Hejsan, jag håller på att renovera ett hus byggår 1914.
Tänkte att jag skulle isolera om och lägga in några extra golvåsar i ett rum som är tänkt som nytt badrum.
När jag rivit golvet och öppnat trossbotten ser jag att det "saknas" grund.
Det ligger kraftiga balkar direkt mot mark som sedan govåsarna vilar på.
Balkarna ser friska ut (har säkert legat där i 90 år) hur gör man?
Har skottat ur den gamla spånisoleringen.
Jag tänkte behålla befintliga golvåsar (då de ser friska ut) och kompletera med åsar så jag får cc30 för klinker.

Är det bara att köra på?

• 100_0761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog rekommendera dig att gör om...

Ta bort trossbotten och gräv bort sand/jord och ta bort allt trä som ligger mot marken, kanske gjuta nån plint som stöd för en ny stödbalk.

Din nya isolering kommer att göra det kallare i grunden och tillsammans med en eventuell ändrad uppvärmning (kallare murstock) så kommer det att bli fuktigare i din torpargrund.

mvh
ATW

Nu yttrar jag mig om saker jag egentligen inte vet mycket om, men ökade fuktproblem i grunden borde väl inte uppträda om det bara är en liten del av golvet som får bättre isolering. Har det gått 95 år utan fuktproblem är det nog inga allvarliga konstruktionsfel. Stockarna på marken talar ju ganska tydligt om detta ifall de inte är ruttna.

Skall det vara någon poäng med att göra om som Arne skriver borde det väl göras i hela huset? Personligen skulle jag vara mer rädd än så om golv från 1914.

Är det torpargrund eller mullbänk? Som jag förstått det hade man oisolerade golvbjälklag på stockar direkt på marken om grunden var med mullbänk. Utrymmet under golvbrädorna var inte ventilerat utåt. När man började med torpargrund blev den högre och ventilerad utåt och bjälklagen blev sågspånsisolerade. Det låter som om du har något mellanting.

Erik

Jag är inne på att göra om helt, dvs gräva ur och plinta upp som Arne föreslår.
Då utrymmet under kommer vara helt oventilerat så är jag rädd att kondens bildas när jag isolerar om.
I övriga huset behöver jag inte göra något åt isoleringen då golven är hyfsat varma.
Jag vet inte vad grundkonstruktionen heter men det ligger grova brädor ca cc 120 på backen som som sagt åsarna ligger på. Bjälklaget är spånisolerat.
Har även upptäckt att vissa trossbottenbrädor är angripna av något form av mögel, ett vitt luktfritt skikt.

//Micke

Bildar detta ett slutet utrymme under bara badrummet eller finns det förbindelse med övriga grunden? I det senare fallet vilket är det vanliga så är risken för kondens lika stor i hela utrymmet. Det öppnar för två scenarion.

Det ena scenariot är att den förbättrade isoleringen i en del av golvet sänker värmetillförseln till grunden så mycket att problem med kondens uppstår. Då är det frågan om fuktproblem i hela grunden.

Det andra scenariot är att värmetillförseln till grunden från badrummet är så liten del av hela värmetillförseln att skillnade blir marginell. Eftersom badrummet sannolikt utgör endast en liten del av undervåningens golv håller jag detta för troligt.

Om det däremot är ett slutet utrymme i grunden under bara badrummet som saknar förbindelse med övriga grunden kan det finnas vinster med att förbättra endast där.

Lycka till med badrumet.
Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.