Grund & Markarbeten
stOra_m: Har bilat ut och lagt isolering i två rum just för att vi installerat golvvärme i dessa rum. I samband med detta var jag i kontakt med ett flertal entrepenörer och två byggingenjörer. Några tyckte att 200 mm isolering räckte medans några sa att 200 mm var minimum men rekomenderade 300 mm. Båda byggingenjörerna tyckte att det skulle vara 300 mm och 150 mm kapilärbrytande under
Loner: Pressening kan vara bra om man vill snabbt skotta av plattan, bara att ta dra av presseningen, och plattan är snöfri. /L
steffs29: Hej! Carport och infart är grusade står det i den tekniska beskrivningen. Det är färdigt att användas som det är men vi skulle alltså vilja snygga till det hela.
ktm525: Hej! Har ett kallgarage som är byggt på plintar och vill nu i efterhand gjuta platta. Hur bör jag göra?jag hade tänkt så här, rätta mina misstag;) se till att jag har bergkross/makadam åtminstone 50 cm ned. bygga en syll av tryckimpregnerat trä som får agera "kantelement", denna syll skall sättas så jag kan fylla betongen upp till plintarnas övre kant. padda till makadamet,
miape82: Är det någon som har någon prisuppgift på att gjuta för altan samtidigt som man gjuter grunden för övriga huset? Vad är rimligt per m2?
estwing: minst 160 rör. lägg gärna en 300x300 platta i botten som du ställer röret på. sen skall du ha 2st. 10 mm armeringjärn i mä! mvh snickar estwing
coss: Hej på er. jag skall åka och köpa materila i morgon inför monering av grunden i helgen. Det är en utbyggnad på 2,8 m X 3,8 meter varav ena 3,8 väggen vetter mot befintligt hus och ej behöver ha kantbalk. Men jag får inte ihop planeringen av detta.
Scandic: Hej, Tackar för era svar. jag tog bort en klinker och det var enl fuktmätaren ca 22-25% rh i betonggolvet.Efter 1 dygn är det nere på 17%rh, så det känns bra. Angående väggarna su ska jag nu borr ett hål i golvet för att gräva upp lite av underjorden för att se om där finns ngt vatten intill väggarna. Vi har målat med silikatfärg ocg det som kommer ut är salter men på vägen tar
MathiasS: Det beror ju alldeles på hur din källarvägg ser ut. Gör en skiss och tänk till!! Här räknade jag med 40cmx40cm att fylla med makadam, dvs motsvarande 0,4x0,4x13 kubikmeter i ditt fall. Detta är ju dock bara relevant om sula och vägg ser likadant ut som hos mig....
BAS: Viktigast av allt är att få så stabilt att tillbyggnaden inte sjunker och huset står kvar. Försök att nå berg om det går. Ja Leca är bra att mura upp med. Se till att få bort så mycket organiskt mtrl som möjligt under tillbyggnaden. Gräv gärna ur så att du kommer ner en bit. Det kan ju faktiskt bli ett bra kallförråd av det. På "golvet" i utbyggnaden lägger du åldersbeständig
Nusnäs: En sån här kan nog fungera i ert fall http://www.dinvvsbutik.se/235200-uporen-vagtrumma-p-9923138.html
rollo: Har läst din inledning igen och har kanske tolkat det hela fel. Det kan ju vara en sorbtionsavfuktare som sitter där. En sådan har ett utblås som ibland ser ut som en dammsugarslang. Meningen med den är i så fall inte att "dra ner" luft från bostaden utan där finns en aktiv avfuktare. Som bieffekt får man även ett undertryck i grunden som motverkar att lukt kommer in i bostaden. En bra
el camino: Jag ska gjuta en platta till en pool och jag undrar om Therm extra är ett bra val som isolering, sälgs bla av beier bygg.
fantasi: Hej, Är det någon som vet hur mycket ett pkt a 6 skivor av Platons dräneringskikt kostar? Jag har hittat en annons på blocket men vet inte om priset är rimligt...
Mikael_L: mats_o har helt rätt. Hur mycket isolering?, Golvvärme?, Vilken grundläggningsteknik? osv osv .... För att försöka hjälpa dig. Material till en "normal":confused: villagrund 1100:- -1300:- /kvm Leja bort jobbet, lägg på 500:- - 1000:- /kvm till. Mycket grova uppskattningar tror jag ... :o Till detta tillkommer de markarbeten du kan råka ut för. Schaktning, sprängning, pålning och
Per-Erik: Cobran är en Bensin driven bergs borr. Men den kan man borra berg, sten utan problem. Sedan om man ska spräcka berget så kan det fungera med en Hulk/hydraulspräckare eller snigel dynamit eller kanske kilar. Hur man änn gör så borra inte 2 hål och tro att det räcker nog. Nää ta i borra 70 hål (viss överdrift ja) i stället så händer det grejer. Många verkar borra för lite hål och
davidnordin: Halloj, har i smyg följt alla entusiastiska husägares trådar här, och nu hoppas jag att det är dags för mig med. Har hittat ett trevligt 70-tals hus 1½ plan med bra plats, tomt, område mm. Det tråkiga är att under hela köpets tid har jag haft information om att huset stått på isolerad platta på mark, men nu efter idag fått reda på att det är en "klassisk" 70-tals platta med
Fjällstuga: Hej Ska bygga en friggebod om 15 kvm. Jag tänkte göra en grunde enligt följande...gräva ut en yta om ca 20 kvm och 50 cm djupt och lägga 10 cm markisolering i botten sen återfylla med makadam och på det ställa lecasten som jag bygger friggen på...Låter det som en vettig grund som håller Tacksam för svar
gbak: Bygger just nu i s Stockholm. Platta för garage 44m2 , husplatta 107m2, läggning av golvvärme, 30cm isolering, trädfällning, planing tomt, samtl fyllnadsmassor, containrar för skräp, all mark VA kostar oss 550'. Sedan tillkommer alla anslutnings avgifter för el/VA, ca 90'. När vi startade var en tomten en platt gräsmatta på 700m2, dvs helt idealisk tomt med morän i botten. Dyrt
Janet_Johan: Isolering som är 100 mm tjock kostar ca 80:- har jag för mig. Man bör minst ha 200 mm till en gjuten platta. Jag la 3 varv (100mm isolering) ,men översta varvet drog jag in ca 30 cm så plattan har lite mer att fästa i kantbalken. Gjorde även lika under bärande väggar (om man har några) Tycker oxå att du ska lägga in golvvärmeslang, så skönt med golvvärme, spec om man har klinker
Per-Erik: jag skulle nog ta lite murbruk A och täppa för i ena änden. sedan fylla utrymmet med isolering, kanske cellplast eller kanske fogskumm. Sedan ta lite murbruk A på andra sidan. klart.!
Per-Erik: Ni kan ju alltid ta in 2 offerter. 1 för sprängning av hus & 1 för sprängning av hus & pool. Om ni ska glömma det eller inte är ju välldigt svårt att säga. Men det kommer säkert kosta er runt 4-500.000 att få poolen helt klart med sprängning och bortforsling av sten, liner, pump, filter, värmare vilket ni måste ha om ni inte ska ha 16-18 grader i poolen. (bara poolen med dess
fsn: Skall beställa block till källarväggar om nån vecka och har hela tiden varit inne på att mura med 25cm leca. Fick tips om att använda lättbetong block tex Aeroc eller Celcon istället vilket verkligen skulle vara lämpligt då jag har bra pris på dom och det blir mindre logistikproblem med fogningsbruk. Men är det ett lämpligt material som källarväggar? Suger inte sådana block vatten
snuttjulle: Då man inte vet vad som händer i morron skulle jag lägga de extra kronorna och få det isolerat sammtidigt då det ändå är uppgrävt.
JanneL: Kolla om denna länk kan hjälpa dig:http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/80768-smal-draeneringsslang.html
Mikael_L: [citat] 3.45 kr/m, eller hur ;) Jag köpte några meter av detsamma, i förrgår, för att göra pinnar av. Hade precis läst här så jag visste hur jag skulle göra ... :) tack för "tipset".
Februaribruden: Hej! Är inte så duktig på det här. Vi dränerade om huset förra året och håller nu på att fixa till ingången till källaren. Där hade vi tänkt lägga marksten och göra väggar av lecablock. Som markisolering använder vi cellplast. Kan och ska man lägga cellplasten även över dräneringen? Eller bör man lägga isoleringen med början utanför dräneringen?
Swetrot: Om man skall använda källaren som bostadsutrymme, så är det bra om det inte är fukt. Sådant kan en besiktningsman mäta. I många källare är det naturligt lite fuktigt, och det stående rådet är att inte ha organska material där. Trägolv och masonit låter inte så kul... Skulle man få mögel är det som regel "bara" att riva ut det anfrätta, och låta torka och vädra. Sedan får
dwedin: Hej, Jag skall gjuta platta för utbyggnad, höjden från mark blir ca. 80 cm. Någon som kan dela med sig av erfarenheter gärna skissa upp hur de olika lagren blir, ex. fyllnad, isolering osv... Jag räknar med minst 2dm isolering.