Fin-planing/planering

2k läst  1 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej! I alla beskrivningar och instruktioner står det hur viktigt det är att ha en jämn och ofta vågrät yta att börja bygga på. Vare sig det gäller en mur, en terass eller ett hus.
    Vad jag däremot har haft väldigt svårt att hitta är konkreta tips och tillvägagångssätt för att uppnå denna vågräta perfektion. Om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter, bra och/eller dåliga, så vore jag mycket tacksam.

I mitt fall består min tomt av 99% sjösand och jag ska anlägga en 24kvm terass av 350x350mm stenplattor, samt bygga en 25 meter lång mur av "Megastone 100" på sluttande(knappt 1m på 16m) mark.

2. mångstekta
    Medlem Nivå 6
    -först ska du mäta ut och märka ut var du ska ha dina plattor med stolpar i varje hörn höjden på dom beror lite på hur det ser ut, men dom behöver iallafall vara högre än vad den slutgiltiga terrasen kommer att vara

-sen väger du av det med utgångspunkten på den höjden du ska ha plattorna, märker upp med hjälp av avvägnins instrumentet hur högt du måste fylla/tabort på stolparna (alla) med en penna

-sen kan du spänna ett snöre runt alla stolpar på den markering du har fått av avvägningen och vips så har du din terrass utmärkt i våg,

-sen är det bara att fylla upp med fyllning eller ta bort beror ju lite på hur det ser ut till den höjden som snöret är på helst lite under typ en plattas tjocklek

principen är sen samma när det gäller andra "projekt"
    tex muren har du kanske bara 2 stolpar men principen är den samma...

har man inte ett avvägningsinstrument till sitt förfogande kan man använda ett gammalt hederligt "slangpass" ett vatten pass gjort av en trädgårdsslang funkar kanonfint! men ett laser instrument är smidigare!

hoppas du förstår nått utav detta nu! :confused:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: