Grund & Markarbeten
andwid: Har precis köpt en villa byggd 71 (1-plan med källare) med fullt av rhododendron, rosor och idegranar i rabatter invid grunden. På sina håll lutar det dessutom lätt in mot grunden. Jag funderar på att ta bort växterna, lägga en 35 cm bred fris med kullersten invid huset, med lutning. Utanför den lavendel eller ngt liknande. Allt för att bli av med oönskade prydnadsväxter och få
chaos: Jag har en garageuppfart c:a 20 meter lång med måttlig till svag lutning som f.n. är belagd grus. Har tänkt att avgränsa den med kantsten mot gränsmattan på ena sidan och mot en häck på den andra. Dessutom tänkta jag anlägga en gång/parkeringsyta med marksten längs ena sidan. Totalt rör det sig om c:a 50 m2 marksten och 35 lm kantsten. Jag är i valet och kvalet om jag ska ge mig
saturnus: Inte fel att ha ett par extra rör ut ur grunden där elen går in till fasadmätarskåp, kanske till ett kommande garage eller annat. Jag har just tillverkat ett rör med krök i rostfritt 50mm som skall ut genom kantbalken, till utblås från centraldammsugaren.
Faidros: [citat] pellefant har provat. Det verkar ha fungerat bra. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/69290-sag-foer-cellplast.html#post475570
mindz: Hej! Jag undrar vilken fuktighet man ska ha i källaren ? vi har tvättstugan där nere oxå och det är väl ca 15 grader där nere ..
Loner: 30" bara för 10m kulvert, jag har precis lagt ner 10m uponor kulvert, och inte betalade jag några 30" för den direkt.. Tror listpris var ca 1000:-/m /L
BAS: Räkna med att behöva dränera om runt huset, fixa golv och väggar invändigt samt även totalrenovera badrummet. Ja, det blir ganska stora kostnader.
anaitis: Tja. små mängder blir alltid dyrare per m3. Har varit med om värre i samma storlek på gjutning.
pinebar: Vi har en entretrappa som förr lutade lite in emot huset. Väggen innanför den var ganska fuktskadad. Efter att ha spacklat trappen så att den lutar åt andra hållet istället och putsat upp en liten rund kant mot väggen, så har väggen nu blivit torr. Jag använde ett avloppsrör med ca 6 cm diameter för att forma den runda kanten.
imported_peter: jag vet inte vad det är på övriga huset, huset är från 40-talet och det finns inga planer på att byta fuktskydd. tack så länge...
Janne.l: Jag tar och skriver om denna fråga på "Fritidshus" forumet istället. Tack för svar mats_o. Du kan stänga denna tråden om du vill.
Snurre: Överreklamerat eller ej. Hur många kronor mer rör det sig om jämfört med vanlig makadam? Nonsens med tvättat eller inte, frågan är om kostnadsbesparingen motiverar en chansning? Använd tvättad makadam så vet du i alla fall att det inte blir fel!
emmanicke: Är det den enda anledning till att man putsar? är det inte bra med lite drag i en torpargrund?
saturnus: [citat] Men då kan man säga att det tryckta virket också är en indikator, som talar om att huset är fuktigt. En icke tryckt syll tar åt sig lika mycket fukt, från plattan förmodar jag, som det tryckta, om då inte mögel, svamp m m luktar, så kanske hela huset hinner att ruttna, innan någon märkt förödelsen. Man får väl hoppas att alla som byter ut den ruttna syllen mot ny, är
Cyphera: Intressant diskussion det här. Så, hur är det, har TS platta gjorts på ett felaktigt sätt? Om inte, går problemet att korrigera i efterhand eller måste plattan göras om?
Micke.hog: Hur gör man med väggar ? Är jag rätt ute om jag påstår att man måste kanske gjuta en liten platta som man låter väggen stå på och sedan gjuter man fast stödet i den rätta plattgjutningen om man så säger.
anaitis: Om du lägger in avskärande isolering mellan husdel och altandel blir det ingen köldbrygga. Sätt in isolerskivor vertikalt i ung samma läge de skulle legat om du haft L-elementen på plats för enbart huset.
Snailman: Förr i värden (åtminstone) så såg kommunen till att det fasades gratis, alternativet var ju att man ställde bilen på gatan, och där var den ivägen för snöröjning och annat som kommunen utför.
nosegoblin: Utgångspriset på huset var satt utan källare. Vad jag kunde upptäcka är det inga fuktgenomslag i väggarna. Dock golvet. Dräneringen är ju 15 år gammal så man åker nog på att dränera om runt om och även under golven. Kan det tänkas att lecablocken smular då man petar lite med en kniv i fall att dom tagit skada?
johsv: Hej! Som referens så grävde en fima upp en del av min tomt för att lägga grus på. Uppgrävning 30 cm, pålagt bärlager cirka 25 cm paddat och klart. jobb ca 6 h och kostnaden låg på cirka 6500:- Garage grävning kanske ser annorlunda och djupare ut men detta kan ge en hint om vad saker och ting kostar. Vi har ca 5 km till närmaste ballast/tipp plats. /Johan
Swetrot: Man skall komma ihåg att fram till för ungefär 25-30 år sedan så byggdes inte källare i Sverige för att vara bostadsutrymmen, utan det var mer ett förråd där man ställde ned cyklarna på vintern, och skidorna och sparken på sommaren. Husmodern ställde sina syltade, saftade och inlagda alster från köket där, potatisbingen stod där, liksom pannan och oljetanken. En liten snickarbod
Kalleman: Själv hade jag inte valt Jonastone då de mest handlar med kinesisk granit som man vet väldigt lite om och som har visat sig vara ganska problematisk i många sammanhang. Det finns beklädnadssten att få från andra källor och från svensk granit dessutom, även om det blir dyrare med svensk. Pröva med naturstenskompaniet t.ex. och kolla in deras beklädnadssten. Du kan få den krysshamrad,
Isaksson: [citat] Som jag tänkte parallellt så menade jag att något ska ligga perfekt jämsides (med lite mellanrum). Men jag förstår nu hur trådskaparen menade. Men det blev ju en fin bild iallafall ;)
fantasi: Jag har oxå sett att många röstar för isodrän eller liknande... Vi väljer Platon av främst två anledningar, det ena är att vi bor i ett radhus där båda grannarna använt Platon och det andra är att marken är fuktig lerjord. Tycker det känns bra med "gummistövlar" då.
JanneL: Förstår att han inte ville spränga under dessa premisser. Hyr en Cobra (bensindriven) så har du rejält att borra med, samma maskin som macaroni använde. Tror den fungerar bättre än farmors recept:)
dwedin: Jag skall gjuta en platta i form av en utbyggnad från husets långsida, utbyggnaden blir ca. 18 kvm och skall anslutas mot bef husbyggnad som är ett 1½ plans hus byggår -54 med källare och gjutna valv. Jag har några frågor som jag hoppas att någon kan besvara. 1. Skall man förankra den nya plattan i befintlig hus sockel, ex. borra in armeringsjärn eller skall man låta den ligga fritt
Tussilago: Hej Anaitis! Jag höll på att glömma dig! Stort tack till dig också förståss för ditt svar! MVH Tussen
pulver: Hej, En snabb fråga. Jag behöver fylla upp med drygt 40 cm på ena sidan plattan. Kan jag köra 8-16 som dräneringslager eller är det att föredra grövre makadam underst? Tack / Peter
ngoranl: Vi har ett suterränghus byggt 1974. Huset har en gjuten bottenplatta, undervåningen är murade Ytongblock och övervåningen är ett Myresjöhus samt en fasad i mexitegel. Vårt problem är att vi har en genomgående spricka i ena ytterväggen samt i mittenväggen i undervåningen. Detta på den del av huset där undervåningen ligger ovan mark. Jag kan också konstatera att golvet har en
patflemming: Glömde säga att det på tomten idag ligger säker 10-15 kubik med sprängsten (minst) som jag vill att säljaren forslar bort. Men säljaren tycker att det är dumt då jag "lär behöva sprängstenen när jag ska fylla ut tomten". Då man enligt säljaren bör gräva ned till berg. Vet inte hur jag ska ta ställnine till denna fråga. Säljaren kan ju ha visst intresse av att inte vilja stå