2 973 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Inredd källare i hus från -70
Vi har tittat på ett hus byggt 1970 med inredd källare. I källaren finns gillestuga med trägolv och träpanel på väggarna, öppen spis, ett gästrum också med trägolv, pannrum, en gammal dusch, bastu samt diverse förrådsutrymmen. Huset är rejält slitet så vi är medvetna om att det blir omfattande renoveringar men kanske inte HUR omfattande... Huset ligger på en å-tomt dessutom vilket kanske gör att fuktigheten är ännu högre än normalt, dock är ån under kllarnivå samt att marken sluttar ut från huset. Det luktar inte gott i källaren ska jag säga, men det luktar inte fuktigt, snarare gammalt och skitigt.
Vågar man ens titta på ett sånt här hus? Kan man överhuvudtaget använda källaren som bostadsdel (förutsättningen är att vi kan fortsätta göra det, annars blir huset för litet)? Kan trägolvet ligga kvar? Vad kostar det att dränera om? Är det OK att ha dusch i källaren?
Vågar man ens titta på ett sånt här hus? Kan man överhuvudtaget använda källaren som bostadsdel (förutsättningen är att vi kan fortsätta göra det, annars blir huset för litet)? Kan trägolvet ligga kvar? Vad kostar det att dränera om? Är det OK att ha dusch i källaren?
Har precis köpett liknande hus i Skåne (1-pan + källare byggt -71). Visserligen ingen å-tomt, men nära en å och därför lågt belägen i förhållande till resten av byn. Det finns en känd översvämningsproblematik i området som naturligtvis blev extrem med skyfallen i juli 07. Villaägarna runt omkring är övertygade om att det beror på att avloppssystemet är överexploaterat pga att nya nybyggda områden "hakats på" utan att kapaciteten ökats. Kommunen slår ifrån sig (det skulle kosta dem alldeles för mkt att säga annat). Detta i kombination med att det kommer in regnvatten i systemet någonstans uppe i byn och bidrar till överbelastningen. Resultatet blir att avloppsvatten trycks upp och fyller lågt belägna källare först. Detta skedde i vår källare ifjor. Att vi ändå köpte huset berodde på att det är byggt på väldränerad mark och att den förre ägaren installerat en backventil på avloppsgrenen som leder in i huset. Kanske är detta ngt du bör ta med i beräkningarna. Vet inte hur det ser ut i området där "ert" hus ligger.
Efter runtringning ifor fick jag reda på av vårt hus på drygt 100 kvm skulle hamna någonstans mellan 100-200'. Källargrunden gör det mer komplicerat. De måste gräva mkt djupare.
Av vad du beskriver är frågan om det är klokt att ha inredd källare i detta fall. Jag är ingen expert, men vad händer när vattennivån i floden stiger, och grundvattennivån med den? Har man tagit hänsynt till detta när huset byggdes? I vårt område var kravet vattenfast betong och stängbara golvbrunnar för att få bygglov (vilket inte räckte visade det sig). Jag skulle rekommendera ett tfn-samtal med VA-ansvarig i kommunen och att prata med grannarna till huset ni spekulerar på.
Det finns trägolv som kan läggas i fuktiga miljöer (vet dock inte om de funkar i fukten i er källar). "Nivell-golv" är regelsystem som inte ligger an mot betongen någonstans och kan kompletteras med undertrycksventilation.
Hoppas något av detta varit till hjälp. Förstår att ni behöver lite snabb input.
Efter runtringning ifor fick jag reda på av vårt hus på drygt 100 kvm skulle hamna någonstans mellan 100-200'. Källargrunden gör det mer komplicerat. De måste gräva mkt djupare.
Av vad du beskriver är frågan om det är klokt att ha inredd källare i detta fall. Jag är ingen expert, men vad händer när vattennivån i floden stiger, och grundvattennivån med den? Har man tagit hänsynt till detta när huset byggdes? I vårt område var kravet vattenfast betong och stängbara golvbrunnar för att få bygglov (vilket inte räckte visade det sig). Jag skulle rekommendera ett tfn-samtal med VA-ansvarig i kommunen och att prata med grannarna till huset ni spekulerar på.
Det finns trägolv som kan läggas i fuktiga miljöer (vet dock inte om de funkar i fukten i er källar). "Nivell-golv" är regelsystem som inte ligger an mot betongen någonstans och kan kompletteras med undertrycksventilation.
Hoppas något av detta varit till hjälp. Förstår att ni behöver lite snabb input.
Klicka här för att svara