Grund & Markarbeten
andersmc: Är det väldigt stora glipor - så stora att det är risk att betongen rinner ut - kan du fylla upp med fogskum. Fast då får du nog putsa på utsidan, annars ser det fult ut.
rikard71: Vet inte om du börjat bygga men här får man rätt mycket hjälp... http://www.byggbeskrivningar.se/
Per-Erik: Utan att ha tittat på en, men kollar man på deras sida & deras instruktion ( http://www.thermisol.se/pdf/kallarvagg.pdf ) så låter det som om att det skulle vara välldigt lik Pordrän/Isodrän/jackodrän mfl... Dvs helt ok att fylla igen med befintliga massor (dock ej lös lera). Någon platon matta behövs då heller inte. Verkar dock lite meckigt att montera enligt instruktionen. "
Stenper: Tack Per-Erik och gadeberg för era tips, nu känner vi oss bättre förberedda inför uppgiften!
oskis 123: Jag hade tagit bort inredningen och haft värme på. Kalla källare blir fuktiga och skadade i synnerhet om de är inredda.
sprinter: Jag har borrat hål och inte använt packning många gånger. Det har funkat bra för mig, men rötter har lättare att tränga sig in i brunnen.
dwedin: Mera funderingar... Jag har just nu 2 olika alternativ att välja på enligt nedan... 1. Jag leder ner både regn/smältvatten via silen och dränering in i min brunn som har ett utlopp ner i en stenkista som har ett ustsläpp på gräsmattan om den blir full med vatten. 2. Jag leder endast dräneringen direkt ned i stenkistan utan att först passera brunnen. Brunnen o andra sidan kopplas mot
dwedin: jag använde kattskallar, ungefär enl ovan skribent, som pratatde om påskägg, det har du fungerat klockrent hittills...
S&J: Tack för svar! Försökte hinta till företag 1 att de låg lite högt jämfört med det andra budet men utan resultat :-) Måste nog vara lite mer direkt på sak, är ovan vid att pruta... Det byggs rätt mycket nya småhus i våran stad så vi har bra referenser till båda företagen. Gräsmattan skulle vi få fixad för ca 25 tusen (15 cm matjord), tycker ni att det låter rimligt?
Västerhaninge 17: Lite frågor . Skall du bygga själv Skall garaget vara uppvärmt (hobbygarage) eller uppställningsplats Cellplast är dyrt ,virke lite billigare Ca 100-150 mm makadam ,skall fungera som en broms mot vatten/fukt(kapillärbrytande)
carlbanan: Är det en gammal väg som du ska göra iordning eller är det en helt ny väg? För har det varit en väg där förr, så törs jag lova att den håller för en cementbil åtminstone ett par svängar (om det inte regnat oavbrutet i en vecka innan). Är det torrt i marken så kan man köra "nästan" överallt.....Minst en gång iaf! ;)
sennen: Annonsera i lokaltidningen, på Blocket och här inne. Jag letade som attan innan jag fick tag i fylle som jag behövde TILL vår tomt. Och det är hård konkurrens om det... Det bör finnas privatpersoner som vill ha ditt fylle. Stubbar går bort, men smågrenar, rötter och annat gör inte så jättemycket om det ändå ska hamna underst hos någon...
Fasting65: tja, den saken är hans problem. Att överlassa en "normal" släpvagn kan sluta olyckligt. Varesig lager, däck eller ram är dimensionerad för sådana laster. Det kan sluta med spräckt axel, skurna lager eller punka. Hursomhelst - mitt jägartips är att kolla priserna mellan Jehander och Ncc Ballast om man ska hämta med släp. Jag har för mej att Jehander tar 300 spänn för ett släp
Mats: Armeringen ska vara en bit in för att ett rostande järn blir större än ett orostigt vilket kan spränga plinten. Jag skulle också ta kontakt med någon mer kunnig inom området innan jag godkände det hela
Per-Erik: Ja visst går det att diskutera med dem på plats. Du kan ju även ta med dig bilderna. Så blir det väll enklare..
Peter_K: Slog bort den dåliga kanten då den satt löst bitvis. Det är en grund av stora stena som står på blåleran och sedan är väggen gjuten direkt på stenarna. Ska höra med pordrän om man ska ha någon fuktspärr längst ner på väggen och kanske ner på stenarna.
adde.k: mina 2 cent är att det absolut inte går... Älvsbyhus är inte direkt kända för att vara flexibla och tillmötesgående direkt :D Och så sitter ju golvet dessutom ihop med modulerna...
Jan-L: Kolla den här länken innan du bestämmer dig för en stenkista, iaf om du tänker koppla dagvattnet till den också.........eller om du kanske inte har nåt särskilt dagvattensystem, och då belastar dräneringen med stora mängder vatten. http://www.kvalitetsansvariga.se/jobb/foto3.htm
LeChuck: Tack för svaret! Det är kanske inte så farligt då? Dränerar man ordentligt så kanske det ordnar sig.
Sökarn: http://www.google.se/search?hl=sv&q=ecogrund&meta=lr%3Dlang_ Energimyndigheten stödjer dessa, så man får varma golv mm. Jag brukar istället hävda att man ska ha källare för att få varma golv och förvaringsutrymmen, speciellt då många kommuner är snåla med byggrätterna och man måste bygga på höjden för att få ut vettiga ytor. Att ha en del i marken sparar dessutom energi. Enda
essarf: Hej! Jag och en kompis håller på att bygga en liten altan på min tomt. Vi är varken gamla eller erfarna men tycker det verkar som ett roligt och lärorikt projekt. Vi har bakom ett slutande berg hittat en liten plätt där jorden hålls uppe av ett litet staket som stått där länge. Vi har plattat till jorden så det är hyffsat jämnt över hela ytan och först hade vi tänkt använda
Tedde: Någon som har ngt bra tips på var man köper geonät till vettigt pris i skåne! Flisby tog 1200 för 20*1,35 m, är detta billigt eller har ngn tips? Var handlar proffsen?
Per-Erik: Förr så la man oftast dränerings rören på tok för högt. Inte helt ovanligt att de ligger runt en 20-50cm för högt.
duell: Jag ska gjuta en garageplatta intill husets platta. Jag använder 300mm L-stöd, 200mm cellplast och ska ha golvvärme. Vilken dimension ska jag ha på armeringsnätet? Byggmax har 5mm/200mm, men det känns lite klent/glest, eller?
kibbe: Tackl stOra, bra svar. Får väl forska vidare lite i det hela. Vi hade från början tänkt bila upp, gräva ur och sen isolera enligt alla konstens regler och då göra ett rum i taget. Som besiktningsman kan jag tänka mig att han tar det säkra före det osäkra och rekommendera det som är "tvärsäkert". Det finns dock en poäng i det hela och det är ju just vad man gör under väggarna.
Västerhaninge 17: Håller på att bygga grund,platta på mark och "grunnar" på ytfinishen på utsidan av L-elementen. Skivan som sitter på utsidan kallas fibercementskiva .Dom är 1200 mm breda så det blir ett gäng skarvar. Någon som har en ide om hur man fixar en bättre ytfinish.Putsa av med cement kanske ?Spackla o måla:p
RoTe: Det stämmer att man måste ha mer magnesium än kalcium. Men jag tyckte 75kg på 80 meter vart så jäkla mycket ändå sett till hur vitt det blev. :D Tiden får utvisa hur det blir, räcker det inte är det ju bara att åka till granngården och köpa 3 säckar till. Kostade ju bara 89kr stycket.