Grund & Markarbeten
Pysslarn: Var? Vilka produkter använder du? Är det en källarvägg du menar och om du använder Platonmatta ska det vara OK att s a s bättringsmåla. Är det Isodrän eller liknande ska kallasfalten bort istället. MVH Ronnie
pa.albinsson: Här diskuteras plast i krypgrund en hel del: http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/11148/Rapport%20krypgrunder%20rev%20070722.pdf
kalleboy1972: Hej alla byggare ! Jag funderar på om jag behöver ett marklov för att spränga på min tomt som är en industritomt då ca 1/4 del av tomten upptas av ett ca 5 m högt berg ca 400m2, skulle vara skönt att utnyttja hela tomten. Då det inte är ett detaljplanerat område unrar jag vad får jag göra ? utan marklov. För att vara på den säkra sidan har jag en Byggherreförsäkring + gjort en
Enni: Sprängarens sekreterare lovade be sprängaren kontakta, vilket han ännu inte gjort. Det har gått några dagar varför vi började fundera över hur farligt det egentligen är. Tack för informationen, nu vet vi hur allvarligt det är och kan böra agera som du föreslår.
pa.albinsson: Här finns det en del information som kan vara bra: http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/11148/Rapport%20krypgrunder%20rev%20070722.pdf http://www.rwsc.dk/SE_konguide/frm_indhold/frameset.asp?id=712
Roger Spontare: Äh, glöm vad jag skrev. Han som grävt är granne och lite kompis till mig, så den extra grävningskostnaden blir försumbar, om ens någon. Alltså håller jag på så här för att jag är slö och tycker det är jobbigt att åka och köpa mer platonmatta, membran och kantlist. NEJ NEJ NEJ. Gör om - gör rätt, gör ordentligt, säger erfarenheten. Tack för hjälpen JanneL, nu vet jag hur
Pysslarn: Inte nödvändigtvis feltänkt! Ber om ursäkt ifall jag tog i för mycket om du har för avsikt att lösa problemet tillfälligt för att sedan lösa det permanent kan du ju vara helt rätt ute. Dessvärre har jag då inga kunskaper eller erfarenheter att bidra med, det kan säkert andra. Lycka till hur som helst! /Ronnie
carlbanan: Tar sig inte vattnet ut från grunden då? Det borde ju inte ligga kvar ovanför sanden tänkte jag? Har precis byggt ut och där under den murade grunden ligger den makadam och plast, som jag fällt upp en liten bit mot grundmuren. Under resten av huset är det enbart jord, så där tänkte jag inte göra nånting alls, eftersom det inte har blivit nåt problem dom senaste 40 åren.
mångstekta: -först ska du mäta ut och märka ut var du ska ha dina plattor med stolpar i varje hörn höjden på dom beror lite på hur det ser ut, men dom behöver iallafall vara högre än vad den slutgiltiga terrasen kommer att vara -sen väger du av det med utgångspunkten på den höjden du ska ha plattorna, märker upp med hjälp av avvägnins instrumentet hur högt du måste fylla/tabort på
Gonate: nej asså det är hela bryggans längd.. hade väl tänkt köra på fem stycken
peter.holm: Det kan mycket väl stå mycket vatten under själva plattan. Dessutom är den gjuten direkt på jord eller sand vilket gör att vattnet mha kapillärverkan sugs upp i golv och väggar. Är det en konstruktion med sulor så går ju dessutom väggarna ner någon decimeter under golvnivån. Kan även vara så att något ingjutet vatten- eller avloppsrör är trasigt och bidrar med onormalt mycket
Tellan8383: Min grund på huset ligger mestadels ovan gjord, grunden ligger på sprängsten längst ner under jord...hur långt ska jag gå med platonen på grunden...och hur långt ner ska jag fästa membranet?
Per-Erik: Jag ordnade en bättre titel åt dig. Changsen att du får flera svar är ca 400 gånger större med en bra titel på tråden. /Moderator Per-Erik
Pysslarn: Vet inte vad du ska ha din källare till men vi har vår just till källare, d v s förvaring m m. Vi köpte huset i sep 2002 och fick tillträde feb 2003. När vi tog över huset byggt 1973 luktade det starkt i den gamla gillestugan och övriga källaren av jord/fukt/mögel. Det första vi gjorde var att ta ner spånskivorna (!) från väggen i gillestugan och bakom dem hittade vi plast
mboki: Hej, Har ett garage som står till hälften under mark i en sluttning. Som högst i bakkant (ca 2m) och i mark/golvnivå framtill vid öppningen. På ena sidan står väggen alltså kanske 1.8m ner till 0.5m i jord. Motsatt sida är fritt urgrävt för bilplats. Närmast väggarna finns i bakkant: plan mark/stor gammal häck/liten stenmur/grannens asfaterade infartsväg och längs ena sidan: plan
Villa Luta: hej ! om du vill ha riktigt bra lösning skulle jag rekommendera fibercementskivor - www.tepro.se tål fukt och gangare får lite problem att ta sig igenom. lite dyrare men bättre.
Per-Erik: För dräneringsvatten får man göra en stenkista. Det är ju "rent" vatten. som kommer i från himlen. Vatten som dock har varit inne i huset (duch, toa osv) får man inte ta till en stenkista.
spocks_beard: Under 70% Rh brukar man rekommendera att ligga. Under sommaren ligger värmen på grundmuren, varm luft ventileras in under huset (om man har öppna ventiler) och krockar med den kallare luften under huset, kondens uppstår då och Rh stiger. För att råda bot på för hög Rh kan man ex.vis plugga ventilationen och sätta in en avfuktare med hygrostat-styrning.
andwid: Har precis köpett liknande hus i Skåne (1-pan + källare byggt -71). Visserligen ingen å-tomt, men nära en å och därför lågt belägen i förhållande till resten av byn. Det finns en känd översvämningsproblematik i området som naturligtvis blev extrem med skyfallen i juli 07. Villaägarna runt omkring är övertygade om att det beror på att avloppssystemet är överexploaterat pga
dpstudio: Hej jag skulle behöva lite snabb hjälp att få en pris uppfatning på vad det skulle kosta att fixa följande fel huset är byggt 1910 130kvm 9m långt och 7,7bret främst tänkte jag på trossbottnar bjälkar/bärlinor . bjälkar/bärlinor är trästöttat under vardags rumet. och hur går jag till väga för att bytta ut dem? Kryp/Torpargrund och källare har en del brister som ex. det finns
deltaford: Ska till och bygga och behöver då ha en stödmur mot granntomten som ligger ca 60cm högre i tomtgräns. Är det L-stöd som gäller ur belastningshänseende eller funkar det med att jag själv bygger en blockmur? Det är sannolikt att en framtida granne kommer att ha garage och uppfart nära denna tomtgräns. mvh Stefan
nilhen: Lite beroende på vad som fins under den tilltänkta plattan samt hur tjock den får vara, men det fins flytspackel som är fiberarmerad. Jag har själv anlitat en "mobil pump" m maskinist för att gjuta ett 40m2 golv. Blev en kaka på ca 30mm innehållandes vattenburen golvvärme och armeringsnät. La även natursten ovanpå det hela. //nilhen
Andersgo: Hej Funderar på att bygga ut huset med ca 40m2. Befintliga huset står på torpargrund, se bild. Min tanke är platta på mark, men fungerar det bygga mot torpargrund. Eller vad blir bäst?
saturnus: Som nämns ovan kan Du kolla på länken, en halv meter ut från sulan går bra. Många gånger när man gräver till dränering vill man ha plats= så man själv också kommer till, om det nu är en bit ned dräneringen skall ligga, en halv meter bred grop passar bra. När du fyller upp med makadam, skall detta vara 8-16, och fylls ända upp. Är gropen för bred, fyller man stenen mot grunden,
Stensholm: Söker svar på ungefär samma fråga. Ska mura ett varv leca på min betong platta. Räcker det med murcement? ska man armera, borra ner armering i plattan mellan blocken? Hur tjockt ska bruket vara under o mellan?
j.e: Hej! Jag och min fru har tänkt bygga ut vårat hus. Saken är den att precis där vi tänkt gjuta ny platta på mark finns en gammal brunn (cementrör med cementlock) har inte riktigt kollat hur djup den är men det är en brunn enbart till bevattning. Det är nog grundvattnet som fyller brunnen. Bor precis vid havet och behöver bara gräva ca en meter innan det börjar komma upp vatten.(i.a.f