16 kross som packas ?
Jag ska inte köra bil eller liknande ovanpå stödmuren. Endast gående till våran husentre
Tacksam för tips om vilket jag bör välja och varför ?
/valle
Någon som vet fördelar respektive nackdelar om man väljer natursingel som inte packas lika bra vs 8-16 kross som packas ?
Jag ska inte köra bil eller liknande ovanpå stödmuren. Endast gående till våran husentre
Tacksam för tips om vilket jag bör välja och varför ?
/valle
Jag har precis börjat på mitt stödmursprosjekt, har en pisa 2 från starka! På deras hemsida finns beskrivningar i pdf! I den jag skrev ut stod det, iallafall när det gällde högre murar, att hela "diket" ska fyllas med bärlager! www.starka.se
Jag läste lite i starkas monteringsbeskrivning för pisa2 och där står det punkt 11:Tedde skrev:
11 Fyll ut med dräneringsmaterial
Ett lager av 16-25 dränerande material läggs bakom
muren och packas med handstöt. Dräneringslagret ska
vara minst 300 mm brett och skiljas från terrassen med
fiberduk.
http://www.starka.se/pdf/pisa2 ver2.pdf
??
Frågan är om det finns någon nackdel med att använda just runt natursingel som utfyll bakom muren ? Typ ärtsingel....
För annars kör jag nog på singel istället för kross.....
/V
Läs lite längre ner! Högre murar, som jag skrev om, dvs sådana som behöver jordarmeras! Punkt 12!_Valle_ skrev:Jag läste lite i starkas monteringsbeskrivning för pisa2 och där står det punkt 11:
11 Fyll ut med dräneringsmaterial
Ett lager av 16-25 dränerande material läggs bakom
muren och packas med handstöt. Dräneringslagret ska
vara minst 300 mm brett och skiljas från terrassen med
fiberduk.
[länk]
??
Frågan är om det finns någon nackdel med att använda just runt natursingel som utfyll bakom muren ? Typ ärtsingel....
För annars kör jag nog på singel istället för kross.....
/V
Återfyll bakom muren med ett välgraderat dränerande material med andel finpartiklar mindre än 8%! Lite längre ner står att man inom en meter från muren inte får packa med tyngre än en padda!
Men "välgraderat dränerande material med andel finpartiklar mindre än 8%" låter ju INTE som bärlager.Tedde skrev:
Bärlager är ju inte vidare dränerande. Återfyllnad bakom muren bör vad jag förstått inte packas särskilt mycket samt vara väldränerande helt utan 0-material. Alltså typ 8-16 kornstorlek... ??? Att återfylla med bärlager låter konstigt.
Visserligen skall jag också använda Geonät bakom min mur.... men att lägga bärlager bakom känns konstigt...
Angående kostnad så verkar det bara skilja några kronor/ton mellan makadam och singel när jag kollade priserna.
/Valle
Instämmer helt ang första stycket!_Valle_ skrev:Men "välgraderat dränerande material med andel finpartiklar mindre än 8%" låter ju INTE som bärlager.
Bärlager är ju inte vidare dränerande. Återfyllnad bakom muren bör vad jag förstått inte packas särskilt mycket samt vara väldränerande helt utan 0-material. Alltså typ 8-16 kornstorlek... ??? Att återfylla med bärlager låter konstigt.
Visserligen skall jag också använda Geonät bakom min mur.... men att lägga bärlager bakom känns konstigt...
Angående kostnad så verkar det bara skilja några kronor/ton mellan makadam och singel när jag kollade priserna.
/Valle
Klicka här för att svara