Är det bara jag som tycker att det är konstigt att de släpat dit en 45-tonnare för lite ytavtäckning?
Jag är inte insatt i branchen men allt över 25-30 ton är väl ganska ovanligt om man inte ska dra om E4an eller dyl.

Tossegubbe:
Nej det kan nog knappast ses som normalt.

Det som ingår normala hjulmaskiner är kärra, 2-3 skopor, tjälkrok och asfaltsskärare. Sen har varje maskin sjävklart ett personligt upplägg, men de grejorna jag räknade upp kan nog ses som normalt.

hydraulhammare, minidumper, mätutrustning, körplåtar, sprängmattor, kranbil är inget som ingår i timpriset på en grävmaskin.

Stefan o Anna skrev:
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att de släpat dit en 45-tonnare för lite ytavtäckning?
Jag är inte insatt i branchen men allt över 25-30 ton är väl ganska ovanligt om man inte ska dra om E4an eller dyl.
45-tonnaren fanns redan i området för andra större schaktuppdrag så han larvade bara fram till våran tomt och fixade ytavtäckningen som extraknäck på en dryg halvtimma.

nypon skrev:
Tossegubbe:
Nej det kan nog knappast ses som normalt.

Det som ingår normala hjulmaskiner är kärra, 2-3 skopor, tjälkrok och asfaltsskärare. Sen har varje maskin sjävklart ett personligt upplägg, men de grejorna jag räknade upp kan nog ses som normalt.

hydraulhammare, minidumper, mätutrustning, körplåtar, sprängmattor, kranbil är inget som ingår i timpriset på en grävmaskin.
Jo det var lite så jag menade, jag vet flera entrepenörer i framförallt dränering som kör det upplägget att dom har all utrustningen en inte för den skull debiterar hyra för att ha dom tillgängliga om och när dom behövs men i gengäld debiterar en ngt högre timkostnad.
Sedan vet jag även ngn som har en låg timkostnad men i gengäld i stort sett bara en tom grävare. Då tillkommer en massa kostnader för allt som behövs som tex när en traktorkärra skall stå och vänta på lass för 600kr timmen +nga hundralappar om dagen för paddan och nga timmar för att hämta och lämna den på hyrstället och sedan ska det hyras en borr när PEM-slangen skall genom grunden så det blir nga timmar och hundringar till..
I slutänden har då 400kr-maskinen kostat kunden 1000kr timmen medans 800kr-maskinen kostat just 800 eftersom han har "all" utrustning och dessutom på plats så man kan inte bara gå på rent timpris om man ska se till totalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.