Tjena.

Bor i ett hus från 1950 som är ett tvåvåningshus som är byggt på en oisolerad platta på mark.
Det är lågt i tak på nedervåningen och kallt då plattan är gjuten direkt på marken.

Jag har grävt intill huset för att se hur det är byggt. Det finns inget fundament under väggarna. Plattan är gjuten direkt på marken, och väggarna står direkt på plattan.

Nu ska jag inleda ett projekt där tanken är att plattan ska bilas bort, sedan ska det grävas och isoleras enligt konstens alla regler innan en ny platta gjuts i samma nivå som befintlig.

Vad jag funderar på är hur detta ska gå till, jag kommer ju att gräva under väggarna. Måste jag fixera dessa på något sett, genom att först gjuta fundement eller något som dom kan vila på, innan jag bilar bort plattan?

Eller kan jag bila bort hela plattan endå, om jag gräver med en vinkel snett innåt rummet? Då kommer det att saknas fullständig isolering längs väggar.

Eller kan jag spara, låt säga 30 cm av plattan längs väggarna och sedan bila bort plattan och gräva innanför detta?

Tanken är sedan att det ska in vattenburen golvvärme i nya plattan. Om jag spar en bit av plattan längs väggarna kommer den biten att bli utan golvvärme. Men det kanske inte gör något, beroende på hur mycket man sparar av plattan om man gör enligt den metoden.

Har ni några tankar kring detta? Någon som erfarenhet av bila bort plattan från ett hur utan fundament för väggarna, bra/dåliga?

Hoppas någon kan göra mig lite klokare
mvh
Bnicke

Vad trevligt att det inte bara är jag som sitter i samma situation som dig... Jag har en villa från 58 och har en platta som är grjuten direkt på mark. Knackar jag på golvet hör jag att det är luftfickor under och det känns inget vidare...

Så jag tänkte bara puffa för den här tråden....

Vi har ett hus från -46 med platta direkt på mark.

Just nu håller jag på med att bila upp golvet för att gräva ur, isolera, sänka c:a 2dm och gjuta det nya med vattenburen golvvärme. Till det blir det också en ny utbyggnad på c:a 35kvm.

Eftersom jag ska sänka golvet och väggarna inte går tillräckligt låpgt ner som de är nu så gräver jag ut sektion för sektion under väggarna och gjuter ner så att de står stadigt innan jag går vidare på nästa bit. Långsamt och ganska bökigt att få till formen ibland, mest beroende på att huset står diekt på berget i ovankant så man får anpassa formen efter det, men det blir nog bra när det är klart. :)

Har tänkt länge att jag ska skapa en tråd för det och lägga upp bilder, får se om jag kan ta mig tid att göra det snart. ;)

Oj, det låter som ett oerhört tidsödande arbete!

Jag skulle vilja göra något åt min källare någon gång men jag tror inte jag ger mig på att sänka golvet så mycket så att jag måste gjuta en ny syll åt väggarna.

Hur stora sektioner tar du åt gången?

Vore mycket intressant att se en bild på hur formen ser ut när du gjuter en sektion, måste medge att jag inte riktigt förstår hur det går till!

Kul SoccerDude, att du redan påbörjat något som jag står inför. Mitt hus står också på berggrund i ena änden.

Gör du detta själv, eller har du hyrt in hjälp coh hur lång tid beräknar du att det tar?
När du säger "sektion för sektion", tar du bit för bit (tar lång tid), eller varannan meter i ett helt rum på en gång dvs du får gjuta i två omgångar.

Blir väldigt intressant när du lägger upp bilder som visar hur du gjuter och gräver!

Nu har jag avtalat tid med en kille som kommer i helgen och ska bila upp ett hål i golvet vid väggen, sedan ska han gräva ur och titta på hur det ser ut. Efter det ska han komma med sin rekommendation på hur man bör göra och hur lång tid det skulle ta att göra hela bottenplattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.