Hej,

Jag har fått två olika råd från två olika experter ang. vilket material jag ska lägga i min krypgrund (som för närvarande har problem med fuktig sand). En säger lägg makadam men ingen plast (eftersom vatten kan bildas under plasten och som kan rinna till ngn hörna och där skapa ett problem) medan en annan säger lägg sand (eller fint singel) med plast ovanpå. Vad ska jag tro om detta och under vilka förutsättningar kan den ena eller andra lösningen vara mer korrekt.

Tack.

Ja la enbart plast ovanpå 'marken' i vår krypgrund, enligt råd från byggkunnig källa.

Detta skulle hindra markfukten att tränga upp och 'angripa' trästommen.

Tack för kommentar.

Jo, plast verkar vara ett vanligt råd men när olika experter säger olika saker vet man varken ut eller in. Argumentet mot plast var som jag berörde ovan att om vattnet kommer underifrån så kommer plasten undertill bli blöt. Detta vatten kommer då troligen att leta sig till ngn hörna pga fallet. Om detta vatten samlar sig på ett ställe kan man tänka sig att det byggs upp ganska mycket vatten på ett begränsat område vilket ju såklart inte är så bra.

Tar sig inte vattnet ut från grunden då? Det borde ju inte ligga kvar ovanför sanden tänkte jag?

Har precis byggt ut och där under den murade grunden ligger den makadam och plast, som jag fällt upp en liten bit mot grundmuren. Under resten av huset är det enbart jord, så där tänkte jag inte göra nånting alls, eftersom det inte har blivit nåt problem dom senaste 40 åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.