3 088 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
kemikalie för jordbakterier
Jag är skeptisk till att pytsa ut sådant direkt på marken. Fungerar det inte med en luftavfuktare? Medlet bryts dessutom ner vilket skulle innebära att du med jämna mellanrum måste spruta in det under grunden.
Ekologisk information om bensaltensid
Bensaltensid är mycket giftig för vattenlevande organismer. Bensaltensid är biologiskt lätt nedbrytbar och accumuleras inte i vattenmiljön. Här följer lite ekologisk information.
Akvatiskt toxicitet - giftighetsgräns
Fisk, kontaktid 4 dygn - 0,85 ppm
Daphnia (vattenloppa), kontakttid 2 dygn, 0, 02 ppm
Alger, kontakttid 3 dygn, 1 ppm
Bakterier, kontakttid 30 minuter, 11 ppm
Bensaltensiden är lätt nedbrytbart och uppfyller därför EG-förordningen (EG 648/2004) för tvätt och rengöringsmedel.
Giftighetsgräns, (testas på råtta), 0,4 gram per kg kroppsvikt.
Namn: bensaltensid och bensalkonklorid är dom vanligaste namnen. Tillverkare av algstopp, mögelstopp, algfrimedel, tvättmedel med mera döljer namnet under fantasifulla sononymer och varumärken. Katjontensid, kvartär ammoniumförening osv. Det är inget ovanligt att en 5%-ig lösning (spädning 1+9) säljs för 75-100 kr för 1/2 liter.
Det är bättre att åtgärda problemet istället för symptomen. Du har för hög fukthalt i torpargrunden gör något åt det så får du ett friskare hus också.
Farsan hade exakt samma problem i sitt fritidshus men fick bukt med det genom att:
1. Skotta ut sand
2. lägga ut plast mot marken
3. lägga ett kapillärbrytande skikt av makadam (8-16) på plasten
4. förbättra ventilationen i torpargrunden
Plasten tvingar ut stigande markfukt åt sidorna och makadamet underlättar för venilationen att vädra bort ev överskottsfukt. Det blir rent, torrt och luktfritt.
Kemikalier är korttidslösningar och antagligen inte bra för planeten bättre att göra en punktinssats och bli klar!
MVH
Ronnie
Farsan hade exakt samma problem i sitt fritidshus men fick bukt med det genom att:
1. Skotta ut sand
2. lägga ut plast mot marken
3. lägga ett kapillärbrytande skikt av makadam (8-16) på plasten
4. förbättra ventilationen i torpargrunden
Plasten tvingar ut stigande markfukt åt sidorna och makadamet underlättar för venilationen att vädra bort ev överskottsfukt. Det blir rent, torrt och luktfritt.
Kemikalier är korttidslösningar och antagligen inte bra för planeten bättre att göra en punktinssats och bli klar!
MVH
Ronnie
Tack Ronnie för kommentar.
Jo, jag inser att detta inte är en lösning på det grundläggande problemet. Dock behöver jag åtgärda lukten på ngt sätt innan den permanenta lösningen är på plats. Inbillade mig att jag skulle få paus i lukten i några veckor om man tar död på bakterierna men det kanske är feltänkt.
Jo, jag inser att detta inte är en lösning på det grundläggande problemet. Dock behöver jag åtgärda lukten på ngt sätt innan den permanenta lösningen är på plats. Inbillade mig att jag skulle få paus i lukten i några veckor om man tar död på bakterierna men det kanske är feltänkt.
Inte nödvändigtvis feltänkt! Ber om ursäkt ifall jag tog i för mycket om du har för avsikt att lösa problemet tillfälligt för att sedan lösa det permanent kan du ju vara helt rätt ute. Dessvärre har jag då inga kunskaper eller erfarenheter att bidra med, det kan säkert andra.
Lycka till hur som helst!
/Ronnie
Lycka till hur som helst!
/Ronnie
Klicka här för att svara