hoppas nån kan svara på en fråga jag grunnar på inför stugbygge.
vi ska ha plintgrund, och vi har tack vare alla tyckare i den nära familjen två alternativ som yttersta lager nedåt mot marken (eller ja, mot luften...)

1. sätta vindskyddspapp samt glespanel cc300 för o bära upp 145-isoleringen i golvet

2 sätta 17mm råspont under hela golvet med vindskyddspapp innan isoleringen.

tanken e att få in mindre möss mm om man "täcker" golvet med råspont undertill, samt att minska risken att pappen skadas o isoleringen ramlar ut...

-ser fördelar med båda sätten, nån som har tips eller synpunkter?
-tips på bra papp att använda, är det ok att köra vanlig vindskyddspapp?

ingen som har åsikter om det här?

Mikael_L
Det finns speciella blindbottenskivor som är av tjock och stark masonit. Dom brukar dessutom vara behandlade med något mögelhämmande medel. Dessa lägger du in mellan bottenbjälkarna, som du först har spikat en liten bärläkt på, längst ner.

I min egen friggebod, som jag tänkt bygga i sommar, har jag nog tänkt spika oljehärdad 3mm masonit, men den är mycket vekare än blinbottenskivor, så jag kommer nog komplettera detta med en glespanel under masoniten.
Som glespanel funderar jag på att använda tunnaste tryckta trallbrädan, för att få god mögel och murknings -resistens.

Som sagt - blinbottenpanel är väl det man ska använda ?

Jag har i mitt fritidshus masonite (behandlad sådan tror jag iof det är)

Bara vindpappa låter för vekt för att hålla isoleringen på plats ?
Råspont låter mögelbeänget ?

/K

hej !
om du vill ha riktigt bra lösning skulle jag rekommendera fibercementskivor - www.tepro.se tål fukt och gangare får lite problem att ta sig igenom. lite dyrare men bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.