Nu behöver jag hjälp av forumet. Jag har hyffsad koll på platons respektive isodräns egenskaper samt för- och nackdelar så jag undviker gärna en "regnkappa/goretex" diskussion.

Mina förutsättningar
Sutterängradhus byggt -68. Längan består av 5 hus varav mitt är det mittersta. Sluttande berg på baksidan av huset (sutterängdelen). 5 meter från huset, vid bergkant, finns ett avrinningsdike längs med huskroppen. Arinningsdiket har tveksam lutning och från mitt hus och bort är lutningen väldigt liten. Huset är byggt av prima blåbetong (radonsanerat med FTX) och vid provborrning i väggen är betongen lätt fuktig. Ytterhusen har dränerat om tidigare (5-10 år) och satt upp platonmatta så ny husdränering är inte aktuell. Bakre dräneringsbrunn ligger på min tomt så jag utgår från att dräneringen har sin högsta punkt vid mig och sedan faller av åt båda håll längshuskroppen.

MIna tankegångar.
Förmodligen ett förhållandevis högt vattentryck i marken beroende på berg och dålig avrinning. MIn första plan var att gräva upp, lägga ny dränering från brunnen och koppla på på grannarnas gamla rör samt sätta isodrän/podrän. Har dock börjat tveka då det kanske är fuktskyddet som ska prioriteras då förutsättningarna för bra dränering/avrinning inte är de bästa. MIna frågor blir alltså.

1. Är det i detta fall bättre att välja platon då det borde ge bättre fuktskydd/ finns det risk att stort vattentryck går igenom en isodränskiva.
2. Om jag lägger en cellplastskiva utanför platonmattan kan jag i så fall fylla igen med befintliga massor.
3. Är det någon skillnad mellan byggmax platon och originalet. Eller rättare sagt är jag dumsnål om jag väljer byggmax, någon med erfarenhet av detta?

Tacksam för synpunker.
UoC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.