Hej,
Har ett garage som står till hälften under mark i en sluttning. Som högst i bakkant (ca 2m) och i mark/golvnivå framtill vid öppningen. På ena sidan står väggen alltså kanske 1.8m ner till 0.5m i jord. Motsatt sida är fritt urgrävt för bilplats. Närmast väggarna finns i bakkant: plan mark/stor gammal häck/liten stenmur/grannens asfaterade infartsväg och längs ena sidan: plan mark ca 0.5m/häck/slipers/liten trottoar/asfalterad gata.
Garaget är gammalt och taket är dåligt. Vad gäller taket har jag två ideer: 1 lägg om taket som det var. 2 Lägger takåsen 90grader mot tidigare och lägger tak över bilplatserna på sidan så det alltså blir garage och dubbel carport på sidan (denna lösning lockar mest..)
Nu till problemet: Väggarna i garaget (murade i hålsten) är fuktiga och skulle behöva en dränering men vet inte om det finns plats att gräva ur. Särskillt baktill blir det svårt: Det är ca 1m till grannens väg och det står en häck där. Man skulle behöva ner 2m
Börjar jag gräva rasar väl allt antar jag. Fuktproblemet tilltog när grannen asfaleterade sin bilplats med så allt regnvatten rinner ut på den nedgångna vägen mellan hans bilplats och min häck och ner i spalten mot garaget..
Ett sätt att lösa det som jag fick tips om skulle kanske vara att gräva så långt det går och nöja sig med det.
Eller en ide som jag fick är att mura nya innerväggar i garaget och kapa de gamla väggarna en bit uppfrån jorden. Skapa en mur med spalt till de nya väggarna alltså.
I så fall hade jag ändrat storleken på garaget med (större!!) och lagt tak över hela som beskrevs ovan.
Vad tycker ni att jag ska göra?