M
Mats: Beror på. Vissa saltblandar lite, andra gör det inte men sen får du ju beroende på läge med lite salt från bilar som har varit på saltade väggar plus gummi och dubbrester osv.
4 svar · 3,8k läst
A
aktieante: Jag hade 25 cm i en grundmur på 50 cm.
3 svar · 4,4k läst
T
torrum: tackar så mycket för svar!!
3 svar · 2,5k läst
M
Mats: Skulle nog lägga lite makadam ovanpå sprängstenen och vibba det ordentligt så att alla springor fylls upp först och sen lägga duk. riks annars att det rör sig och att duken punkteras av sprängstenen
2 svar · 3,1k läst
saturnus
saturnus: Tillverkare av kantelement förordar dom där 1-meters bitarna, från kantbalken och in på plattan nätarmering. men inte i något solfjädersystem, utan i vinkel från kanten och in. 1 meters mellanrum, men har du fler än så, kan du gå ned i avstånd. I dessa kan du hänga armeringjärnen i voten. f ö har jag inte sett några problem med att lägga i järnen efterhand som betongen kommer i
7 svar · 4,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Låter som mycke jobb för temporar lösning. Går det inte att hitta varifrån vattnet kommer och fixa det i den änden istället? Av vattning som går ner i trasiga rör eller slutar bruvid grunden?
1 svar · 3,0k läst
·
saturnus
saturnus: Jodå Xiter, allt kan hända, och då får man vara snabb till handling. Men det Du tar upp, är just riskmomentet = 3-4 man! Alla som inte har där uppe att göra, borde inte klampa omkring på en färdiglagd armering med slang, under eller över. Nu är dessbättre värmeslangen mycket kraftig i godset, men visst, har man något skarpt föremål under skosulan, så kan det visst hända.
13 svar · 10,7k läst
R
Robbie: Ok - tack för svaren. Kör med en 250 kg padda nu så det bör bli rätt hårt packat. Skall lägga ett sista lager finare senare och får hyra en mindre padda då - löser sig.//R
4 svar · 3,1k läst
U
UoC: OK, tack för svaren. Släpper tanken med att isolera utanför mattan. Största vinsten med isolering görs nog i så fall ovan mark. Jaha, verkar som att Byggmax ger mest för pengarna och att kvaliten är nära likvärdig. Beträffande återfyllning rekommenderar Isola "att återfylla med måttligt genomsläppligt material, oftast samma som det uppgrävda". De verkar ha släppt kravet att
5 svar · 8,2k läst
H
hempularen: Anärkningarna om taket: Me de formuleringarna så är huset troligen beboeligt, det kommer troligen inte att börkja droppa in vatten bums (om man inte har otur). Vi hade liknande formuleringar när vi köpyte hus -98. Besiktningsmannen sade att underlagspappen var så "sliten" att den inte längtre stötte ifårn sig vatten utan höll tätt genom att suga upp vattnet som ett läskpapper. Men
2 svar · 4,2k läst
A
anaitis: Troligen har man använt för finkornigt material som dränerande lager. Då har det nog följt med vatten som runnit mot dräneringsrören, in i dessa. Det är också möjligt att myror flyttat på sanden under årens lopp. Din åtgärd skulle kunna vara att gräva upp runt huset, kolla/rensa/byta dräneringsrören och sen återfylla med makadam inlindat i geotextil. Geotextilen håller då
1 svar · 2,5k läst
P
Per-Erik: Beror lite på hur huset är byggt. Tex, i vissa delar av mitt hus så byggde man först väggar. Man la alltså en bädd av grus i botten (om man har tur), sedan la man mera grus mellan väggarna som man sedan gjöt på. Dvs man har en tunn platta på kanske 5 cm. Men djupaste delen är Väggen. Detta innebär att om dräneringen är dålig (som jag har det) så kan fukten vandra ganska högt
7 svar · 10,0k läst
drakbane
drakbane: Jag har oftast kört med köpe plintar ala byggmax, ligger runt 70.- var de nån som sa. Annars om man vill ha rejälare saker så gräv ett hål, släng i lite makadam på botten i med en kladd betong o stick i ett armeringsjärn. Gör så i alla hålen du ska ha. Ta en lagom lång rast, sätt i plintrör eller motsvarande, gjut upp. Glöm inte stoppa i järnen för reglarna bara. /Joakim
7 svar · 19,7k läst
drakbane
drakbane: De skiljer sej en hel del, priset för själva schaktningen är väl ganska lika men sen vad det kostar att göra sej av med massorna kan vara dyrt. Tippen här i stan ville ha 300.-/ton eller kubik(minns inte vilket) !!!!!!! Hittade en grävare som har egen mark som behövde fyllas, där betalar jag 450.-/ timme för jobbet. Så kolla runt, det kan vara värt det. /Joakim
1 svar · 41,6k läst
M
Maysan: sorry..fortsätter här btgpriset kan alltid förhandlas ;)
5 svar · 4,1k läst
M
Maysan: Vattnas 5-7 dagar och kanske täckas ända upp till en månad, för den innehåller så mycket cement och kalk så kvaliten blir sämre pga att den använder sitt eget vatten i betongen. Den brinner snabbare och risken för sprickor ökar. Vid användning av vibbfri btg är det mer noga med intäckning kan man säga.
6 svar · 10,4k läst
G
gudrunakw: Vi ska dänera vårt 40-talshus och funderar på att samtidigt passa på att gräva ut någon typ av brunnar och sätta in större källarfönster. Någon som har gjort detta och kan tipsa, både generellt och om vad man ska tänka på vid dränering vid fönstret och om det är något speciell sorts fönster som rekomenderas?
0 svar · 4,0k läst
K
knugen: Jag tolkade det också som om de skulle ligga som Xiter beskriver så jag tackar för hjälpen ! /Knugen
4 svar · 3,7k läst
·
M
Mats: Jag har en dränslang längst ned också men med den grusmängd jag har så skulle jag klara mig utan den utan problem
5 svar · 3,7k läst
Q
qassim: Tack anaitis!
5 svar · 2,8k läst
Q
5 svar · 2,8k läst
M
mdredfox8: Ska sätta upp en pool och ca 80cm ner i marken där poolen ska stå har jag berg. Tänkte ta bort den jorden som ligger där poolen ska stå och fylla upp med makadam ner till berget och padda det. Hur mycket kan jag sedan höja marknivån med hjälp av makadam? Behöver komma upp ca 60-80 cm från var den är idag. Går detta att lösa med makadamm? Vilken storlek ska jag ha på makadammet?
0 svar · 4,3k läst
L
lövkojan: Så här i efterhand så var det inte så farligt,håller med er. Han som glättade garageplattan gjorde ett kaninjobb,spegelblankt blev det;) Tack för svaren.
5 svar · 2,7k läst
F
fia_1981: Undrar om det är någon här som byggt ett A-hus och isåfall vad deras markarbete kostade (platta med golvvärme). Vi har funderingar på ett A-hus, ev. Lindö och är intresserade av att göra lite av jobbet själva, eventuellt plattan. Mvh Ann-Sofie
0 svar · 2,7k läst
U
UoC: Misstänkte att det förhöll sig på det viset. Känns skönt att kunna återfylla med befintligt material. Hade annars behövt få fram nytt material medelst skottkärra (hade i och för sig varit bra inför beach-säsongen), vilket hade varit "måttligt" kul.
2 svar · 2,2k läst
D
Davidsson: Man bygger ju tunnlar, men det blir dyrt.
1 svar · 2,6k läst
B
BAS: Gå till bygghandeln och köp spackel som är färdigt på ett dygn. Du behöver ju inte använda betong.
1 svar · 2,1k läst
H
hakan_wallin: Ett tips är att sätta in en sol-luftvärmefångare typ solarventi. Jag har satt en sådan på mitt garage och är väldigt nöjd. Den går när solen skiner och blåser in varm och väldigt torr luft(upp till 30 grader med 20%RH har jag mätt upp) som tränger bort den funktiga luften. Inga driftskostnader alls då den drivs helt av solen. Enda kostnaden är inköp. www.solarventi.se Mvh Håkan
7 svar · 4,3k läst
·
imported_mats
imported_mats: Hej vi har ett Hjältevadshus 1,5 plan med krypgrun från 2004 och vi tänkte bygga ut huset med en platta på mark med golv värme. Plattan ska var i samma nivå som huset. Jag ska använda cement hålsten som ram. det ska i första hand bli ett uterum men med möjlighet att bli en permanen del av huset. (plattan är på ca 30m2) Någon som har erfarenhet av liknaden byggen. Jag har några
0 svar · 2,0k läst
Z
ZekeZoe: Jag bor i kedjehus från 72 som står på betongplatta. Längs med ena sidan har jag carport, garage och värmeförråd. Carport och garage vill jag göra om till till boningsyta och tror att gjuta platta vore det smidigaste. Det handlar om en yta ca 3,50 x 11 m, någon som vet hur man smidigast går tillväga? Är det bara att "gräva ut skiten & fylla igen den" eller är det mycket krångligare
0 svar · 3,0k läst
B
Bengt Norell: Tack för hjälpen ! Bengt
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.