Känner att jag vill komma med mina små synpunkter. Har själv ett hus från -76 som har 98% luftfuktighet i grunden under sommarmånaderna, och har väl alltid haft det misstänker jag. Jag har ingen direkt synlig påväxt nere i grunden, men jag har halvtaskig lukt.
Det som jag däremot tror har hänt med mitt hus iafl är att fukten tränger längre upp i konstruktionen/ trossbotten och över tid så har det löst upp limmet och fogar i mitt spånundergolv, med byte/reparationer som följd. Detta har bara hänt på första våningen och inte alls på övervåningen. Det finns även viss lukt i ett par rum på första våningen.
Så själv så tror jag nog att det har mycket skadlig inverkan på lite sikt att ha så pass hög luftfuktighet i grunden, även om du inte ser några större skador där nere. Fuktigheten som är under sommartid tar sig längre in i konstruktionen och ger på sikt skador/lukt/mögel där, den delen får inte samma chans att torka ut som blindbotten får under vinterhalvåret.
Mina två cent.
/A
Det som jag däremot tror har hänt med mitt hus iafl är att fukten tränger längre upp i konstruktionen/ trossbotten och över tid så har det löst upp limmet och fogar i mitt spånundergolv, med byte/reparationer som följd. Detta har bara hänt på första våningen och inte alls på övervåningen. Det finns även viss lukt i ett par rum på första våningen.
Så själv så tror jag nog att det har mycket skadlig inverkan på lite sikt att ha så pass hög luftfuktighet i grunden, även om du inte ser några större skador där nere. Fuktigheten som är under sommartid tar sig längre in i konstruktionen och ger på sikt skador/lukt/mögel där, den delen får inte samma chans att torka ut som blindbotten får under vinterhalvåret.
Mina två cent.
/A
Hej Parkway.
Jag tror du har helt rätt. Jag vågar helt enkelt inte vänta på att jag skal lupptäcka något eftersom jag då tror det är för sent.
Jag har nu haft avfuktare i ena kammaren sedan tisdag kväll förra veckan. ca 6dagar mao. Fuktigheten har nu gått ner från 93 och 92% till 69 och 83%. Det går långsammare och långsammare nu. Men jag tror det beror på att maskinen nu jobbar med att få ur fukt från materialet. Kan det vara så? Att det fortfarande är högre i kammaren som den inte står i hoppas jag löser sig med tiden. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag är fortfarande osäker på om jag behöver en kraftigare maskin eller ev två st. Vad tror ni folks?
Jag tror du har helt rätt. Jag vågar helt enkelt inte vänta på att jag skal lupptäcka något eftersom jag då tror det är för sent.
Jag har nu haft avfuktare i ena kammaren sedan tisdag kväll förra veckan. ca 6dagar mao. Fuktigheten har nu gått ner från 93 och 92% till 69 och 83%. Det går långsammare och långsammare nu. Men jag tror det beror på att maskinen nu jobbar med att få ur fukt från materialet. Kan det vara så? Att det fortfarande är högre i kammaren som den inte står i hoppas jag löser sig med tiden. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag är fortfarande osäker på om jag behöver en kraftigare maskin eller ev två st. Vad tror ni folks?
Jag ska själv precis i dagarna installera avfuktare i min grund. Min är uppdelad i tre delar och jag har bilat bort ca 1 meter av varje avdelarvägg och stämpat upp den golvregel som var under den delen. Detta för att få bättre cirkulation på luften, har tänkt placera avfuktaren så den blåser genom hela detta schaktet. Förhoppningsvis kommer det att funka,annars får jag kanske installera en extra fläkt eller nåt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Glömde säga detta: Visst är det så att det går fortare i början. Det är ju klart lättare att avfukta den luft som finns i grunden än att få ur fukten ur konstruktionen. Själv räknar jag nog med ca en månad innan det börjar bli balans.
Jaha.
Nu är jag helt vilsen. Helt plötsligt har värdena stigit till 83% och 87% i de två kammrarna. Varför??? Avfuktaren går och jag ser att det droppar fint. Verkar fungera mao. Hur kan det bli så helt plötsligt?? Blåsiga vädret? Mina tätningar av ventiler som börja läcka? Någon som har koll?
Nu är jag helt vilsen. Helt plötsligt har värdena stigit till 83% och 87% i de två kammrarna. Varför??? Avfuktaren går och jag ser att det droppar fint. Verkar fungera mao. Hur kan det bli så helt plötsligt?? Blåsiga vädret? Mina tätningar av ventiler som börja läcka? Någon som har koll?
Ligger fortfarande på över 80% i bägge kamrarna. Varför? Var nere på bra värden i åtminstone den som avfuktaren står i tidigare. Kan inte förstå detta. Räcker helt enkelt inte en Woods 15 till för min krypgrund? Tacksam för råd.
Hur ser dränering och omgivande mark ut? Det diffunderar säkert en del vatten genom grundmuren och en del kommer in via fuktig luft som kommer in i diverse läckor i grunden. Det kan vara så att en DS15 inte räcker. Dränering eller isolering av grundmuren kan vara dyrt att fixa, så då kanske du ska vänta över vintern (för då blir det säkert torrare) och sedan till våren skaffa en kraftigare (eller helt enkelt en extra, billig) avfuktare. Just nu är det varmt ute, och då blir det fuktigare i krypgrunden, men redan nästa vecka utlovas det kallare väder..
Tack för snabbt svar Svartöra. Huset är byggt 02 så jag antar och hoppas att dräneringen skall vara korrekt gjord. Det är ju ingen garanti för det förstås. Kanske skall gräva upp och kolla lite.
Marken är rätt sank. Men det finns en dräneringsbrunn där jag kollar ofta. Nivån i den går aldrig över ca 1.5m från marknivå. MIn gundmur går inte djupt så det bör inte stå vatten därimot.
Det har heller inte varit speciellt regnigt när värdena höjts. Snarare blåsigt. Så din teori med läckande luft in i grunden köper jag rätt av. Kanske skall jag försöka täta ventiler och ev håligheter mer?? Vad tror ni?
Rekommenderar du/ni att jag öppnar upp ventiler och stänger av avfuktare nu när det blir kallt och funderar ut nya lösningar framåt våren?
Marken är rätt sank. Men det finns en dräneringsbrunn där jag kollar ofta. Nivån i den går aldrig över ca 1.5m från marknivå. MIn gundmur går inte djupt så det bör inte stå vatten därimot.
Det har heller inte varit speciellt regnigt när värdena höjts. Snarare blåsigt. Så din teori med läckande luft in i grunden köper jag rätt av. Kanske skall jag försöka täta ventiler och ev håligheter mer?? Vad tror ni?
Rekommenderar du/ni att jag öppnar upp ventiler och stänger av avfuktare nu när det blir kallt och funderar ut nya lösningar framåt våren?
Jag förutsätter att du har täckt marken med plastfolje så det inte avdunstar ny fukt hela tiden. Woods 15 bör räcka om fukten inte kommer snabbare än den kan avfukta. Ha tålamodPeddaM skrev:
Testa din fuktmätare om den ligger hela tiden i källare - lägg den i torrare utrymme och se om värdena går neråt .....
gaia
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Har lite ny info. Var nere och kröp idag. Upptäckte att plasten (japp, marken är täckt) lyfter sig när det blåser som mest. Man känner också att det drar lite under sockeln i västerläge. Det har blåst hårt den senaste tiden i samband med att värdet höjdes. Borde väl vara orsaken till problemet? Jag får avvakta tills det avtar och se om värdet minskar.
Sedan får man försöka täta på något sätt. Tips?? Nu ligger grovt makadam/singel utefter sockeln.
Och du har nog rätt ang temp. Den har nog minskat 1-2grader åtminstone.
Sedan får man försöka täta på något sätt. Tips?? Nu ligger grovt makadam/singel utefter sockeln.
Du kan kanske lägga några stenar på plasten så den inte lyfter? Eller minska ventilhålen under vintertiden? Svårt att säga vilka åtgärder är rätt för din grund så du får prova dej fram ...PeddaM skrev:Det har blåst hårt den senaste tiden i samband med att värdet höjdes. Borde väl vara orsaken till problemet? Jag får avvakta tills det avtar och se om värdet minskar.
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden