T
torrum: mitt pris var för en månad sen. trögflytande betong (lite vatten=starkare) till en grundsula.
4 svar · 9,2k läst
P
Pepparkaka: Här finns mer info om bl.a. priser (men den är några år gammal): http://www.byggahus.se/bygga/markarbeten.htm
4 svar · 2,1k läst
LtdRichard
LtdRichard: Hur pass kraftig domkfraft bör man ha då?
4 svar · 4,6k läst
·
M
macaroni: Hej! Jag ska mura upp en grundmur som ska tjäna som en liten kalck att lägga golvbjälklag på som går över till befintligt hus syll. Under blir det bara krypggrund. Just nu har jag lagt makadam och paddat, och håller på att bygga en form för att gjuta i sulan med färdigbetong. Den blir 40 cm bred, 20 cm hög, 7 meter lång. Min fråga är nu: måste grundur stå precis centrerat i mitten
0 svar · 2,5k läst
J
jon_h: Ett par månader... :)
5 svar · 10,7k läst
·
K
kajmar: Saturnus: Man tackar för en utförlig beskrivning av ett rivningsprojekt/packa massorna! Jättesnällt!! Känns som ett större projekt än vad jag insåg från början, men klart värt det, verkar enklast att ut med pengar på någon som gör mycket jobb¨åt en...
7 svar · 3,2k läst
Daveo
Daveo: Jag funderar på om det är något snickaren har gjort för att få lite mer bärighet under syllen. Annars så brukar det itne vara långt ner till isoleringen på elementen, och därmed får man inte så mycket betong där. Det andra alternativet är väl att han har satt upp l-stöden för lågt.
2 svar · 1,9k läst
·
M
Moltas: Vi har tänkt göra detta i samband med dränering så hela huset kommer successivt bli blottlagt. I vilken takt kan arbetet fortskrida för att undvika risk för sättningar? Då huset ju är av äldre modell så är murningen under marknivå inte särskilt slät å fin utan det ser ut att vara snudd på löst staplade stenar så förmodar jag att det får bli små utgrävningar??
1 svar · 2,6k läst
B
Bodtomte: Detta är inget svar på din fråga, utan en reflektion... Har själv funderat på om det är lämpligt att ha ett växthus mot husfasad, hur blir det med fukt? Jag menar i ett växthus blir det ju hög luftfuktighet. Är det något du kollat upp?
1 svar · 4,5k läst
C
coss: Ett tunnt lager cellplast mot befintliga grunder och L-element till de andra två väggarna blir det.
2 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Håller med. Det är så jag också uppfattat det. Men har du möjlighet så bör du försöka få till lite fall utåt på dessa skivor. (1-5 cm/m) Så dom inte leder in vatten mot grunden utan bort, ifall det skulle bli ett riktigt blötregn.
3 svar · 3,5k läst
R
Rutger HH: Tackar, I detta fall ingick allt. Även slammning utvändigt. R
2 svar · 18,7k läst
B
Baritz: Hmmmm bra svar....Jag frågade efter någon som kunde hjälpa mig med att utföra/tipsa ang. vår egenkontroll... Har inte nämnt att den skall in till kommunen,för kommunen har inget med egenkontrollerna att göra,dem ställer bara krav på att dem skall utföras...Däremot skall vår "husfirma" ha in vår egenkontroll i sin pärm med alla andra egenkontroller,som sedan KA skall granska..Det
2 svar · 12,3k läst
R
rollo: jag använder ELV - WS300PC. Köpte den direkt från Tyskland http://www.elv.de/ och är mycket nöjd. Sensorerna har bra räckvidd. Batterierna räcker mycket länge. Det medföljande programmet ritar fina kurvor. Enda problemet för mig är att data lagras i en gresql databas och jag har ännu inte lärt mig att programmera för att visa absolut fuktighet. Men det kanske inte är så
3 svar · 6,9k läst
swecul
swecul: ok, har nu ändrat till betong... tack för inputen!
3 svar · 2,4k läst
S
snysop: Hej! Undrar om man bör besiktiga grunden före huset kommer? VI har byggt en tät grund som är isolerad, plastad osv men oroar oss lite för tätheten. T.ex så ser vi att det är ett hål i plasten på ett ställe. Funderar på om man inte borde besiktiga grunden innan huset ställs på plats? Hur har ni andra gjort? /snysop
0 svar · 1,7k läst
P
pulver: Hej, Jag ska gjuta en platta med värmeslingor mot befintlig källare där jag har bergvärmepumpen och varmvattnet kommer från. Fördelaktigast vore ju givetvis att ha fördelaren i pannrummet och låta slingorna gå ner där. Då slipper man ha något skåp i rummet. Slingan täcker endast ett rum så det är inte så bökigt att gå ner i källaren för att justera. Korkad fråga men blir det
0 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Mja. Ja och nej. Tillsammans med golvvärme är avsaknad av isolering under ekonomiskt vansinne. Med radiatorer eller annan värmekälla uppe i luften så blir nog inte plattan en så väldigt stor energitjuv. Om vi nu pratar om ett utrymme som är uppvärmt så svagt som möjligt. För håller du garaget i frostfritt skick så kommer marken under antagligen alltid hålla några få plusgrader,
2 svar · 2,3k läst
P
P-G: ..på någon form av geoteknisk undersökning. Får intrycket att flera nybyggare har underskattat/ blivit diffust informerade om vad som gäller vid markarbeten med en rejält förhöjd byggkostnad som resultat. I vilket fall som helst, 1. hör med folk i närheten om hur deras tomt såg ut. 2. Lycka till!
5 svar · 4,5k läst
J
Jompaberra: Hittade en länk till ett liknande problem i detta forum. http://www.byggahus.se/forum/isolering/50439-tappar-jag-vaerme-nu.html Där rekommenderas att isolera med max 45mm ovan mark, men sm sagt är det verkligen effektivt. Funderar på att mura upp innerväggen på insidan bakom reglarna med 100 mm lättbetong på de ytor som kommer att hamna ovanför mark. 100 mm lättbetong kommer att
3 svar · 4,3k läst
M
marian.c: Försöker lägga upp en bild på hur det ser ut där putsen är borta och grunden ev bestruken med tätskikt.
1 svar · 4,5k läst
·
R
rollo: Installationen gjordes av en elektriker inklusive jordskydd o allt så jag kan inte ge några detaljer om det. men ser ut som en helt vanlig väggmonterad dimmer som sladden passerar. Kolla ex Clas Olson artikelnummer 32-3514. Borde man kunna installera själv.
7 svar · 9,4k läst
G
grävaren: Du skall hyra en sloda ( 1 meter bred stålskiva med långt skaft) och en helikopter (glättningsmaskin om det är ett golv över 100 m2). Betongen har konsistens halvflyt och är lättast att jämna med asfaltrakor (räfsor utan tänder) som gungas fram och tillbaka, därefter tar man slodan och gör finliret. efter ett tag pressas det upp vatten på ytan. När det har försvunnet kan man börja
5 svar · 6,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ,,,och vad är problemet med att använda pump? Varför är det uteslutet? Jag skulle inte vilja lägga en dränering som inte funkar bara för att man behöver använda pump..... Man behöver inte köpa en pump för 5000spänn när den ska användas vid en villa. Det finns bra dränkbara pumpar som funkar utmärkt för under tusenlappen.
10 svar · 23,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Mura med block istället och lägg i dubbla bistål som horisontalarmering. Håller för evigt.
4 svar · 3,6k läst
·
drakbane
drakbane: Har precis blivit klar med ca 35m dränering med ISODRÄN :-) Dränerade om baksidan av vårt sutteränghus förra sommaren med Byggmax platon kopia + frigolit. Sidorna samt framsidan (de djupa delarna) valde vi ISODRÄN, ISODRÄN på blocket samt 5 skivor jag hittade på tippen, tot ca 40m2......4 000.- inkl 8m dränrör och 50m täcklist 5 pkt
7 svar · 9,1k läst
drakbane
drakbane: Vad får du lasta på pickisen? ca 2 ton? Då får du med dej 20 kvm hem :-( Saxat från stenbolagets sida Storlek: 210x140x50mm; Ca vikt/st: 3,3kg; Antal/kvm: 34st; Antal kvm/pall: 10,29kvm; Ca vikt/pall: 1180kg; Dock om du bor i skåne så levererar vissa danska företag hem. http://www.sandgaardbeton.dk/sandgaard/index.php?id=77 /Joakim
1 svar · 3,2k läst
M
Mamma07: Ingen som vet ngt?
1 svar · 3,5k läst
it-snubben
it-snubben: En bok för den riktiga nybörjaren :) :cool:
6 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.