Tittar på hus med ej inredd källare. Byggt 1942 och det har nog inte gjorts någon omdränering sedan dess. Eftersom källaren inte är inredd så kan man ju lätt se om man har någon fukt och enligt min lekmannabedömning såg det bra ut.

Hur skall man resonera? Skall man räkna med att en riktigt blöt höst eller vår så håller dräneringen inte längre och då slår det igenom. Å andra sidan - gör det något? Inget kan ju ta skada. Det finns ju bara sten.

Egentligen är grundfrågan - bör jag ta med en planerad omdränering i kalkylen för husköpet för de närmaste 5-10 åren?

Dessutom - kan man säga något schablonbelopp per meter väggyta förutsatt att det är enkelt att komma åt med grävskopa (vilket det är). Pordrän/isodrän lär väl inte behövas såvida man inte skall göra en varm källare? Å andra sidan, det kanske är bra att förbereda. Eller? Vad kostar det exklusive/inklusive skivisolering?

/P

Vi bor i ett 40-talshus med källare, byggt direkt i den Gotländska leran. Vi har mycket fukt i källaren, särskilt om sommaren, men tycker inte att det är något större problem. Vi anpassar oss till det, ställer inget organiskt material (kartonger, trä) direkt på golvet utan på hyllor o.s.v. Jag ser källaren som ett förvaringsutrymme för mindre fuktkänsliga grejer (inklusive plastsäckar med pellets), och då ser jag ingen anledning att kasta mig över ett dräneringsprojekt - i alla fall inte just nu (har bott här i två år). Den största konsekvensen av fukten är att alla dörrkarmar och -foder är rötna längst ner, men det är en ganska smal sak att byta, och passa på att peta in lite syllpapp under när man gör det. Jo, och så flagnar färgen från golv och vägg om den inte släpper igenom fukt, så vi tänkte lägga in lite klinkerplattor, och kakla väggarna upp till markhöjd i några rum.

Mitt hus har en väggyta på 47,45 Kvm (under jord). som jag har satt pordrän på. Jag hamlar på en total kostnad för hela dräneringen på ca 25.000:- Det är för matrelaet.

Grävning tillkommer med kanske 20.000:- till 30.000:-.

Då gör jag själva jobbet själv utom grävning. Jag fick offerter på runt 160.000:-. då för att leja bort allt. Ev handgrävning, spräckning av berg tillkommer lika så ev blästning av grund (ligger på ca 6-8 tusen).

Mkt bra och informativa svar. Dräneringen blir nog inget prioriterat projekt, särkskilt som det inte verkar finnas något fuktgenomslag idag. Ingen färg på väggarna heller, bara ren betong.

Men det är klart om man skulle få för sig att inreda blir det en annan sak men jag tror knappt jag säger det för jag lär få horder av folk på mig som kommer att avråda mig...

Per-Erik: vad menar du med blästring av grund?

Tror Per-Erik menar att när man använder Pordrän skall man om källarväggen har varit asfalterad blästra bort asfalten.
Källarväggen kan då andas i stället för att kallsvettas! :)

JanneL skrev:
Tror Per-Erik menar att när man använder Pordrän skall man om källarväggen har varit asfalterad blästra bort asfalten.
Källarväggen kan då andas i stället för att kallsvettas! :)
Exakt så menar jag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.