Hej!

Jag håller på med ett altanprojekt ( ca 25 plintar )
och buden går isär hur dom bäst grävs ned.

Jag borrar ner en dryg meter ( Gävleborg ) så långt är det inga frågetecken.

Men någon säger:

1. sätt ner plinten ( har 70 cm, 40kg st ) i hålet med en cementplatta som grund, fyll åter med jorden och tryck till.

2. fyll upp med singel i stället för jord, eftersom det ger en drenerande effekt.

I båda fallen tycker dom att man skall göra en "krage" med markskiva och trä över plinten ett par decimeter under jorden/gräsmattan ( typ 1x1m )

Finns det något beprövat ( klart det finns, men... ) sätt som verkligen merparten av "grävlingar" gör?

Tack på förhand!

Det du beskriver funkar säkert men jag har inte orkat göra någon krage så den har jag struntat i. Jag fyller också runt plinten med sand (gjutsand) istället för med jorden jag grävt upp, det blir kompaktare.

Det lär väl dröja till nästa istid innan du har tjäle på 1 meters djup där du bor....

När vi gjorde vår altan så borrades hålen, sedan i med lite grus för att det var lättare att få plinten att stå stabilt och ordna med höjder mm. Sedan fylde vi med den jord som vi grävt upp. Vattnade samtidigt så det blev ordentligt kompakt.

Slutresultatet blev mycket bra och förmodligen klart Over-kill på plintarna, en altan väger ju några ton och kommer nog inte att blåsa bort eller tryckas sönder av tjälen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.